TEST: KIA Ceed SW – ďalší efektívny plug-in hybrid zo Slovenska

Žilinský závod KIA je výnimočný hneď z viacerých hľadísk. Je to jediný európsky výrobný závod tohto kórejského výrobcu a zároveň sa tu vyrábajú hneď dva plug-in hybridné modely z celkovo troch dostupných od tejto automobilky. Prvý plug-in hybridný model zo Slovenska – KIA XCeed – sme otestovali ešte v septembri. Teraz sa k nám dostala na test aj ďalšia lokálna verzia – o niečo nižšie položený sedan v predĺženej verzii Sportswagon – Kia Ceed SW.

Rozmery: 4 605 x 1 800 x 1 460 milimetrov (dĺžka x šírka x výška)
Motor: Benzínový 4-valec s objemom 1,6 litra, výkonom 77 kW a krútiacim momentom 147 Nm | 6-stupňová automatická prevodovka DCT | Elektromotor s výkonom 44 kW a krútiacim momentom 147 Nm | Kombinovaný výkon 104 kW s krútiacim momentom 265 Nm

Jazdné režimy

Náš test začneme hneď hodnotením elektrického režimu. Kia Ceed SW ponúka celkovo štyri jazdné režimy a väčšina z nich sa líši v závislosti od toho, aký pohon, respektíve kombinácie dokáže využívať. Väčšina z nich je ale závislá od batérie, a ak ju teda máte vybitú, ich efekt je buď minimálny alebo sa ani nedajú zapnúť. Výhradne elektrický režim je samozrejme najprísnejší, a teda ak je prázdna baterka, auto vám umožní jazdiť iba v režime Hybridnom.
Teda tak, ako keby ste mali klasický hybrid, ktorý čerpá energiu prevažne tým, že rekuperuje kinetickú energiu brzdením späť do batérií. Ak batérie máte nabité, môžete si zapnúť Elektrický režim, kedy auto vypína spaľovací motor a vy jazdíte len na elektrickú energiu. Každopádne to, že sa motor vypne ale nie je vždy úplne presné, nakoľko aj keď na displeji svietila ikona EV, spaľovací motor som občas počul a aj na displeji sa v grafike hlásil o slovo.
Prečo je to tak? KIA zapína spaľovací motor na generovanie elektrickej energie pri zapnutej klimatizácií. Spotreba paliva je vtedy pomerne nízka a tým logicky kompenzuje straty z batérie, ktoré by boli pri vykurovaní veľmi výrazné. To by znamenalo nižší elektrický dojazd a práve celkovo vyššiu spotrebu paliva.
Ak som kúrenie vypol, vypol sa aj motor a mohol som pokračovať v tichej a stopercentne bez emisnej jazde. Posledné dva režimy sú Sport a Automatický režim. Ak zvolíte automatiku, systém auta sám rozpozná, kedy je efektívne jazdiť na elektrickú energiu a kedy práve na benzín. Auto taktiež dokáže kombinovať oba pohony, čo opäť znamená nižšiu spotrebu paliva alebo vyšší výkon. V závislosti od toho, čo od auta práve vyžadujete. Na kombináciu pohonov je tu teda práve režim Sport, kedy sa citeľne zvyšujú reakcie auta na plynový pedál a zároveň sú o niečo vyššie posunuté stupne prevodov.

Jazdní asistenti

Z rozpisovania jednotlivých jazdných asistentov sa pomaly stáva rutina, nakoľko drvivá väčšina nami testovaných áut ja už vybavená adaptívnym tempomatom a systémom udržiavania auta v jazdných pruhoch. Z tejto dvojice sa pomaly stáva štandard a to je určite dobrá správa. Aj keď to tak nie je úplne prípad aktuálneho modelu, nakoľko KIA pridáva adaptívny tempomat iba do vyššej verzie. Oba asistenti fungujú veľmi dobre a sú teda porovnateľné s tým, čo ponúkajú aj ostatné automobilky. Aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu funguje najlepšie na diaľnici, nakoľko sa plne spolieha na dobre viditeľné čiary na cestách. Ak by ste ale predsa len náhodou vychádzali z vášho pruhu, auto vás na to upozorní aj vtedy, ak si systém netrúfa udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu.

Batéria a nabíjanie

Opäť sa dostávam k identickým parametrom pre všetky plug-in hybridné modely KIA. Okrem pohonnej sústavy zdieľajú aj batériu a systém nabíjania. Tá ma teda kapacitu 8,9 kWh, čo má zabezpečiť dojazd podľa normy WLTP od 50 do 57 kilometrov. Nakoľko konkurencia využíva batérie s väčšou kapacitou, môže sa zdať tento dojazd ako nereálny. KIA to ale s efektivitou celkom vie, a tak sa bez problémov na tieto hodnoty vie dostať. V tejto súvislosti zamrzí, že palubná nabíjačka je iba základná s výkonom 3,3 kW, čo znamená, že nabíjanie tohto plug-in hybridu trvá asi 2 a pol hodiny.

