Spoločnosti ABB E-mobility a MAN Truck & Bus spolu v prítomnosti bavorského ministerského predsedu Dr. Markusa Södera oslávili premiéru megawattového nabíjacieho systému (MCS). Nákladné vozidlo MAN eTruck sa nabíjalo výkonom viac ako 700 kW na nabíjacej stanici MCS.
Premiéra megawattového nabíjania je kľúčovým prvkom k úspešnej elektrifikácii autobusov a nákladných vozidiel. Najmä vo vnútroštátnej a medzinárodnej diaľkovej doprave budú elektrické nákladné vozidlá a v budúcnosti aj elektrické autobusy potrebovať počas povinnej prestávky v jazde využívať rýchlonabíjanie MCS. Nová technológia tak dopĺňa existujúce riešenia, keďže pomalšie nabíjanie v logistických centrách bude aj v budúcnosti zohrávať hlavnú úlohu.
Obe spoločnosti demonštrovali vo vývojovom centre MAN v Mníchove, že nabíjanie MCS funguje už dnes. Jedno z prvých megawattových nabíjacích miest v Nemecku nainštalovala spoločnosť ABB E-mobility.
„S MCS bude v blízkej budúcnosti možná udržateľná diaľková doprava nákladnými vozidlami a autobusmi. Dnes sme to dokázali. Aj keď tu ešte stále predvádzame prototyp: S novým štandardom MCS sme v priebehu niekoľkých rokov zdvojnásobili nielen prúd, ale aj rýchlosť nabíjania.“
Michael Halbherr, generálny riaditeľ ABB E-mobility
Generálny riaditeľ spoločnosti MAN Truck & Bus počas premiéry megawattového nabíjania zopakoval svoju výzvu na rýchlejšie rozširovanie nabíjacej infraštruktúry:
„Cieľom je 30 000 nabíjacích miest MCS v Európe do roku 2030, z toho približne 4 000 v Nemecku. Dnes sme uviedli do prevádzky jedno z prvých nabíjacích miest. Na jeho zriadenie nám už nezostáva veľa času. Elektrické nákladné vozidlá sú k dispozícii, megawattové nabíjanie funguje. Teraz potrebujeme jasné signály od politikov, v neposlednom rade aj na vybudovanie dôvery našich zákazníkov v prospech elektrifikácie. Teraz musíme rýchlo vybudovať a rozšíriť infraštruktúru.“
Alexander Vlaskamp, generálny riaditeľ spoločnosti MAN Truck & Bus
Nový megawattový nabíjací štandard MCS je technicky dimenzovaný na výkon 3,75 MW pri 3 000 ampéroch (A). Po dokončení štandardu MCS už bude možné dosiahnuť nabíjacie kapacity nad jeden megawatt, čo bude mať za následok výrazné skrátenie času nabíjania. Na porovnanie, dnešné nabíjacie stanice s normou CCS (Combined Charging System) môžu byť použité pre osobné a úžitkové vozidlá, keďže ponúkajú maximálny nabíjací výkon 400 kW pri 500 A. Očakáva sa, že medzinárodný proces štandardizácie megawattového nabíjacieho systému bude ukončený v tomto roku.
Mohlo by vás zaujímať:
- Je Hyundai Ioniq 6 najúspornejším elektromobilom na slovenskom trhu?
- BYD postavilo nový elektromobil, ktorý stojí hlboko pod 15-tisíc eur
- Volvo vstupuje do segmentu medzimestských elektrobusov
Faktom je, že na nabíjanie MCS je potrebné veľké množstvo energie. Keď potrebujeme naraz toľko elektrickej energie, kľúčovú úlohu zohráva infraštruktúra v pozadí za viditeľnými nabíjacími bodmi, sieťové prípojky a priestorové požiadavky, napr. na diaľničných čerpacích staniciach, parkoviskách alebo odpočívadlách pre kamióny. Rozširovanie siete a digitalizácia sietí sú nielen nevyhnutné pre budúce dodávky energie z obnoviteľných zdrojov, ale aj nevyhnutnou podmienkou pre nabíjaciu infraštruktúru.