MojElektromobil

Hyundai Ioniq 6 sme si už bližšie predstavili v minuloročnom redakčnom teste, preto sa vozidlu celkovo venovať nebudeme. Dizajn vozidla je subjektívne vnímaný rôzne – niektorým sa páči, iným svojimi tvarmi neulahodil. Oba tábory sa však zhodnú na tom, že v tomto prípade je dizajn plne podriadený aerodynamike. My sme sa preto rozhodli počas dlhodobého testu venovať aj tomu, ako veľmi sa dizajnérom túto úlohu podarilo splniť.

Koeficient odporu vzduchu vozidla je na úrovni cx = 0,22, čo už samo o sebe značí veľmi dobrú hodnotu. Nízka svetlá výška a prúdnicový tvar robia svoje. Zaujímavé však bolo zistenie, keď sme počas testu vedľa seba postavili Ioniq s Jeepom Avenger, teda auto, ktoré svojim zjavom automaticky pôsobí ako „vysoký hranatý džíp“, zatiaľ čo Ioniq 6 najmä zozadu pripomína legendárne Porsche 911.

Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 a Jeep Avenger | Zdroj: Tomáš Meňuš

O to viac prekvapivé bolo, keď sme zistili, že tieto vozidlá sú takmer rovnakej výšky. Je to cítiť aj v interiéri, kde napriek akumulátoru umiestnenému v podlahe vozidla je dostatok, možno až prebytok miesta, a to vpredu aj vzadu. Prekvapivo v pomere k tvaru karosérie netrpia ani hlavy zadných pasažierov, aj 190 centimetrov vysoký človek sa vzadu usadí úplne pohodlne. O priestore na dĺžku ani nikto nepochyboval, predsalen je Ioniq dlhý 4 855 milimetrov.

Kde cítiť kompromisné riešenie je vstupný otvor batožinového priestoru. Napriek tomu, že samotný batožinový priestor disponuje objemom až 401 litrov, a teda s bežnou batožinou nemá najmenší problém, jej nakladenie je trochu komplikovanejšie, resp. ak človek potrebuje vybrať určitú vec umiestnenú kdesi v hlbinách „kufra“, cez malý vstupný otvor sa k nej nedostane a musí vykladať všetko, čo jej stojí v ceste.

Test spotreby Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq 6 | Zdroj: Michal Lauko

Vplyvy dizajnu na priestor sme si už teda prebrali, aký to má ale vplyv na reálnu spotrebu? Nami testované vozidlo disponovalo elektromotorom s výkonom až 220 kW (325 koní) a pohonom všetkých štyroch kolies, nejde teda o žiadnu ekonomickú verziu, ale o vrchol ponuky. Auto bolo obuté na zimných pneumatikách s 18“ diskami, s ktorými sa dajú dosiahnuť bezpochyby lepšie výsledky, než v prípade príplatkových väčších rozmerov.

Hyundai Ioniq 6: Spotreba

Prvé porovnanie sme vykonali na našom testovacom prímestskom okruhu o dĺžke 30 kilometrov, ktorý má reprezentovať bežný denný režim časti populácie. Okruh vedie z Bratislavy cez okolité obce a naspäť, pohybujeme sa teda v rýchlostných limitoch 50 až 90 km/h. Plynulý jazdný štýl určuje skôr spodné hranice reálne dosiahnuteľnej spotreby, s tempom na úrovni maximálnej povolenej rýchlosti však nie sme brzdou premávky.

Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 | Zdroj: Michal Lauko

Na tomto okruhu dosiahol Hyundai výsledok 11,8 kWh / 100 km, čo ho v čase zostavovania tabuľky zaradilo na štvrtú priečku tesne za Citroen e-C4 X, Fiat 600e a MG4. Všetky tieto vozidlá sú však o triedu menšie, s výrazne menším výkonom a hlavne pohonom len jednej nápravy, čiže majú prirodzene menšie jazdné odpory.

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024
VozidloSpotrebaVonkajšia teplota
Fiat 500e9,9 kWh / 100 km13 °C
Citroen e-C4 X11,2 kWh / 100 km12 °C
Fiat 600e11,3 kWh / 100 km12 °C
MG4 Electric Elegance11,7 kWh / 100 km11 °C
Hyundai Ioniq 6 Premium11,8 kWh / 100 km10 °C
Škoda Enyaq 8512,9 kWh / 100 km7 °C
Jeep Avenger13,1 kWh / 100 km7 °C
Volkswagen ID.7 Pro13,7 kWh / 100 km5 °C
Škoda Enyaq Coupé 85x13,8 kWh / 100 km7 °C
Hyundai Kona Electric14,2 kWh / 100 km12 °C
Volkswagen ID. Buzz Pro15,1 kWh / 100 km12 °C
Kia EV6 GT15,3 kWh / 100 km21 °C
BMW i5 M60 xDrive15,8 kWh / 100 km10 °C
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km4 °C
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km7 °C
Volvo EX30 Single Motor Long Range16,7 kWh / 100 km4 °C
Mercedes-Benz E 300de 4MATIC18,0 kWh / 100 km16 °C
Renault Kangoo EV4518,4 kWh / 100 km8 °C
Porsche Cayenne E-Hybrid23,3 kWh / 100 km10 °C

Vonkajšia teplota počas jazdy sa pohybovala na hodnotách 10 stupňov Celzia, v prípade vyššej teploty či použitia letných pneumatík by sa teda dali dosiahnuť ešte lepšie hodnoty. V takomto režime je teoreticky možné dosiahnuť dojazd na plnú baterku aj cez 600 kilometrov, teda bohato si človek vystačí s jedným nabíjaním týždenne, či bez obáv z dojazdu môže siahnuť po verzii s menšou kapacitou akumulátora a nižším výkonom, ktorá by teoreticky mohla ponúknuť ešte nižšiu spotrebu elektrickej energie.