Vzhľadom na kapacitu batérie by sa pri využití výkonnejšej palubnej nabíjačky s výkonom 7,4 kW mohol čas nabíjania skrátiť na jednu hodinu. Rýchlosť nabíjania je aj pri plug-in hybridoch podstatná. Ak auto máte kde nabíjať cez noc, je samozrejme úplne jedno, či sa auto nabije za 2, 4 alebo 5 hodín. S autom ale môžete ísť aj na verejné nabíjačky, napríklad pri nákupných centrách, kedy vyššiu rýchlosť naopak dokážete oceniť. Je totiž veľký rozdiel, či za 30 minút získate 10 kilometrov dojazdu alebo 20 či 30 kilometrov. Nejde len o komfort, ale aj o lepšie využívanie elektrickej časti plug-in hybridného pohonu.

Test – z Trnavy do Bratislavy a späť

Plug-in hybridy majú byť vhodné najmä na kratšie vzdialenosti, respektíve do mesta, a tak je na mieste otestovať túto stránku plug-in hybridnej KIA Ceed SW. Drvivú väčšinu najazdených kilometrov som spravil po meste a okresných cestách, no občas som vyšiel aj na diaľnicu. Výrobca uvádza spotrebu iba 12,5 kWh / 100 km a tieto hodnoty som sa rozhodol overiť v praxi.

Dojazd a následnú spotrebu som vyskúšal na okruhu Trnava – Bratislava – Trnava, a to hneď dvakrát. Do Trnavy som vyrážal takmer vybitý, s dojazdom iba 9 kilometrov v elektrickom režime. Stav batérie bol 34 %. Tu musím spomenúť, že auto si necháva v batérii vždy dosť veľkú rezervu. Asi 15  – 16 % je hodnota, kedy je elektrický dojazd 0 kilometrov. Na tejto trase som zvolil hybridný režim a trasu po diaľnici. Bez obmedzení jazdného komfortu a rýchlosti som dorazil do Bratislavy po prejdení 60 kilometrov s priemernou spotrebou 5,1 l / 100 km. Auto som pripojil k nabíjačke, nabil som 33 kilometrov elektrického dojazdu a následne som absolvoval jazdu po Bratislave v celkovej dĺžke 14 kilometrov.

Po nej auto ukazovalo ešte 21 kilometrov elektrického dojazdu a spotreba klesla na 4,4 l / 100 km. Auto som opäť pripojil k nabíjačke s cieľom získať dostatočný elektrický dojazd, aby som sa dostal do Trnavy v elektrickom režime mimo diaľnice. Na nabíjačke som strávil hodinu a elektrický dojazd mal byť 44 kilometrov pri 83 %. To malo približne stačiť na príchod do Trnavy a viac sa mi už naozaj neoplatilo čakať. KIA to ale zvládla a značku Trnavy som preťal v ešte elektrickom režime. Celkovo som za daný deň prešiel 117,6 kilometrov a spotreba prirodzene klesla na 2,9 l / 100 kilometrov. Opäť som auto pripojil k nabíjačke a tentokrát už batériu nabil na 100 %. Palubný počítač ukazoval dojazd 51 kilometrov.

Test – ďalší okruh do Bratislavy

Pri ceste späť do Bratislavy som zase zvolil trasu mimo diaľnice a KIA sa ani teraz nenechala zahanbiť. Po príchode do centra Bratislavy som prešiel 48 kilometrov a ešte mi v baterke zostal elektrický dojazd 7 kilometrov. Celkovo som za daný deň prešiel 167,7 kilometrov a s priemernou spotrebou 2,1 l / 100 km. Keď som sa pozrel na históriu spotreby na tomto konkrétnom úseku z Trnavy do Bratislavy, tak spotreba elektrickej energie len mierne prekročila 10 kWh / 100 km. To je opäť veľmi dobrá hodnota.

Ešte pred cestou naspäť do Trnavy som v rámci mesta využil zostávajúci elektrický dojazd a následne opäť prepol do hybridného režimu. Nakoľko som teda už pokračoval na benzín, naspäť som už išiel po diaľnici. Spotreba samozrejme musela narásť, no nie až tak výrazne. Po prejdení 220 kilometrov sa zastavila na 2,7 l / 100 km. Vzhľadom aj na diaľničné úseky ide o rozumnú spotrebu, ktorú môžete pri poctivom nabíjaní úplne bez problémov dosiahnuť. Ak jazdíte hlavne na okresných cestách, môžete sa dostať aj výrazne nižšie, no ak trasy kombinujete aj s diaľnicou, prirodzene môže vystúpiť aj na hodnoty okolo piatich litrov na sto kilometrov.

