MojElektromobil

Kia Niro v najnovšej verzii prešla niekoľkým zmenami. Tie sa týkajú najmä dizajnu, ktorý je teraz zjednotený s dizajnovou líniou automobilky. Je moderný, nadčasový a atraktívny. Po plne elektrickom modeli Kia Niro EV sa mi do rúk dostal ďalší elektrifikovaný variant, tentokrát s plug-in hybridným ústrojenstvom. Čo všetko dokáže a aký je? Toto je test Kia Niro PHEV.

Cena a výbava

Plug-in hybridné Niro začína na cene 36 590 eur. Mnou testované vozidlo bolo v strednej výbave Gold, ktorá v základe stojí 40 290 eur, avšak konečná cena tohto vozidla aj s príplatkovou výbavou (v tomto prípade tech pack s head-up displejom, elektrickým otváraním kufra a audiosystémom Harman Kardon a perleťovou farbou karosérie) bola 42 770 eur. Aj v tomto prípade, podobne ako pri Niro EV, máme možnosť za 190 eur vybrať si inú farbu C stĺpika.

MotorizáciaVýkon celej sústavyVýbavaCena
1,6 GDi
+ elektromotor (plug-in hybrid)
135 kW / 183 kSilver36 590 €
1,6 GDi
+ elektromotor (plug-in hybrid)
135 kW / 183 kGold40 290 €
1,6 GDi
+ elektromotor (plug-in hybrid)
135 kW / 183 kPlatinum45 190 €

Silver výbava prichádza v základe so 16″ diskami z ľahkých zliatin, výbavy Gold a platinum majú 18″ disky. Kia Niro PHEV je v ponuke len s jedným pohonným ústrojenstvom s celkovým výkonom 135 kW.

Tabuľka s parametrami

dĺžka / šírka / výška [mm]4 420 / 1 825 / 1 545
Rázvor2720 mm
Koeficiend odporu vzduchu0,29
Polomer otáčania10,6 m
Pohotovostná hmotnosť1519 - 1610 kg
Príves brzdený/nebrzdený1300/600 kg
Objem batožinového priestoru348 l, 1342 l po sklopení zadných sedadiel
Spaľovací motor1580 ccm, 77,2 kW (105 k), 144 Nm
Elektromotor62 kW (84 k), 203 Nm
Celkový systémový výkon135 kW (183 k), 265 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h9,6 - 9,8 s v závislosti od veľkosti diskov
Maximálna rýchlosť v elektrickom režime134 km/h
Elektrický dojazd kombinovaný59 km
Elektrický dojazd v meste76 km
Kapacita akumulátora11,1 kWh
CenaOd 36 590 eur

Batéria a nabíjanie

Vo vnútri sa nachádza akumulátor s kapacitou 11,1 kWh, čo v plug-in hybridnom svete patrí medzi slabšiu hodnotu. Napríklad Mazda CX-60 PHEV ponúka kapacitu 17,8 kWh, Citroen C5 X PHEV 12,4 kWh alebo MG eHS PHEV so 16,6 kWh akumulátorom. Čo sa týka potrebnej kabeláže, výrobca dáva len kábel do klasickej 230 V zásuvky.

Mňa to počas testu výrazne obmedzovalo, pretože v meste je väčšina verejne dostupných AC nabíjacích bodov bez svojho vlastného kábla a potrebný je obojstranný Type 2 kábel. A ten som k dispozícii nemal.

Kia Niro PHEV
Kia Niro PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Umiestnenie nabíjacieho portu tiež nie je najšťastnejšie. Za mňa ide asi o najhoršie možné miesto, na ľavej strane za predným kolesom. Pri cúvaní k nabíjačke bol vďaka tomu kábel častokrát krátky, ak som parkoval prednou časťou, musel som väčšinou zaparkovať tak, aby bola nabíjačka po mojej ľavej strane, pretože niekedy bol kábel krátky. Ideálne to má vyriešené napríklad Niro EV, ktoré má nabíjací port vpredu.

Čo sa týka nabíjacieho výkonu, máme tu len úplný základ, čiže 3,7 kW palubnú nabíjačku. V roku 2023 by sa patrilo mať aspoň dvojnásobok. V každom prípade, vzhľadom na relatívne nízku kapacitu akumulátora mám nabité približne za 3 hodiny.

Počas nabíjania palubný počítač ukazuje prakticky všetky dôležité údaje. Vidím tu aktuálny výkon, stav nabitia batérie v percentách a čas do celkového nabitia. Zaujímavosťou je, že po odomknutí a nasadnutí do vozidla sa nabíjanie na krátky čas preruší, respektíve výkon padne na 0,5 kW.

Jazda, režimy, výkon a rekuperácia

Začnem trochu netradične – rekuperáciou. Z nej som veľmi sklamaný. Tak, ako výborne funguje v Niro EV, tak zle funguje v Niro PHEV. V eco režime si môžem jej úroveň nastavovať páčkami za volantom, čo je výborné. K dispozícii sú 3 úrovne a maximálna rekuperácia je veľmi slušná.

