MojElektromobil

Ak nerátame verziu v úprave AMG, Mercedes-Benz GLC 350 e je najvýkonnejším variantom modelového radu GLC. Jeho pohonnú jednotku tvorí benzínový štvorvalec o objeme 2 litre s výkonom 155 kW (211 k) pri 5 500 ot./min a krútiacim momentom 350 Nm pri 1 200 až 4 000 ot./min. Ten je doplnený o 85 kW (116 k) elektromotor s “kruťákom” 340 Nm.

Elektromotor s permanentným magnetom je umiestnený hneď za spaľovacím motorom, pričom je súčasťou hybridnej prevodovky. Dopovaný je 8,7 kWh Li-Ion batériou, ktorá sa nachádza presne nad osou zadnej nápravy. Nesmieme však zabudnúť ani na označenie 4MATIC, čo je označenie pre osvedčený “mercedesácky” pohon všetkých kolies (4×4). Ten zabezpečuje s ohľadom na dané podmienky optimálnu trakciu. Hnací moment je delený v pomere 45:55 medzi prednú a zadnú nápravu.

mercedes-benz glc 350 e pohon

Mercedes-Benz GLC 350 e disponuje 7-stupňovou automatickou prevodovkou 7G-TRONIC PLUS. Jeho spaľovací kolegovia však majú modernejší 9-stupňový 9G-TRONIC. Ten sme si mali vyskúšať v naftovom aj beznzínovom GLC-éčku, pričom musíme povedať, že funguje o poznanie presvedčivejšie.

Jazdné režimy

V modeli Mercedes-Benz GLC 350 e nájdeme hneď 8 jazdných režimov. 4 z nich sú určené pre nastavenie pohonu a 4 pre nastavenie charakteristiky jazdy. V rámci jazdy na spaľovací agregát máte k dispozícii aj možnosť sekvenčného radenia prostredníctvom “pádiel” pod volantom.

Náš tip
Mercedes sa pýtal zákazníkov, či by prešli na elektromobily. Odpovede prekvapili

mercedes-benz glc 350 e jazdne rezimy

Hybrid, E-Mode, E-Save a Charge

V rámci pohonu máme na výber režimy Hybrid, E-Mode, E-Save a Charge. V režime Hybrid má na starosti pohon technológia INTELLIGENT HYBRID. Tá rozhoduje o využívaní spaľovacieho a elektrického motora na základe premávky a spôsobu jazdy. Bežne sa však “rozbiehate” na elektrický pohon, pričom v prípade potreby vyššieho výkonu, či pri vyššej rýchlosti sa pripojí aj benzínová jednotka.

V režime E-Mode jazdíte čisto na elektrický pohon, a to až do rýchlosti 135 km/h. Nemusíte sa však báť nedostatku výkonu. V prípade jeho potreby, napríklad pri predbiehaní či opúšťaní križovatky, stačí zošliapnuť pedál do druhej polohy a automaticky vám pomôže aj spaľovací motor.

mercedes-benz glc 350 e jazdne rezimy

Ak si chcete ušetriť elektrický pohon napríklad na jazdu po meste, stačí aktivovať režim E-Save, kedy sa o pohon stará výhradne benzínový štvorvalec. Posledný režim Charge vám poslúži na dobitie batérie. Nám sa podarilo počas 5 až 7 km jazdy v tomto režime nabiť batériu o 12 až 20 %, avšak na úkor spotreby paliva ktorá sa pohybovala od 16 do 20 l/100 km. Takže tento režim odporúčame len vtedy, keď chcete mať k dispozícii plný výkon hybridného režimu, pričom batériu máte vybitú a nemáte po ruke nabíjaciu stanicu.

Comfort, Eco, Sport a Sport+

Režimy Comfort, Eco, Sport a Sport+ slúžia na nastavenie charakteristiky jazdy. Ovplyvňujú “tvrdosť” podvozka, citlivosť riadenia a “odozvu” pohonnej jednotky.

V režime Comfort je všetko v štandardnom nastavení, pričom ako už samotný názov napovedá, hlavným cieľom je zabezpečenie čo najväčšieho jazdného komfortu. Režim Eco ovplyvní charakteristiku vozidla tak, aby bola jazda čo najekologickejšia a najekonomickejšia. Jemne utlmí reakcie akceklerátora a zároveň sa snaží čo najviac využívať elektrický pohon. Pri každej príležitosti vypne spaľovací motor, napríklad pri “plachtení” po pustení plynového pedála, a to bez ohľadu na režim pohonu. Rovnako tak dochádza k maximálnemu využitiu rekuperácie. Funguje až do rýchlosti 160 km/h.

mercedes-benz glc 350 e jazdne rezimy

No a na koniec sme si nechali najzábavnejšie jazdné režimy, Sport a Sport+. V rámci oboch režimov stuhne podvozok a riadenie, pričom benzínový agregát sa nechá vytáčať až do 6 000 ot./min (bežne 2 000 ot./min). Medzi oboma režimami sme nezaznamenali výraznejšie rozdiely. Sport+ režim ponúkne o čosi lepšie reakcie akcelerátora a o málo športovejší zvuk, ktorý nás mimochodom veľmi milo prekvapil.