Nenápadný zvonku

Pravdepodobne vám nemusím vysvetľovať, v čom sa tieto dva modely líšia najviac. Písmeno naviac pred názvom a skratka SW sú viac ako známe pojmy, a tak by bolo najlepšie si rozdiely uviesť v konkrétnych číslach. KIA XCeed je samozrejme crossover, ktorý je menší, no zároveň vyššie posadený – svetlá výška je väčšia o presne 44, respektíve 49 milimetrov v prípade Ceed SW vo verzii GT-Line.

Na výšku sa obe verzie líšia o 2 až 3 centimetre, pričom na šírku má KIA Ceed SW o 26 milimetrov menej. Dĺžka je v prospech Ceed SW o rovných 20,5 centimetra, čo sa ale v interiéri v podstate neprejavuje. Obe verzie majú totožný rázvor kolies, a tak sa priestor navyše dostal najmä do kufra.

Rovnako ako XCeed, tak aj Ceed je dizajnom exteriéru pomerne generický. Tým samozrejme nechcem dizajn nových vozidiel od automobilky KIA zhadzovať. Totiž, modely KIA sa medzi sebou veľmi podobajú, majú veľmi výrazné identické črty. Tie vychádzajú predovšetkým z prednej masky alebo „tigrieho nosa“ a pokračujú aj smerom dozadu cez jemné a napriek tomu jasné línie. Takýto jednoliaty dizajn môže byť pre niektorých skôr plusom, nakoľko na ceste veľmi nevyčnievajú.

Súvisiacie články

Zapadať do davu môže byť niekedy lepšie, ako kričať medzi ostatnými, pôsobiť vyzývavo. KIA sa radí skôr ku značkám ideálnym pre rodiny s deťmi alebo ako autá na bežné jazdenie. Skrátka, predovšetkým má ísť o praktické auto na cesty a to KIA najmä v tomto prevedení určite je. Nami testovaný Ceed SW sa zväčšil viditeľným spôsobom vzadu, čo určite na praktickosti pridáva.

Z technických parametrov sa pri pohľade na exteriér musím zastaviť pri Full-LED svetlometoch, ktoré sú čisto subjektívne naozaj veľmi slušné, no určite im chýba tienenie na štýl Matrix svetlometov. Plug-in hybridná verzia je dostupná vo výbavách Gold a Platinum. Tie sa líšia predovšetkým väčším technologickým vybavením, a to parkovacími kamerami, adaptívnym tempomatom či väčším displejom prístrojového panelu. Ďalšia zmena sa nachádza aj vonku, a to na kolesách. Vyššia výbava obsahuje veľmi pekne vyzerajúce 17 palcové disky kolies z ľahkých zliatin.

Príjemný interiér

Sedačky vyzerajú dobre a taktiež sú dostatočne pohodlné. Na poťahoch je využitá kombinácia kože a látky, pričom predné majú aj elektronické funkcie. Okrem štandardného nastavenia tu je aj elektronická bedrová opierka. Materiál v interiéri taktiež kombinuje kožu, no nie s látkou ale najmä mäkkými plastami a občas sa objaví aj nejaký ten kovový doplnok. Ide napríklad o kľučky dverí, rám okolo infotainmentu či radiaca páka.

Volant je typický KIA a kombinuje všetky spomenuté materiály. Interiér ako celok na mňa pôsobí veľmi dobre a adekvátne k tomu, čo by som od Ceed-u v najvyššej verzii aj očakával. Ovládanie klimatizácie je plne v riešení klasických fyzických tlačidiel s otočným kolieskom s displejom pre nastavovanie teploty. Nechýba tu tlačidlo, ktorým zapnete klímu či kúrenie iba na sedadlo vodiča. Z ďalších komfortných prvkov je tu príjemná a veľmi vítaná funkcia vyhrievaného volantu, ktorý v zime určite oceníte. Spolu s ním nechýbajú ani vyhrievané sedadlá vodiča a spolujazdca.

Ďalšia spleť rôznych materiálov sa nachádza na stredovom paneli s ovládacími prvkami a radiacou pákou. Nechýba tu ale ani odkladací priestor na dva poháre, respektíve pol litrové fľaše. V týchto plug-in hybridných verziách je štandardom šesť stupňová automatická prevodovka DCT, ktorá radí bez problémov. Z pohľadu ovládacích prvkov tu je po ruke najmä funkcie pre parkovanie a volič režimov. K dispozícii je samostatné tlačidlo pre športový režim a rovnako tak aj prepínač medzi hybridnou alebo čisto elektrickou jazdou. Pred stredovým panelom sa nachádza aj USB konektor s priestorom na mobilný telefón.

