Nabíjacia infraštruktúra. Vec, o ktorej sa vášnivo diskutuje prakticky od momentu, kedy sa prvé elektrické autá dostali do premávky a začali pútať pozornosť. Je nabíjacích staníc dostatok alebo je sieť naopak podhodnotená?
Tejto téme sa v ostatnej dobe venuje veľká pozornosť v laických aj odborných sférach. Jednotlivé pohľady sa pritom môžu líšiť. Na situáciu sa inak pozerá majiteľ elektromobilu, ktorý v čase núdze nenašiel dostupnú nabíjačku, a inak to vidí prevádzkovateľ nabíjacej infraštruktúry, ktorý sa pozerá na tvrdé dáta.
Líšia sa aj používané metriky. Niekedy sa spomína počet nabíjacích bodov v krajine, inokedy ide o počet nabíjačiek na 1000 elektrických vozidiel, a v neposlednom rade je tu aj prepočet počtu nabíjacích staníc na 100 kilometrov ciest. Práve na poslednú menovanú metriku nedávno upozornila Asociácia európskych výrobcov automobilov (ACEA).
10 členských štátov nemá ani 1 nabíjačku na 100 km ciest
Vo svojej správe prichádza k záveru, že vo väčšine členských štátov Európskej únie nie sú cestné siete dostatočne pokryté nabíjacími stanicami pre elektrické vozidlá. Hneď desiatka krajín nemá v prepočte ani 1 nabíjaciu stanicu na 100 kilometrov cestnej siete. Vo všetkých týchto krajinách, s výnimkou Maďarska, majú elektrické vozidlá trhový podiel menší než 3%.
ACEA ďalej uvádza, že 18 členských štátov EÚ má podľa prepočtu menej než 5 nabíjacích staníc na 100 kilometrov ciest. Len v 4 krajinách je počet nabíjačiek v prepočte na 100 kilometrov ciest väčší ako 10. Asociácia preto upozorňuje, že tieto priepastné rozdiely budú predstavovať veľký problém pri snahách o zníženie emisií CO2 z dopravy.
Uvádza, že pre spotrebiteľov prechod na bezemisné vozidlá jednoducho nebude možný, ak cesty, po ktorých jazdia, nie sú dostatočne pokryté nabíjacími stanicami. Najväčší problém to podľa aktuálnych dát bude predstavovať v Grécku, Litve, Poľsku či Rumunsku, ktoré sa ocitli na chvoste tabuľky.
Obrovské rozdiely
V niektorých prípadoch sú rozdiely skutočne hlboké. ACEA ako príklad uvádza porovnanie medzi Holandskom, absolútnym lídrom so 47,5 nabíjacími stanicami na 100 km ciest, a Poľskom, ktoré je 8-násobne väčšie a na 100 km ciest má 0,4 nabíjacej stanice.
Záver asociácie európskych výrobcov automobilov je celkom prostý. Naprieč Európskou úniou bude musieť vo veľmi krátkom čase prebehnúť masívny rozvoj nabíjacej infraštruktúry. Primárne v krajinách z neslávneho konca rebríčka. V opačnom prípade sa boj pri emisiám z dopravy poriadne skomplikuje.
5 krajín s najväčším počtom nabíjačiek na 100 km
- Holandsko – 47,5
- Luxembursko – 34,5
- Nemecko – 19,4
- Portugalsko – 14,9
- Rakúsko – 6,1
5 krajín s najmenším počtom nabíjačiek na 100 km
- Litva – 0,2
- Grécko – 0,2
- Poľsko – 0,4
- Litva – 0,5
- Rumunsko – 0,5
Počet nabíjacích staníc na 100 kilometrov ciest
| Krajina | Počet nabíjacích staníc na 100 km ciest | Trhový podiel elektrických vozidiel |
|---|---|---|
| Rakúsko | 6,1 | 9,5% |
| Belgicko | 5,5 | 10,7% |
| Bulharsko | 0,8 | - |
| Chorvátsko | 2,3 | 1,9% |
| Cyprus | 0,5 | 0,5% |
| Česká republika | 0,9 | 2,5% |
| Dánsko | 4,4 | 16,4% |
| Estónsko | 0,7 | 1,8% |
| Fínsko | 3,3 | 18,1% |
| Francúzsko | 4,1 | 11,2% |
| Nemecko | 19,4 | 13,5% |
| Grécko | 0,2 | 2,6% |
| Maďarsko | 0,6 | 4,7% |
| Írsko | 1 | 7,4% |
| Taliansko | 5,1 | 4,3% |
| Lotyšsko | 0,5 | 2,7% |
| Litva | 0,2 | 1,1% |
| Luxembursko | 34,5 | 11,4% |
| Malta | 3,4 | - |
| Holandsko | 47,5 | 25% |
| Poľsko | 0,4 | 1,9% |
| Portugalsko | 14,9 | 13,5% |
| Rumunsko | 0,5 | 2,2% |
| Slovensko | 2 | 1,9% |
| Slovinsko | 1,6 | 3,1% |
| Španielsko | 1,1 | 4,8% |
| Švédsko | 5 | 32,2% |




