MojElektromobil

O tom, že v zime elektromobil neprejde na jedno nabitie rovnaký počet kilometrov ako v ideálnych teplotných podmienkach, sa toho popísalo už veľa. Niektorí ľudia, ktorí s elektrickými vozidlami nemajú žiadne skúsenosti, si myslia, že v zime nemajú prakticky žiadny dojazd, že klimatizácia za chvíľu spotrebuje všetku energiu z batérie a podobne. Sú to samozrejme nezmysly.

Štúdia priniesla zaujímavé poznatky

Pravdou však je, že v zime je dojazd elektromobilu menší v porovnaní s ideálnou teplotou. Ideálna teplota je taká, v ktorej sa batéria aj posádka cíti najlepšie. Všeobecne najideálnejšia vonkajšia teplota, ktorá zabezpečí najdlhší dojazd, je medzi 20 až 25 stupňami celzia. Keď už vieme, že v zime dojazd klesá, ako je to vlastne v lete počas naozaj horúcich dní, ktorým sa pravdepodobne nevyhneme ani počas tohto leta? Tejto téme sa venoval portál Insideevs.

Test Volkswagen ID.3 Pro S

Spoločnosť Recurrent vykonala štúdiu, v rámci ktorej analyzovala údaje o batériách 7500 elektromobilov a zistila zaujímavé výsledky. V horúcom letnom období môžu elektrické vozidlá stratiť až 31 percent svojho udávaného dojazdu. Hlavným dôvodom je to, že na ochladenie interiéru je potrebné odobrať energiu z akumulátora, ktorá by sa inak využila na pohon vozidla. Samozrejme, existujú spôsoby, ako tento problém zmierniť.

Nemali by ste prehliadnuť:

Interiér vášho elektromobilu si môžete vychladiť napríklad aj počas toho, keď je napojený na nabíjačke, a to práve pred jazdou. Väčšina elektromobilov dnes ponúka aplikáciu do smartfónu, takže nie je potrebné ani nikam chodiť. Následne už len nastúpite do interiéru s príjemnou teplotou, na ktorej udržiavanie postačí oveľa menej energie. Stále však platí, že horúce počasie má na dojazd elektromobilu menší vplyv ako treskúca zima.

So stúpajúcou teplotou klesá dojazd. O koľko?

So stúpajúcou teplotou stúpa aj potenciálna strata dojazdu, pretože na chladenie batérie aj interiéru je potrebné použiť viac energie. Počítať musíte aj s tým, že rozdiely v spotrebe sa líšia aj v závislosti od toho, či s autom jazdíte v meste alebo na diaľnici. Ak porovnávame napríklad rýchlosť 50 km/h so 100 km/h, tak na prejdenie rovnakej vzdialenosti je potrebné v aute stráviť v meste dvakrát viac času. To znamená dvakrát dlhšie klimatizovanie interiéru, čo sa samozrejme prejaví aj vo vyššej spotrebe. V závislosti od teploty môžeme očakávať nasledovné straty z pôvodne deklarovaného dojazdu:

  • 24 stupňov celzia – 0 % strata, ideálna teplota
  • 27 stupňov celzia – 2,8 % strata dojzadu
  • 29 stupňov celzia – 3,5 % strata dojazdu
  • 32 stupňov celzia – 5 % strata dojazdu
  • 35 stupňov celzia – 15 % strata dojazdu
  • 38 stupňov celzia – 31 % strata dojazdu

Ako môžete vidieť z čísel vyššie, teploty približne do 32 stupňov celzia elektromobilu prajú a straty dojazdu sú veľmi malé, pri reálnom používaní prakticky zanedbateľné. Ak však teplota stúpne nad túto hranicu, dojazd sa drasticky znižuje. Našťastie, Slovensko sa nachádza v miernom podnebnom pásme a teploty nad 35 stupňov celzia u nás nemáme pravidelne (samozrejme je reč o teplote vzduchu v tieni).

V zásade platí, že spotreba stúpa ruka v ruke s rozdielom vonkajšej teploty a teploty, ktorú požadujete mať v interiéri. Čím je rozdiel vyšší, tým viac energie klimatizácia spotrebuje, čím zvýši spotrebu vozidla. Systém klimatizácie môže v modernom aute na začiatku fungovať s výkonom až 5 kW, na udržanie teploty následne spotrebúva približne 1 kW.

Hyundai kona Electric prva jazda (8)
Hyundai Kona Electric

Zdroj tiež uvádza aj niekoľko konkrétnych príkladov toho, ako sa vo vyšších teplotách správajú jednotlivé modely a aký je rozdiel dojazdu v porovnaní s ideálom. Výborne to zvládne napríklad Hyundai Kona. Tento elektromobil prekonal odhadovaný dojazd v teplých podmienkach o 22 až 30 percent, a to pri teplotách v rozmedzí od 16 do 35 stupňov celzia.

Náš tip
Pribudne v Európe ďalšia fabrika najväčšieho čínskeho producenta elektromobilov?
11. júna 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+