MojElektromobil

Ďalší deň, ďalšia novinka na trhu elektrických vozidiel. Táto sa netýka masovej výroby, ale nákladného auta používaného na prenos veľkého množstva nákladu v banských oblastiach. Aj napriek tomu doposiaľ nevídané vymoženosti obsiahnuté v tomto elektromobile môžu ovplyvniť obraz budúcnosti. Nákladné auto s monštruóznou batériou by sa malo začať testovať už tento rok. Pokiaľ pokus vyjde úspešne, bude to predstavovať revolúciu pre nákladné vozidlá. Informuje o tom portál Electrek.

Elektromobil, ktorý vôbec nemusíte nabíjať?

Spojenie spoločností Fortescue a Liebherr vyústilo k vytvoreniu prototypu 1,4 MWh batérie pre 240 tonové nákladné vozidlo. Postavené a testované bude v Austrálii. Okrem veľkokapacitnej batérie auto prekvapí aj nadpriemerne rýchlym nabíjaním. Už za 30 minút sa nabije doplna. To ale prekvapivo stále nie je najzaujímavejším faktom na celom výrobku.

masívna batéria Fortescue nákladného elektromobilu
masívna batéria Fortescue nákladného elektromobilu | Zdroj: electrek

Už istú dobu sa na trhu špekuluje o batériách, ktoré sa dobíjajú počas jazdy dole kopcom. Tento čoraz populárnejší koncept môžeme vidieť napríklad naprieč pretekárskou sériou Formuly. Práve výrobcom tohto austrálskeho nákladného banského auta sa podobná vymoženosť zdá ideálna. Terén v banských oblastiach býva totiž často kopcovitý a nerovnomerný. Existuje teda možnosť, že počas cesty dole kopcom batéria dobije (takmer) všetku energiu, ktorú minula hore kopcom a na rovine. 

Cesta za eliminovaním spaľovacích motorov

Je dôležité spomenúť, že dobíjací systém ešte nebol vyskúšaný. Stane sa tak neskôr tento rok. Batéria s takou kapacitou, akú ponúka toto nákladné auto, má samozrejme obrovské rozmery. V tomto prípade je dlhá 3,6 metrov, široká 1,6 metra a vysoká 2,4 metra. Váži až 15 ton. Rozdeľuje sa na 8 častí, každá z nich obsahuje 36 menších jednotiek. Všetky sú chladené individuálne a majú samostatné systémy na správu batérie. 

Aj napriek tomu, že všetky tieto špecifikácie znejú príliš komplikovane, firma Fortescue sa tým snaží eliminovať spaľovacie motory na minimum. Plánujú investovať dokopy až vyše 6 miliárd USD do snahy zelektrizovať všetky svoje pozemské stroje na ťažbu železnej rudy. Okrem elektrického pohonu ale plánujú v budúcnosti využiť aj vodík.

Náš tip
Pevná súčasť elektromobilu. Čínsky start-up príde s nevyberateľnou batériou
17. januára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+