Jazdné vlastnosti

Ako sme už naznačili vyššie, Mercedes-Benz GLC 350 e, je vďaka jazdným režimom “All in one” automobilom. Jazdiť môžete skutočne komfortne, ekologicky ale aj športovo. V športových režimoch sa tento plug-in hybrid zmení takmer na pretekárske auto, ktoré vás očarí akceleráciou, prejazdom zákrut aj svojim zvukovým prejavom. Veď máte k dispozícii systémový výkon 235 kW (315 k) a cca 700 Nm. Ten vám umožní dosiahnuť maximálnu rýchlosť 235 km/h, pričom z 0 na 100 km/h vás dostane za 5,9 sekundy, a to je na 2-tonové SUV skutočne obdivuhodný výkon.

Náš tip
Seriál: „Rozhovory s automobilkami o elektromobilite“ | MERCEDES-BENZ

mercedes-benz glc 350e 4matic specifikacie

No a keďže sa jedná o SUV, tak sme ho zobrali aj do ľahšieho terénu, kde určite nesklamal. Poľné cesty a prudšie stúpania a klesania mu nerobili žiadny problém. Vďačí za to iste aj hybridnému pohonu, kedy pri nízkych rýchlostiach je obzvlášť nápomocný elektromotor s jeho 340 Nm dostupnými už od prvej otáčky. Určite by zvládol aj viac, ale pravdupovediac sme si na ťažší terén netrúfli. Predsa len, nie je to naše vozidlo a predpokladáme, že ani jeho majitelia by neriskovali jeho čo i len “estetické zranenia”. Spodná časť vozidla sa však zdá byť celkom slušne chránená.

mercedes-benz glc 350 e

V testovanom modeli sme mali k dispozícii aj funkciu zdvihnutia svetlej výšky podvozka o 20 mm. To určite príde vhod, keďže základná výška GLC-éčka je len 188 mm. V prípade príplatkového vzduchové podvozka však môžete ísť “vyššie” až o 50 mm.

Vlastnosti podvozka

Mercedes je okrem iného preslávený aj svojim výborným vzduchovým pružením AIRMATIC, ktoré donedávna využívali aj modely Tesla. Naše testovacie vozidlo ním však vybavené nebolo, čo vôbec nebolo na škodu. Zistili sme tak, že Mercedes-Benz GLC 350 e je veľmi komfortný aj so štandardným systémom odpruženia. Navyše je podvozok dobre odhlučnený a ani v základnom režime komfort sa pri prejazde zákrut výraznejšie nenakláňa. A v športovom režime drží na ceste ako prikovaný. Dostatočný komfort ponúka vozidlo aj pri prejazde ľahším terénom, a to aj bez špeciálneho offroad režimu, ktorý nebol v našom vozidle dostupný.

Spotreba a dojazd

Výrobca udáva priemernú spotrebu paliva 2,7 – 2,5 l/100 km/h. K tejto spotrebe sa nám však v praxi vôbec nepodarilo priblížiť. Tým však netvrdíme, že to nie je možné. Pri kratších trasách, počas ktorých dokážete naplno využiť kapacitu akumulátora, sa to určite dá. My sme však jazdili prevažne v štandardnom hybridnom režime, aby sme mali k dispozícii všetok dostupný výkon, keďže predpokladáme, že väčšina majiteľov sa nebude chcieť nechať obmedzovať.

mercedes-benz glc 350 e

Na 103 km trase (mestská premávka – 17 km/mimomestská premávka – 46 km/diaľnica – 40 km) sme dosiahli v hybridnom režime priemernú spotrebu 6,5 l/100 km. V rámci metskej premávky to bolo 7,4 až 8,5 l/100 km, mimomestskej 5,9 l/100 km a na diaľnici pri tachometrovej rýchlosti 135 km/h 10,5 l/100 km.

Po diaľnici sme však jazdili v podstate len na spaľovací motor. Na 145 km úseku sme prešli bez pomoci benzínového 2-litra len 3 km, a to sme mali nastavený hybridný režim. Pri presune z Bratislavy do Žiliny (203 km) sme dosiahli veľmi pekných 8 l/100 km. Pomohla tomu jazda cez obe mestá, ako aj “trnavský” úsek diaľnice so zníženou rýchlosťou na 110 km/h. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor 2 250 ot./min, pri 135-ke 2 500 ot./min.

mercedes-benz glc 350 e

Čisto na elektrinu 22 km

Výrobca udáva pre svoj model Mercedes-Benz GLC 350 e čisto elektrický dojazd 34 km. Táto hodnota je však vypočítaná podľa veľmi “optimistického” európskeho cyklu NEDC. V reálnej prevádzke sa nám podarilo po meste “nabehať” 22 km, kým nás systém INTELLIGENT HYBRID automaticky neprepol do hybridného režimu. Stalo sa tak pri poklese kapacity batérie na hodnotu 11 %. Palubný systém vám tak nedovolí vyčerpať plnú kapacitu batérie, a to preto, aby ste mali následne dostatok “šťavy” na jazdenie v hybridnom režime.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

18. septembra 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+