Hyundai Ioniq 6 Jaguar XJ-S V12
Zmena prístupu k aerodynamike zadnej časti oproti Jaguaru XJ-S V12 z 80. rokov | Zdroj: Tomáš Meňuš

Spotreba elektromoilu na diaľnici

Kde Hyundia Ioniq 6 skutočne exceluje, je spotreba na diaľnici. Práve tam sa väčšina elektromobilov potýka s vyššou spotrebou elektrickej energie, a následne aj menším dojazdom. To sa týka najmä veľkých SUV, o čom sme spracovali samostatný článok, kde sme porovnávali aerodynamickú limuzínu Volkswagen ID.7 s vysokým SUV Kia EV9, teda vozidlá podobnej triedy, ale úplne odlišného tvaru karosérie.

S Ioniqom sme absolvovali diaľničnú trasu zo Senca do Piešťan a naspäť, opäť na hranici limitov 110 km/h (úsek SC-TT), resp. 130 km/h (úsek TT-PN). Zaujímavosťou je, že aj po ceste tam aj späť (pre elimináciu vplyvu rozdielu nadmorskej výšky a smeru vetra) dosiahol identickú hodnotu spotreby pri identickej priemernej rýchlosti. Celková dĺžka trasy bola 114,5 km a vozidlo na nej dosiahlo priemernú spotrebu 19,5 kWh / 100 km, ide teda o jediný elektromobil, s ktorým sme tento rok na diaľnici dosiahli spotrebu pod magickou hranicou 20 kWh / 100 km. Ďalšie vozidlá v poradí tabuľky, VW ID7 a MG4 sú so svojimi hodnotami spotreby až o 10 % vyššie.

hyundai ioniq volkswagen id7 tesla model 3
Hyundai Ioniq 6 s najbližšími konkurentmi | Zdroj: Tomáš Meňuš

Porovnanie diaľničnej spotreby 2024
VozidloSpotrebaTrasaVonkajšia teplotaPoznámka
Fiat 500e18,9 kWh / 100 kmBratislava-Dunajská Streda a späť17 °CTempomat 120 km/h
Hyundai Ioniq 619,5 kWh / 100 kmSenec-Piešťany a späť7-11 °CLimit 110 + 130 km/h
BMW iX221,0 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť10-11 °CTempomat 120 km/h
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC21,0 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť10-11 °CTempomat 120 km/h
Škoda Enyaq 6021,1 kWh / 100 kmBratislava-Žilina14-17 °CTempomat 120 km/h
Škoda Enyaq 8521,4 kWh / 100 kmBratislava-Budapešť a späť7-13 °CTempomat 120 km/h
Volkswagen ID.7 Pro21,5 kWh / 100 kmBratislava-Žilina a späť1,5-7 °CLimit 110 + 130 km/h
Škoda Enyaq Coupé 85x21,5 kWh / 100 kmBratislava-Žilina a späť10-15 °CLimit 110 + 130 km/h
MG4 Electric Elegance21,6 kWh / 100 kmBratislava-Žilina7-8 °CLimit 110 + 130 km/h
Volvo EX30 Single Motor Long Range21,9 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť14 °CTempomat 120 km/h
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC22,4 kWh / 100 kmKúty-Bratislava12 °CTempomat 120 km/h
Hyundai Kona Electric22,7 kWh / 100 kmBratislava-Žilina17-19 °CLimit 110 + 130 km/h
BMW i5 M60 xDrive23,8 kWh / 100 kmBratislava-Žilina7-8 °CLimit 110 + 130 km/h
Volkswagen ID. Buzz Pro24,2 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť16 °CTempomat 120 km/h
Renault Kangoo EV4529,1 kWh / 100 kmBratislava-Piešťany a späť10-11 °CLimit 110 + 130 km/h
Kia EV932,4 kWh / 100 kmBratislava-Žilina1,5-7 °CLimit 110 + 130 km/h

Dojazd elektromobilu po diaľnici

S kapacitou akumulátora 74 kWh je teda možné dosiahnuť čisto diaľničný dojazd cez 350 kilometrov, čo bohato vystačí napríklad na trasu Bratislava – Praha. Aj to už je pravdepodobne za hranicou vzdialenosti, po ktorej si väčšina ľudí spraví prestávku. Tú je v prípade elektromobilov ideálne spojiť aj s nabíjaním akumulátora.

Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 | Zdroj: Michal Lauko

Mohlo by vás zaujímať:

Reči o tom, ako elektromobily nie sú vhodné pre dlhé cestovanie, tak už patria do minulosti. Akurát pri výbere vozidla, s ktorým sa často absolvujú dlhé trasy, treba myslieť na aerodynamiku karosérie a efektívnosť pohonu.

Náš tip
Test Volkswagen ID.7: Dôstojná premiéra vo vyššej strednej triede
25. marca 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+