Kia Niro PHEV
Kia Niro PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Problém mám však s tým, ako to celé funguje. Bežne som zvyknutý na to, že ak jemne pustím plynový pedál, auto začne rekuperovať. Čím menej ho mám stlačený, tým viac rekuperuje. Tu to funguje tak, že buď nerekuperujem vôbec alebo na maximum (úroveň, ktorú mám nastavenu). V konečnom dôsledku som takto nevedel jazdiť úplne plynule, a tak som rekuperáciu vypol úplne. To je škoda.

V eko režime je auto naozaj veľmi ležérne a na plynový pedál reaguje veľmi jemne. Pri jeho silnejšom zatlačení mu podradenie a pustenie výkonu trvá dlhšie. V športovom režime je to už iná káva, tu si udržiava otáčky vo vyšších číslach a reaguje okamžite.

V športovom režime slúžia “rekuperačné” páčky na manuálne radenie prevodových stupňov. Na elektromotor viem jazdiť do rýchlosti 134 km/h, takže bez problémov aj na diaľnici. Avšak len v eko režime, ak zvolím športový režim, čisto elektrická jazda možná nie je.

Kia Niro PHEV
Kia Niro PHEV | Zdroj: Michal Lauko

V infotainmente si môžem nechať zobraziť aktuálny stav nabitia batérie v percentách, na displeji za volantom vidím len klasický “paličkový” ukazovateľ s informáciou o aktuálnom elektrickom dojazde. Spotrebu elektrickej energie auto neukazuje vôbec. Pri približne 15 % nabitia akumulátora už nie je možné zvoliť elektrický režim, vozidlo automaticky prepne na hybridný.

Elektromotor je napojený na prevodovku, takže pri akcelerácii v elektrickom režime je cítiť, že auto radí. Našťastie to nie je nijako výrazné. Niekedy mám však pocit, akoby chýbal výkon. Stlačím pedál, auto sa rozbieha a na chvíľu akoby sa výkon znížil. Asi po sekunde sa opäť dostane na pôvodnú úroveň.

Kia Niro PHEV
Kia Niro PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Samotná jazda je pomerne pohodlná a nechýba ani svižnosť, aj keď zrýchlenie z 0 na 100 km/h za takmer 10 sekúnd nie je žiadne terno. V porovnaní s Kia Niro EV je plug-in hybridný variant podstatne lenivejší. Spaľovací motor má výkon 105 koní, elektromotor 84 koní, pričom celkový systémový výkon je na úrovni 183 koní.

Infotainment

10,25″ displej infotainmentu je totožný s tým, ktorý ponúka elektrické Niro. To znamená vylepšený dizajn s matnými rámikmi okolo, čo pôsobí veľmi dobrým dojmom. Sťažovať sa nemôžem na farby ani na jeho čitateľnosť. Odozva na dotyk je tiež dobrá, po naštartovaní vozidla si ale musím chvíľu počkať, kým všetko nabehne. To ale nie je žiadnou novinkou, aj konkurencia to má podobne.

K systému veľmi výhrady nemám. Všetko funguje tak, ako by fungovať malo. Fyzické tlačidlá boli zamenené za dotykové, čo nemusí každému vyhovovať. Navyše, nachádza sa tu prepínač, ktorý prepína medzi možnosťami klimatizácie a navigácie. Spočiatku to môže pôsobiť chaoticky a niektorí majitelia sa na to sťažujú, no ak si zvyknete, nebude vám to prekážať.

Kia Niro PHEV
Kia Niro PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Pod infotainmentom nájdeme klasický veľký USB port, ale aj moderný USB-C konektor. Presne takto by to malo byť, automobilku za toto riešenie chválim. Chýbať samozrejme nesmie ani priehradka na odloženie smartfónu s možnosťou bezdrôtového nabíjania.

Zatiaľ čo s Kia Niro EV som bežne fungoval s Android Auto aj Apple CarPlay, v tomto prípade sa mi pripojiť nepodarilo. Vo výbave (v žiadnej) Kia tiež neinformuje o podpore týchto služieb, čo je škoda. Telefón tak vie pripojiť len prostredníctvom Bluetooth, hovory alebo prehrávanie hudby však funguje bezproblémovo.

Kia Niro PHEV
Kia Niro PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Súčasťou infotainmentu je aj navigácia, ktorá funguje dobre. K dispozícii sú aj aktualizácie mapových podkladov, no mapy nemusia byť vždy aktuálne, z tohto dôvodu preferujem navigovanie prostredníctvom smartfónu. Navigačné pokyny si viem nechať zobrazovať aj na head-up displeji, ktorý je veľmi príjemný a dobrá je aj jeho čitateľnosť.

Pri každej križovatke sa na displeji zobrazí jej detailnejší náhľad, takže bez problémov viem, kedy sa k nej dostanem a ako ňou pokračovať. Problém som nemal ani so zložitejšími križovatkami v miestach, ktoré som nepoznal. Vyhľadávanie cieľa je už tradičné, no párkrát sa m stalo, že mi konkrétnu adresu jednoducho nenašlo. Vyhľadávanie je možné aj podľa bodov záujmu.

