Na Slovensku je záujem o rozvoj vodíka. Problémom je táto vec

Toyota Mirai (Foto: Toyota)

Slovensko ešte pred pár rokmi vykazovalo veľký záujem o vodík, a to aj pre využitie v doprave. Dá sa povedať, že hnacou silou v pozadí plánovaného rozvoja bol najmä vtedajší minister hospodárstva, Richard Sulík. 

Svojim pozitívnym postojom k vodíku sa netajil. Otvorene ho označoval za energonosič budúcnosti a podieľal sa na príprave Národnej vodíkovej stratégie (NVS). Ako to ale vyzerá dnes?

Národná vodíková stratégia, sekcia O autoroch | Zdroj: MH SR

Na aktuálne plány Slovenska v oblasti vodíkových technológií sme sa pýtali aj priamo Ministerstvo hospodárstva SR. To uvádza, že eviduje záujem viacerých subjektov, no rozvoj komerčných projektov je momentálne značne limitovaný a vyžaduje zásah do platných zákonov. Vyjadrenie poskytla hovorkyňa Ministerstva hospodárstva (MH) SR, Mária Pavlusík.

S ohľadom na rozhodnutie členských krajín Európskej únie o zákaze predaja nových áut na benzín a naftu od roku 2035, zaznamenávame záujem viacerých subjektov o rozvoj výrobných, skladovacích a čerpacích kapacít pre vodík. Pre úspešnú implementáciu komerčných projektov na Slovensku je nevyhnutné prvotne prijať legislatívne predpisy a normy, predovšetkým v oblasti stavebného práva, požiarnej ochrany a bezpečnosti.“

Ako sme už písali v prehľadovom článku, Slovensko má zjavne značný záujem o rozvoj vodíkových technológií a schválený je aj „Akčný plán opatrení úspešnej realizácie Národnej vodíkovej stratégie do roku 2026“. Ten obsahuje 10 opatrení, ktorých splnenie je definované do roku 2026 a na ich financovanie má byť vynaložených 59,6 miliónov €.

Súvisiacie články

Počíta aj s podporou výstavby základnej infraštruktúry v regiónoch SR. Konkrétne s vybudovaním najmenej troch vodíkových čerpacích staníc do roku 2026. Ideálne v oblastiach mestských uzlov a tranzitných koridorov pre verejnú osobnú a ťažkú nákladnú dopravu. 

Na aktuálny počet “vodíkových čerpačiek” sme sa pýtali aj Ministerstva hospodárstva SR. To rovnako ako pred časom SIEA potvrdilo, že v prevádzke je momentálne len jedna. 

„Podľa dostupných informácií máme vedomosť o prevádzke jednej plniacej stanice, ktorá slúži pre experimentálne testovanie vozidiel s alternatívnym pohonom v hromadnej doprave.“

Tento stav by sa mal čoskoro zmeniť. Mgr. Zuzana Valentová, manažérka komunikácie a hovorkyňa SIEA nám prezradila, že v blízkej budúcnosti by mohla byť sprístupnená ďalšia čerpacia stanica na vodík v Trnave.

Náš tip
Takto vyzerá vodíková budúcnosť BMW. Vyskúšali sme si ju na vlastnej koži
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.