Nabíjanie elektromobilu je jednou z najdôležitejších oblastí. Mať možnosť doplniť energiu čo najrýchlejšie, najmä pri dlhšom jazdení po diaľnici, je doslova na nezaplatenie. Taktiež okolo nabíjania sa vedú rôzne debaty, pretože veľa ľudí si stále myslí, že to trvá dlhé hodiny, respektíve dni.
Nabíjanie elektromobilu naozaj netrvá dlhé hodiny
Pravdou je, že rýchle DC nabíjanie je už dlhé roky otázkou niekoľkých minút. V tomto smere sa automobilky zlepšujú, prinášajú nové 800 V systémy s extra rýchlym nabíjaním a upravujú softvér tak, aby to išlo čo najrýchlejšie.

Lenže je tu aj druhá strana mince – nabíjacie stanice. Pokiaľ váš elektromobil sľubuje extrémny nabíjací výkon, dajme tomu 350 kW, na nabíjacom stojane s výkonom 100 kW plný potenciál auta nevyužijete.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Ako ušetriť pri kúpe nového auta viac než 16-tisíc eur? Na skladoch sme našli zaujímavé kúsky
- Tesla čelí obvineniam kvôli manipulácii s počítadlom kilometrov. Môže ju to stáť desiatky miliárd dolárov
- SUV Hyundai Ioniq 9 na Slovensku: Koľko stojí novinka s obrovskou baterkou? Cena príjemne prekvapí
Spoločnosť IONITY, ktorá prevádzkuje celoeurópsku sieť ultra-rýchlych nabíjacích staníc (vrátane 4 staníc na Slovensku) prinesie koncom roka mimoriadny nabíjací zážitok, uvádza portál Insideevs.
IONITY začne s výstavou 1 MW nabíjacích staníc
Spoločnosť má v Európe viac ako 5 tisíc nabíjacích staníc s výkonom 350 kW, v pláne je však zavádzať stanice s výkonom až 1 MW. Výsledkom tohto budú ešte kratšie nabíjacie zastávky, samozrejme za predpokladu, že auto je schopné vyšší výkon prijať. V tomto prípade sa ale bavíme už o horizonte jednotiek minút.
Ako aktuálny príklad môžeme uviesť elektromobily postavené na platforme E-GMP (koncern Hyundai/Kia), ktoré sa dnes dokážu nabiť z 20 na 80 percent približne za 15 minút. Ich maximálny nabíjací výkon je okolo 230 kW.
Konkrétne bude spoločnosť IONITY inštalovať nabíjacie stanice Alpitronic HYC 1000, ktoré disponujú práve 1 MW výkonom, no pripojenému elektromobilu budú schopné dodať zatiaľ „len“ 600 kW. Pravdou ale je, že na Slovensku sa elektromobil s takýmto výkonom zatiaľ nepredáva.
Nabité za 8 minút
Nabíjací systém obsahuje 4 samostatné stojany, každý z nich má dva kvapalinou chladené nabíjacie káble. To znamená, že naraz je možné nabíjať až 8 elektromobilov. Pri plnom obsadení ale budú nabíjacie rýchlosti pomalšie. Medzi stojany bude rozdelený práve výkon 1000 kW, pričom pre jeden stojan bude k dispozícii max 600 kW (1000 V pri 600 A).

Dôležitý je manažment nabíjačky, ktorý by tu mal byť zvládnutý výborne. Systém dokáže dynamicky prideľovať dostupný výkon jednotlivým nabíjacím bodom, tvrdí Alpitronic. To znamená, že elektromobil s vyšším potenciálom dostane vyšší výkon. Dnes sa často stretávame, že pri plnom obsadení nabíjačky sa výkon rozdeľuje rovnakým pomerom.
IONITY tvrdí, že elektromobil s dostatočným nabíjacím výkonom by mohol predĺžiť dojazd o 300 kilometrov len za 8 minút, čo by sa výrazne priblížilo bežnému času za tankovanie benzínu.
Aj na Slovensku už máme postavené výkonné nabíjačky
Na Slovensku už máme niekoľko zaujímavých a výkonných riešení. ZSE Drive má napríklad hub na Landererovej ulici v Bratislave s výkonom 400 kW, Ejoin ponúka na svojom nabíjacom hube dokonca výkon až 600 kW pre jeden konektor.