Exteriér a interiér

Keďže som len nedávno testoval Kiu Niro EV, ktorá je dizajnovo úplne totožná, túto časť skrátim, aby som sa zbytočne neopakoval. V každom prípade je dobré spomenúť, že nové Niro výborne zapadne do aktuálnej dizajnovej línie automobilky. Dizajn je moderný, atraktívny a zaujme na prvý pohľad.

Kia Niro PHEV
Kia Niro PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Zaujímavé sú vystúpené C stĺpiky, cez ktoré dokáže prúdiť vzduch. Taktiež je zaujímavá aj možnosť nakonfigurovať si ich farbu, teda vybrať takú, ktorá vám vyhovuje najviac. Pre tých, ktorí sa chcú odlíšiť, je to ideálne. Vlastná farba C stĺpikov stojí 190 eur.

test Kia Niro PHEV
Kia Niro PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Pre interiér taktiež platí, že je totožný s elektrickým modelom. To znamená pohodlný a dostatočne priestranný. Sťažovať sa nebudú ani vyšší pasažieri vzadu. Ovládacie prvky sú vyriešené dobre a teším sa aj z detailov, ako napríklad USB-C konektory integrované do predných sedadiel, ktoré sú k dispozícii pre posádku vzadu.

Kia Niro PHEV
Kia Niro PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Batožinový priestor je v porovnaní s elektrickým modelom menší, pretože práve v týchto častiach sa nachádza akumulátor (zatiaľ čo Niro EV ho má umiestnený po takmer celej spodnej časti auta). Jeho objem je 348 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa dostávame na 1342 litrov.

Spotreba a dojazd

Kórejská efektivita v priamom prenose. Práve Niro PHEV je dôvod, prečo by sa mal človek pozerať po plug-in hybridnom vozidle. Hlavným dôvodom by mala byť nižšia spotreba, čo nové Niro jasne potvrdzuje. Posledné mnou testované plug-in hybridy mali spotrebu väčšinou dvojnásobnú, niekedy aj vyššiu. Tam sa o efektivite vôbec nedalo hovoriť, tu je to úplne iná káva. Poďme pekne poporiadku.

Začnem elektrickou jazdou v meste, pretože na diaľnici asi na batériu jazdiť nebudete. Teda môžete, ale po pár kilometroch je vybitá. Výrobca udáva mestský elektrický dojazd na úrovni 76 km v meste, 59 km kombinovaný. Mne sa na jedno nabitie ekonomickou jazdou za takmer ideálnych podmienok (vonkajšia teplota 17 stupňov Celzia) podarilo prejsť 73,3 km. Len škoda, že auto nikde neuvádza spotrebu elektrickej energie, vidím len spotrebu benzínu.

Kia Niro PHEV
Kia Niro PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Spotreba v meste pri vybitej batérii sa bežne pohybovala na úrovni pod 4 l / 100 km, konkrétne som zaznamenal 3,8 litra.

Diaľničnú spotrebu som testoval s vybitou batériou pri tempomatových 130 km/h, pričom sa vyšplhala na rovných 6 litrov. Trasu som prešiel aj späť, pričom som dosiahol úplne totožnú spotrebu. Príjemne prekvapený som bol aj zo spotreby po okreskách, ktorá bola 4,3 litra na 100 km, po rovnakej ceste späť som nameral 4,2 litra. Pripomínam, že s vybitou batériou.

Záverečné hodnotenie

Kia Niro PHEV je plug-in hybrid, ktorý môže dávať zmysel. Ak si kupujete elektrifikované vozidlo kvôli nižšej spotrebe, práve tento model bude patriť medzi horúcich favoritov, pretože spotreby sú naozaj výborné. A výborný je aj mestský elektrický dojazd v meste na úrovni viac ako 70 km. A to aj napriek akumulátoru s kapacitou len 11,1 kWh.

Kia Niro PHEV
Kia Niro PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Nájdu sa tu však aj negatíva. Jedným z najväčších je pre mňa osobne palubná nabíjačka s výkonom len 3,7 kW a rekuperácia, na ktorú si jednoducho neviem zvyknúť. Potešilo by ma aj vhodnejšie umiestnenie nabíjacieho portu.

Na druhú stranu, Kia Niro PHEV je atraktívne vozidlo s dostatočným priestorom v interiéri a možnosťou odlíšenia sa prostredníctvom vami zvolenej farby C stĺpikov.

  • výborná efektivita a nízka spotreba
  • Výborný elektrický dojazd
  • Atraktívny dizajn
  • Dostatok priestoru v interiéri

  • niekedy nefungujúca rekuperácia
  • len 3,7 kW palubná nabíjačka
  • nízka kapacita akumulátora
  • Nešťastne umiestnený nabíjací port
  • V balení len kábel do 230 V zásuvky, Type 2 kábel chýba


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

29. júna 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+