MojElektromobil

Európska únia uťahuje slučku okolo áut s klasickým spaľovacím motorom. Veľkú ranu automobilkám zasadí už nadchádzajúca norma Euro 7, ktorá má do platnosti vstúpiť v roku 2026, no tým to nekončí. 

Zlomovým bude rok 2035, kedy majú byť zavedené také prísne emisné požiadavky, že spaľovacie motory ich nebudú schopné splniť, a to vraj ani v prípade hybridných vozidiel. Vyhlásil to Pascal Canfin, predseda Výboru pre životné prostredie, verejné zdravie a bezpečnosť potravín Európskeho parlamentu. Téme sa venoval portál iDnes.cz.

Koniec spaľovacích motorov?

Canfin svojim ostrým vyhlásením nepriamo avizoval termín, kedy Európska komisia zavedie ráznu stopku pre všetky vozidlá so spaľovacími motormi. Tlak vyvíjaný na automobilový priemysel v snahe zlepšiť ochranu životného prostredia sa v nadchádzajúcich rokoch bude jasne stupňovať. 

Hoci nejde o priamy zákaz predaja, pripravované emisné normy spojené s vysokými pokutami budú diktovať jasný smer celému priemyslu. Výrobcovia vozidiel si už po zavedení normy Euro 7 budú musieť intenzívne pomáhať siahnutím aspoň po čiastočnej elektrifikácii, no ani to zjavne nebude musieť stačiť pre splnenie ďalších, prísnejších, požiadaviek už o pár rokov neskôr.

Transformácia priemyslu

V súvislosti s prípravou nových a revíziou súčasných noriem sa začalo otvorene hovoriť o konci spaľovacích motorov tak, ako ich poznáme dnes. Automobilky zjavne budú musieť pristúpiť k veľkej transformácií celého priemyslu, s čím je spojené značné prehodnocovanie súčasných obchodných a produkčných stratégií. 

Portál iDNES.cz s odvolaním sa na interné dokumenty koncernu Volkswagen uvádza, že skupina plánuje poslednú platformu pre vozidlá s tradičnými spaľovacími motormi uviesť v roku 2026. Následne údajne ukončí ďalší vývoj v tejto oblasti a zamerá sa na elektromobilitu. Ide o jasný príklad toho, pred čím automobilky momentálne stoja.

Ostrý stret dvoch svetov

Zástupcovia autopriemyslu pritom bijú na poplach už v súvislosti s normou Euro 7. Požiadavky, ktoré by zaviedla v súčasnej podobe, označujú za nerealistické. Z druhej strany zaznieva názor, že plánované rozhodnutie bude do platnosti reálne zavedené až po dôslednej diskusii s prihliadnutím na argumenty autopriemyslu, no žiadne veľké ústupky či otáľanie s prijatím náročného rozhodnutia netreba očakávať.

Zatiaľ samozrejme nie je celkom jasné, ako sa celá situácia nakoniec vyvinie. Silným argumentom odporcov prísnejších emisných noriem vyzerá byť celkový dopad na ekonomiku, na ktorej sa práve automobilový priemysel so súčasným modelom podieľa obrovskou časťou. Obidve strany preto čakajú náročné rokovania.

Náš tip
EÚ má konkrétny plán, v roku 2030 chce na cestách 30 miliónov elektromobilov
23. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+