MojElektromobil

V motoristickom športe už elektrické pohonné jednotky nie sú žiadnou novinkou. V reakcii na rastúci dopyt po vysoko účinných a výkonných batériách vyvinuli inžinieri spoločnosti hofer powertrain technológiu batérií, ktorá vďaka vysokovýkonným batériovým článkom zvládne nabíjacie prúdy až do 3,75 MW. Nabitie takýchto batérii podľa tlačovej správy spoločnosti trvá menej ako 90 sekúnd.

BlueFire – technológia pre elektrický motoršport

Spoločnosť hofer powertrain začala ešte v roku 2019 s výskumným a vývojovým projektom BlueFire. Výsledky priniesli prelomovú inováciu, kedy nabíjacie prúdy dosahujú megawatty. S rýchlosťou nabíjania FlashCharge tak bude technológia vhodná najmä v elektrickom motoršporte.

Projekt BlueFire | Zdroj: hoferpowertrain.com

Tím vyvinul plne funkčnú vysokonapäťovú batériu využívajúcu špičkový systém BMS a rýchlonabíjací CCS DC wallbox, ktorý bol dostupný v tom čase na trhu. Prvotný koncept zahŕňal inštaláciu do pretekárskej motokáry a sériu komplexných testov pod záťažou a so skutočným odporom na ceste. Výsledky výrazne prekonali viaceré očakávania. Simuláciou rôznych jazdných situácií s vysokonapäťovým nabíjacím systémom bolo možné určiť funkcie batérie a systému, ako aj celkový výkon v rámci hnacieho ústrojenstva. Všetky konečné merania nakoniec potvrdili prelomovú krivku nabíjania.

Z 5 % na 85 % pod 90 sekúnd

Batéria BlueFire preukázala extrémne vysokú stabilitu cyklu. Vďaka nabíjaciemu štandardu MCS bolo možné batériu nabiť za menej ako 90 sekúnd z 5 % – 85 %. LTO (lítium – titán – oxid) články používané na tento účel, sa ukázali ako vhodné najmä pre využitie, ktoré vyžaduje rýchle nabíjanie a vybíjanie vysokými nabíjacími prúdmi. Z bežných rýchlonabíjacích staníc sme zvyknutí na nabíjací výkon na hraniciach 350 až 360 kW, no Megawatt Charging System dosiahne maximálny nabíjací výkon až 3 750 kW, teda 3,75 MW.

BlueFire bateria
Batéria BlueFire | Zdroj: hoferpowertrain.com

Počas projektu sa tiež potvrdilo, že nová batéria je ideálna napríklad pre 24 – hodinové vytrvalostné preteky. Vtedy sa vozidlá spoliehajú na extrémne krátke časy nabíjania. Ako uviedol hlavný odborník na batérie v spoločnosti hofer powertrain Sluka, vo vytrvalostných pretekoch je konečným cieľom skrátiť časy nabíjania počas zastávok v boxoch, aby sa športové autá v čo najkratšom čase vrátili na okruh.

To sa presne s novou technológiou podarilo dosiahnuť. Čisto elektrické vytrvalostné preteky LMDe tak môžu nadšencom priniesť veľkolepý zážitok, porovnateľný s dnešnou novou sériou pretekov LMDh.

Aká bude životnosť takýchto batérií a či sa raz dostanú do bežných elektromobilov zatiaľ ostáva otázne.

Náš tip
Nissan pracuje na nových batériách. Sľubuje poriadne nízku cenu

8. februára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+