MojElektromobil

Drive Pilot tretej úrovne v podaní Mercedesu bude prvým systémom autonómneho riadenia, za ktorého automobilka prevezme plnú zodpovednosť. Mercedes preberá zodpovednosť za rozhodnutia svojho pilota autonómneho riadenia počas celej jeho aktivity ako sa píše v správe insideevs.

Zatiaľ na nemeckých diaľniciach

Mercedes predstavil svoj vynovený systém Drive Pilot, ktorý je prítomný okrem iných aj v plne elektrickom sedane EQS. Tento systém bol zatiaľ schválený pre prevádzku na nemeckých diaľniciach. Avšak zatiaľ funguje len na vybraných diaľniciach, aj to iba pri rýchlostiach do 65 kilometrov za hodinu. Systém bude ovládať zrýchľovanie, riadenie a brzdenie vozidla.

 

Mercedes-Benz EQS TEST
Drive Pilot okrem iných nechýba ani v Mercedese EQS Foto : Radovan Hlôška

Mercedes však v dohľadnej dobe plánuje spustiť svoj Drive Pilot v niektorých oblastiach Spojených štátov amerických. Podľa všetkého ide o systém tretej úrovne, ktorý je podmienený schválením. V  článku, ktorý bol nedávno publikovaný spoločnosťou Road & Truck, hlavný vývojový manažér Mercedes Drive Pilot Gregor Kugelmann zdieľal nasledovné:

„Koncom minulého roka sme boli prvou [automobilkou], ktorá získala medzinárodnú certifikáciu pre systém úrovne 3. Naším cieľom je získať ju pre Kaliforniu a Nevadu do konca tohto roka“.

Plná zodpovednosť je na pleciach automobilky

Aj napriek tomu, že je v súčasnosti na cestách relatívne veľké  množstvo áut s podporou podobnej technológie, novinka od Mercedesu predstavuje omnoho robustnejšie riešenie. Automobilka mu dôveruje dokonca natoľko, že je ochotná prevziať plnú zodpovednosť za jej prevádzku. Vo vyššie zmienenom článku sa konkrétne uvádza, že v momente aktivácie Drive Pilot vodič prestáva byť právne zodpovedný za prevádzku vozidla, a to až do momentu, kým sa systém neodpojí. V publikácií sa ďalej uvádza, že vodič by v skutočnosti mohol venovať činnosti vozidla nulovú pozornosť, hrať sa s mobilným telefónom alebo dokonca pozerať film. V prípade, že by auto havarovalo, plnú zodpovednosť by niesol Mercedes.

Niečo podobné predstavila nedávno aj Tesla

Tak ako Tesla, aj Mercedes bude mať k dispozícií záznamy o použití a reaktivácii technológie. V opačnom prípade by úrady a poisťovne jednoducho nemali šancu prideľovať zodpovednosť v prípade nehody. V prípade, že sa systém deaktivuje a vodič sa stane plne zodpovedným za vedenie vozidla v momente, kedy začal  sledovať film alebo hrať hru, tak sa môže jednoducho stať, že nebude preberaniu vedenia vozidla venovať dostatočnú pozornosť.

Faktom ostáva, že v rámci Spojených štátov amerických zatiaľ neexistujú riadne federálne predpisy týkajúce sa autonómneho riadenia. V tomto prípade teda majú jednotlivé štáty voľnosť v ošetrovaní danej problematiky.

Systém môže byť navrhnutý tak, aby v prípade hrozby bezprostredného problému došlo automatickému odpojeniu. Ak by to tak bolo, systém by v podstate nikdy nebol na vine. V priamej nadväznosti na budúce pravidlá a predpisy viceprezident Mercedes pre automatizovanú jazdu George Massing povedal:

“Očakával by som, že tu v Spojených štátoch môžu niektoré ďalšie štáty prijať pravidlá, ktoré budú uplatňovať priekopnícke štáty ako Kalifornia a Nevada. A potom by mohli mať vo svojom regióne zahrnuté možno dve alebo tri špecifické pravidlá.”

Budú potrebné nové pravidlá

Aj napriek všetkému sú všetky súčasné systémy považované za systémy druhej úrovne. To v podstate znamená, že zodpovedný je za každých okolností vodič. Drive pilot v podaní Mercedesu je už tretej úrovne, čo v podstate vytvára reálny priestor pre tvorbu úplne nových pravidiel.

Road & Truch jasne deklaruje, že systém Drive Pilot je možné zapnúť výhradne na konkrétnych cestách pri nižších rýchlostiach. Musíme navyše dodržať, aby sa cestovalo počas dňa a za dobrého počasia po schválenej diaľnici bez semaforov alebo iných systémov riadenia dopravy.

Zatiaľ je isté len to, že si ešte budeme musieť počkať na to, ako to celé vlastne dopadne. Mercedes zatiaľ spolupracuje so Spojenými štátmi americkými, pričom sa prakticky približuje ku oficiálnemu spusteniu celého systému.

27. marca 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+