MojElektromobil

Megawatt Charging System (MCS), nový vysokovýkonný nabíjací štandard sa počas konferencie EVS35 v Osle konečne dočkal oficiálneho uvedenia. Ako informuje portál InsideEV, nový štandard bol pripravovaný viac ako štyri roky – od marca 2018.

Do pozornosti sa výraznejšie dostal v roku 2021, kedy pod taktovkou asociácie Charging Interface Initiative (CharIN) prebehlo už druhé posudzovacie kolo navrhovaného riešenia. Teraz, takmer po roku prichádza finálna verzia, zjavne pripravená na nasadenie v reálnych podmienkach.

Označenie vysokovýkonný sa v tomto prípade myslí skutočne vážne. Z bežných rýchlonabíjacích staníc sme zvyknutí na nabíjací výkon na hraniciach 350 až 360 kW, no Megawatt Charging System tieto hodnoty hravo schová do vrecka. Jeho maximálny nabíjací výkon môže v špičke dosahovať až 3 750 kW, teda 3,75 MW.  Aby to celé vôbec mohlo fungovať, využívané je aktívne kvapalinové chladenie nabíjacích káblov.

Vytváraný bol primárne pre nabíjanie ťažkotonážnych elektrických vozidiel, ako sú napríklad elektrické ťahače, no do budúcnosti sa uvažuje aj nad potenciálnym nasadením pre elektrifikovanú lodnú či leteckú dopravu. Využitie by jednoducho mal nájsť všade tam, kde je potrebný v krátkom čase nabiť batérie s vysokými kapacitami.

Asociácia CharIN uvádza, že hľadala riešenie, ktoré by batérie s kapacitami v rozmedzí 200 až 600 kWh dokázalo nabiť počas 20 až 30 minút. Výsledkom rokov intenzívnych prác je práve Megawatt Charging System, ktorý tento parameter hravo dosahuje. 

Ak do úvahy vezme hrubé čísla, teda nabíjací výkon v špičke, tak zistíme, že 1 minúta nabíja prináša až 62,5 kWh energie. Stanovených 20 až 30 minút dokáže do batérie dodať 1 250 až 1875 kWh, čo sú v kontexte osobných elektromobilov so 60 či 80 kWh batériou skutočne šialené hodnoty. 

Megawatt Charging System
Prezentácia MCS | Foto: Michal Chabada

Pri elektrických ťahačov sa ale pohybujeme v úplne iných číslach. Elon Musk napríklad v roku 2021 uviedol, že ťahač Tesla Semi bude vybavený batériou s kapacitou 500 kWh, pričom vo všeobecnosti sa pri elektrických ťahačoch spomína aj dvojnásobná hodnota 1 000 kWh. Pre segment ťažkej nákladnej dopravy je preto vysokovýkonné nabíjanie skutočne priam nutné.

Napríklad aj spoločnosť Wireless Advanced Vehicle Electrification (WAVE) v roku 2021 ohlásila práce na na technológii bezdrôtového nabíjania určenej pre model Tesla Semi. Za cieľ si stanovila dosiahnutie nabíjacieho výkonu 500 kW až 1 MW, a to pri bezdrôtovom prenose. Samotná Tesla zase vyvíja svoje vlastné nabíjacie riešenie známe ako Megacharger. Aj v tomto prípade sa spomínal nabíjací výkon 1 MW.

Megawatt Charging System reaguje na vznikajúci dopyt a prináša štandardizované riešenie navrhnuté pre komerčné vozidlá, no súčasne vhodné aj pre každý typ prepravy. Nové riešenie vyrástlo na princípe jednotného konektora a spätnej kompatibility s CSS1 a CSS2, preto je tu označenie štandard. Jednoducho by to malo znamenať, že tento typ nabíjania si budú môcť osvojiť všetci výrobcovia elektrických vozidiel bez zbytočných komplikácií.

Megawatt Charging System
Prezentácia MCS | Foto: Michal Chabada

Do asociácie, ktorá stojí v pozadí, sú zapojené aj také mená ako Ford, General Motors, Hyundai, Porsche, Tesla či Volvo. A to spomíname len malú časť priamo z oblasti automobilových výrobcov. Potenciál pre využitie štandardu je preto skutočne veľký. Počíta sa s tým, že v budúcnosti bude využívaný aj v oblastiach, kde sa pracuje so skutočne ťažkými strojmi – ťažiarensky a poľnohospodársky priemysel.

Štandard je teda hotový, a teraz na rad príde jeho postupné nasadenie. K tomu by podľa odhadov malo dôjsť už v roku 2024, pričom výrobcovia majú svoje prvé produkty s využitím Megawatt Charging System prezentovať v budúcom roku. Už teraz ale prebieha testovanie v reálnom svete, konkrétne k tomu dochádza v Nemecku.

Náš tip
Candela P-12 Shuttle: Elektrické „vodné taxi“ chce v Štokholme modernizovať prepravu
24. júna 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+