MojElektromobil

V priemysle s elektricky poháňanými autami momentálne panuje obrovská snaha o vymýšľanie inovácií. Najťažším konkurentom je samozrejme Tesla. Pokiaľ sa ostatné značky chcú na trhu uchytiť, majú dve možnosti. Buď ponúknu svoje elektromobily za značne nižšiu cenu, alebo vymyslia niečo, čo zákazníkov presvedčí o kúpe ich vozidla. Takou cestou sa rozhodol ísť napríklad Nissan. Značka sa zaviazala, že ako prvá ponúkne batérie bez tekutých elektrolytov, ktoré prinášajú značné výhody. Informuje o tom portál InsideEVs.

Ako vozidlu napomôže batéria bez tekutých elektrolytov?

Hlavným dôvodom na vývoj takýchto batérií je vylepšenie akumulácie a prenosu energie. Odstránenie tekutých prvkov prinesie až trojnásobne rýchlejšie nabíjanie, konštantných 400 kW bez ohľadu na zmenu teploty a dvojnásobnú hustotu energie v rovnakom priestore ako predtým. Navyše ako bonus, toto všetko bude za polovicu lacnejšiu cenu.

V roku 2028 plánuje Nissan dosiahnuť výrobnú cenu 75 dolárov za 1 kWh kapacity batérie. Neskôr by sa táto suma mala znížiť na 65 dolárov. Viceprezident pre výskum v Európe vysvetlil, že “niektoré polovodičové batérie majú stále tekuté elektrolyty a to je problém, pretože táto kvapalina vrie.” Po odstránení tohto problému vznikne ľahší elektromobil s väčším dojazdom a rýchlejším nabíjaním. Najlepšie na tom je, že potrebné náklady sa drasticky znížia.

Plány značky Nissan sú rozložené na najbližších 5 rokov

Už v roku 2021 značka Nissan oznámila svoj plán na vytvorenie prvej batérie bez tekutých elektrolytických prvkov. Produkcia začala o rok neskôr v Japonsku, v spolupráci s vedcami z univerzity v anglickom Oxforde. Začínali s batériou veľkosti jednoduchého gombíka, momentálny progres ich dostal už na 10 cm štvorcových. Finálny produkt má byť približne veľkosti notebooku. Prvý prototyp by mal byť hotový v roku 2025, masová produkcia v elektromobiloch začne pravdepodobne v roku 2028.

Nissan Ariya | Foto: Michal Chabada

Je dôležité poznamenať, že nejde o jedinú firmu pokúšajúcu sa o takúto novinku. Medzi konkurenciu patrí napr. StoreDot, SolidPower, Factorial a QuantumScape. Okrem batérií v solídnom štádiu sa firma zaviazala aj k pokroku v inej kategórii. V roku 2028 taktiež plánujú predstaviť batérie vyrobené bez použitia kobaltu, čo ich cenu vie znížiť až o neuveriteľných 65 %. 

Náš tip
Tretí blok jadrovej elektrárne Mochovce vyrobil prvú gigawatthodinu elektriny
7. februára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+