Infotainment a kokpit

V súčasnosti je skôr zvláštne, no pre klasikov veľmi ocenenia hodné, ak sa automobilka rozhodne ísť cestou klasických budíkov. Trend smerom k digitalizácii sa skrátka zastavuje len ľahko a oveľa náročnejšie mu odolávajú aj samotné automobilky. KIA teda vo svojich modeloch ponúka digitálny prístrojový panel – digitálne budíky, ktoré majú veľmi dobre spracovanú grafiku. Pôsobí klasicky a napriek tomu kombinuje výhody displeja namiesto štandardných budíkov. Nedokážete tu robiť žiadne grafické bláznovstvá, vďaka ktorým by ste si mohli upraviť aj ten najmenší detail zobrazenia.

Zároveň tu ale nájdete dostatok informácií a v zásade všetko čo potrebujete máte pod palcom. A to vskutku doslova, keďže ovládanie cez volant je jednoduché a intuitívne. Aj by ste sa chceli stratiť v možnostiach, no skrátka sa to nedá a to je vlastne dobre. Niekedy je menej viac a KIA to z tohto pohľadu robí s dobrým kompromisom. Možno by som ocenil, keby sa aj na prístrojovom paneli zobrazovali percentná batérie, no to je len detail. Všetky podrobné informácie o batérii a jazde sú priamo v systéme infotainmentu. Teda aj ukazovateľ percent v batérii. V podstate už toto je veľké plus, že systém auta vôbec takúto informáciu užívateľovi posunie, nakoľko to nebýva pravidlom.

A to dokonca aj pri niektorých elektromobiloch, nielen plug-in hybridoch. Okrem percent zobrazuje sekcia určená pre elektrickú jazdu históriu spotreby, a to ako paliva, tak aj elektrickej energie. Údaje sú prehľadné a ľahko dostupné už z hlavnej obrazovky. Infotainment ako taký je ale klasika od KIA, ktorá ponúka hlavne všetky najčastejšie využívané funkcie. Navigácia funguje bez problémov a rovnako tak prepájanie s Android Auto alebo Apple CarPlay. Je však škoda, že tu absentuje podpora bezdrôtového pripojenia.

Hodnotenie KIA Ceed SW

Aj model KIA Ceed SW potvrdil, že z hľadiska efektivity elektrickej jazdy to automobilka skrátka vie. Aj napriek malej kapacite batérie dokáže ponúknuť štandardný elektrický dojazd okolo 50 kilometrov. Ak jazdíte čisto po okresných cestách a v meste, táto hodnota je naozaj reálna. Keď sa rozhodnete jazdiť na elektriku po diaľnici, dojazd môže klesnúť až o 30 alebo 40 %. Celkovo teda ide o veľmi solídny plug-in hybrid, no ak sa na to pozrieme z inej strany, je možno škoda, že KIA nevyužíva svoje skúsenosti, aby mohli konkurencii utiecť na míle ďaleko.

Ak by bolo auto osadené batériou s, pre iných štandardnou, 12 alebo 13 kWh kapacitou, elektrický dojazd by mohol siahať na 100 kilometrov. Zároveň, ak by toto skombinovali s výkonnejšou palubnou nabíjačkou, prípadne podporou DC nabíjania, význam plug-in hybridného pohonu by bol oveľa väčší. Mohli by byť dobrou konkurenciou Mercedes-Benz, ktoré už na vlnu DC nabíjania pri plug-in hybridoch naskočilo. Aby sme ale zbytočne neodbáčali od triedy, ako konkurenciu môžeme považovať aj novú Škoda Octavia iV, ktorá na náš test ešte len čaká. Prípadne aj nový Peugeot 508, ktorý ale v elektrickom režime zvládne prejsť do 45 kilometrov.

Cena plug-in hybridnej verzie Kia Ceed SW začína na sume 31 690 €

Plusy

+ komfortná jazda
+ efektívny plug-in hybridný pohon
+ priestranný interiér
+ objemný kufor

Mínusy
– nižší výkon palubnej nabíjačky
– menšia dynamika v elektrickom režime za cenu nižšej spotreby

Výkon spaľovacieho motora77 kW
Krútiaci moment spaľovacieho motora147 Nm
Výkon predného elektrického motora44 kW
Krútiaci moment predného elektrického motora170 Nm
Kombinovaný výkon104 kW
Kombinovaný krútiaci moment265 Nm
Udávaná kombinovaná spotreba1,9 až 6,1 l / 100 km (WLTP)
Dojazd WLTP50 - 57 km
Batéria8,9 kWh
Nabíjanie3,3 kW
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.