MojElektromobil

Nie je žiadnym tajomstvom, že Mazda MX-30 EV má výrazné problémy s dojazdom. Podľa informácii insideevs.com sa Mazda snažila tento problém vyriešiť a inovovaná Mazda MX-30 PHEV síce prináša polovičnú kapacitu pôvodnej batérie no zároveň dopĺňa model o benzínový rotačný motor, ktorý zabezpečí ďaleko vyšší dojazd.

Mazda MX-30 PHEV – Plug-in hybridný crossover

Plug-in hybridný crossover Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV mal 13. januára svetovú premiéru na autosalóne v Bruseli. Zameriava sa na zákazníkov, ktorí chcú jazdiť s elektromobilom v každodennom živote takmer permanentne, ale zároveň si nechcú robiť starosti v prípade dlhších trás a obmedzovať sa nabíjaním. Na rozdiel od väčšiny plug-in hybridov na dnešnom trhu, sa Mazda spolieha na sériový hybridný pohon a poháňané sú synchrónnym elektromotorom iba kolesá prednej nápravy. Ten produkuje 125 kW (168 koní) a krútiaci moment 260 Nm.

Mazda motorová časť
Motorová časť | Zdroj: mazda.sk

Batéria má polovičnú kapacitu oproti Mazde MX-30 EV a to iba 17,8 kWh, čo umožňuje dojazd 85 čisto elektrických kilometrov. Pokiaľ je batéria vybitá, PHEV má záložné riešenie v podobe kompaktného benzínového rotačného motora, ktorý obsahuje aj generátor. Ten má k dispozícii 50 litrovú nádrž, umiestnenú pred zadnou nápravou a celkový dojazd za jeho asistencie sa tak blíži k viac ako 600 km.

Jednorotorový benzínový motor predlžuje dojazd

Novovyvinutý jednorotorový benzínový motor má objem spaľovacej komory 0,83 litra. Samostatne produkuje 55 kW (74 koní) a 116 Nm. Pracuje s priamym vstrekovaním benzínu a vysokým kompresným pomerom 11,9:1 a výrazne sa tak zvyšuje jeho účinnosť. Motor je tiež vybavený systémom recirkulácie výfukových plynov (EGR) a katalyzátorom s filtrom pevných častíc, aby Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV spĺňala prísne normy Euro 6d-ISC-FCM.

Mazda rotacny motor
Rotačný benzínový motor | Zdroj: insideevs.com

Mazda MX-30 PHEV udáva kombinovanú spotrebu paliva 1,0 liter benzínu na 100 km, čo zodpovedá emisiám CO2 21 g/km. To je samozrejme hodnota udávaná len pre benzínový motor. Elektrická spotreba energie je 17,5 kWh na 100 km.

Mazda MX-30 PHEV má k dispozícii iba 17,8 kWh batériu

Relatívne malá 17,8 kWh batéria podporuje rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom a dobitie trvá 100 minút pomocou štandardnej trojfázovej AC nabíjačky z boxu s výkonom 11 kW. Možné je aj rýchle nabíjanie, pričom MX-30 e-Skyactiv R-EV potrebuje 25 minút na nabitie z 20 percent na 80 percent na staniciach s nabíjacím výkonom minimálne 36 kW. Mazda je tiež kompatibilná s nabíjacími systémami Typu 2 a CCS.

Mazda MX-30 PHEV
Mazda MX-30 PHEV | Zdroj: insideevs.com

Ďalšou výhodou podľa Mazdy sú veľmi malé vibrácie rotačného motora a tichý chod vďaka jeho konštrukcii. Kolesá poháňa v podstate iba elektromotor a jazda je tak porovnateľná s plne elektrickou Mazdou MX-30.

Voliteľné jazdné režimy

K dispozícii sú tri voliteľné jazdné režimy: EV, Normal a Nabíjanie. V režime EV je vozidlo poháňané výlučne batériou, kým úroveň nabitia neklesne na 0 %, kedy sa spustí rotačný motor. Normálny režim kombinuje elektrickú jazdu s maximálnym výkonom, pričom jazdí výlučne na energiu batérie až do úrovne nabitia tesne nad 40 %, potom benzínový motor preberá udržiavanie stavu nabitia batérie pomocou generátora.

V režime Nabíjanie môže vodič nastaviť konkrétnu úroveň nabitia batérie, ktorú bude systém automaticky udržiavať. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 140 km/h vo všetkých jazdných režimoch, pričom zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 9,1 sekundy.

Po dizajnovej stránke vyzerá MX-30 PHEV rovnako ako model EV. Rozdielom sú len špecifické znaky na predných blatníkoch a 18 palcové zliatinové disky v exkluzívnom dizajne.

Nová Mazda sa bude predávať na vybraných európskych trhoch v piatich stupňoch výbavy. Novinka však nebude v ponuke v USA, kde je pre modelový rok 2023 k dispozícii iba elektromobil. V Nemecku je počiatočná cena plug-in hybridu identická s MX-30 EV na úrovni 35 990 EUR. Zákazníci môžu zadávať objednávky už od 1. februára 2023.

Náš tip
Má 240 ton a nabije sa za 30 minút. Toto je elektromobil pre ťažobný priemysel
18. januára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+