Projekt v kalifornskom okrese Fremont ukazuje svet, ako sa dá elektromobilita v školskom prostredí využiť aj nad rámec prepravy detí. Spoločnosti PG&E, Fremont Unified School District a The Mobility House spustili jeden z najpokročilejších vozových parkov školských autobusov s technológiou vehicle-to-grid. Znamená to, že autobusy môžu nielen nabíjať, ale aj dodávať energiu späť do siete, informuje Electrek
Flotila má aktuálne 14 elektrických autobusov. Štyri od Thomas Built a desať od Blue Bird, spolu s 22 nabíjacími stanicami. Väčšina sú nízkovýkonné nabíjačky, no šesť z nich sú vysokovýkonné obojsmerné DC nabíjačky schopné V2G prevádzky. V roku 2026 pribudnú ešte dve vysokovýkonné jednosmerné nabíjačky a ďalšie dva elektrické autobusy, ktoré nahradia časť dieselových.
Nemali by ste prehliadnuť:
- DS N°8 dostal slovenský cenník. Vlajková loď automobilky má veľkú batériu a dojazd 750 kilometrov
- Letná súťaž ZSE Drive a Nearcharger.sk: Stačí jedna fotka a mesačné nabíjanie FLAT SAFE môže byť Vaše
- Test Škoda Enyaq 85x Facelift 2025: Najpredávanejší elektromobil omladili. Podarilo sa ho ešte vylepšiť?
Riešenie riadi platforma ChargePilot od The Mobility House, ktorá optimalizuje čas nabíjania a vybíjania batérií podľa stavu siete. Vďaka predvídateľným jazdným harmonogramom môžu školské autobusy fungovať ako veľkokapacitné mobilné batérie a pomáhať stabilizovať dodávku elektriny v špičkách. Zapojenie do programu Emergency Load Reduction Program umožní automaticky reagovať na signály a dodávať energiu v prípadných kritických momentoch.

Aby to bolo technicky možné, PG&E posilnilo elektrickú infraštruktúru školy. Inštalovali nový trojfázový 480-voltový prívod, transformátor s kapacitou 750 kVA a rozvádzač s prúdovou nosnosťou 2 500 ampérov. Takáto príprava umožní v budúcnosti rozšíriť počet rýchlonabíjačiek a zvýšiť výkonovú rezervu bez ďalších veľkých zásahov.
FUSD je už od roku 2019 súčasťou programu, ktorý poskytuje finančné stimuly na nákup elektrických vozidiel. Po nasadení v okrese Oakland ide o druhý školský projekt v rámci komerčného V2X pilotu PG&E. Výsledkom je nielen čistejšia doprava pre žiakov, ale aj nový zdroj energie pre kalifornskú energetickú sieť, ktorá to už neraz aj v dôsledku prírodných javov potrebovala.