Povinný obmedzovač rýchlosti pre nové autá sa stal európskou realitou

Foto: Radovan Hlôška

Európska únia schválila nový povinný prvok pre všetky autá, ktoré budú predávané na európskom trhu. Od júla 2024 musí by každé nové predávané auto povinne vybavené inteligentným rýchlostným asistentom, ktorý je známy pod skratkou ISA. Tento názov nie je príliš veľavravný. V skratke ale ide o automatický bezpečnostný systém, ktorý aktívne bojuje proti prekračovaniu povinnej rýchlosti na cestách. Na tému upozornil Engadget.

V pozadí nového povinného prvku stojí veľmi jednoduchý zámer. Európska únia chce týmto spôsobom znížiť počet dopravných nehôd na cestách, a tým pádom aj počet zbytočných úmrtí. S odvolaním na analýzu Európskej rady pre bezpečnosť dopravy (ETSC) sa uvádza, že po zavedení systému ISA dôjde k zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Konkrétne by vraj malo dôjsť až 30%-ného poklesu dopravných kolízií, čo sa súčasne prejaví aj na približne 19 až 28%-nom znížení úmrtí v doprave.

Systém Intelligent speed assistance (ISA) pozostáva z viacerých komponentov. V základe ide o systém, ktorý pomocou kamier (sledovanie značiek) a pozičného systému (GPS + mapy s informáciami) vyhodnocuje maximálnu povolenú rýchlosť na aktuálnom úseku a v reálnom čase ju porovnáva so stavom na tachometri.

Ak vozidlo rýchlosť prekračuje, tak podľa typu systému následne dochádza k využitiu niektorého zo spôsobov varovania (zvuková výstraha, vibrovanie volantu, haptická odozva pedálov) alebo priamo k zníženiu rýchlosti či dokonca k obmedzeniu výkonu motora.

Všetko vraj bude závisieť od konkrétnej konfigurácie systému v danom aute. Spôsob implementácie je podľa súčasných informácií vo veľkej miere na strane výrobcu, ktorý sa zjavne bude môcť rozhodnúť aký typ varovania či zásahu zvolí. To by teda malo znamenať, že siahne napríklad po pípaní, ale invazívnemu zásahu do výkonu motora či automatickej úprave aktuálnej rýchlosti sa vyhne.

Súvisiacie články
Foto: Európska rada pre bezpečnosť dopravy (ETSC)

Zásah systému by taktiež nemusel byť úplne okamžitý. Myslelo sa napríklad aj na situácie, kedy vodič krátkodobo potrebuje prekročiť rýchlosť pre bezpečné dokončenie obiehacieho manévra. V tejto súvislosti sa spomína možnosť zrušiť akýkoľvek zásah či výstrahu systému ISA vyvinutím väčšieho tlaku na plynový pedál.

Má ísť ale len o krátkodobé vypnutie v ráde niekoľkých sekúnd, napríklad práve pri predbiehaní. Systém sa opätovne aktivuje po tom, čo sa aktuálna rýchlosť vozidla vráti pod maximálnu povolenú rýchlosť. Ak by sa rýchlosť neznížila dlhšiu dobu, tak sa systém ozve sám prostredníctvom otravných zvukových výstrah, takže dlhodobé “potlačenie” asistenta bude možné len jeho riadnym vypnutím.

Systém ISA síce bude od júla 2024 povinnou súčasťou výbavy predávaných áut, avšak zatiaľ ho bude možné manuálne vypnúť.

Detailov je ešte stále pomerne málo. Zatiaľ to celé vyzerá tak, že systém ISA bude povinnou súčasťou auta, jeho používanie však bude voliteľné. Spomína sa, že systém sa bude automaticky zapínať pri každom naštartovaní vozidla, čo znamená, že ak ho vodič bude chcieť vypnúť, tak to bude musieť urobiť pred každou cestou

Náš tip
Plug-in hybridy v ohrození. Európska únia sa dohodla na novom výpočte emisií
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.