MojElektromobil

V rámci redakčného testu sme vyskúšali uznávaný a oceňovaný elektromobil Hyundai Ioniq Electric. Ten by mal vynikať pomerom cena/výkon, efektívnou prevádzkou či slušným priestorom. Dopyt po elektromobile je aktuálne taký veľký, že ho automobilka nestíha vyrábať a chystá zvýšenie produkcie o 50 %. No a my sme samozrejme veľmi zvedaví, či si toto všetko elektrický Ioniq zaslúži.

Hyundai je prvou automobilkou, ktorá ponúka v rámci jedného modelu až 3 rôzne elektrifikované verzie. Ioniq je dostupný ako hybrid, elektromobil a za krátko už aj ako plug-in hybrid. Nás najviac zaujímala plne elektrická verzia s označením Hyundai Ioniq Electric, ktorú sme si vyskúšali v rámci redakčného testu. Priaznivci hybridných pohonov však nemusia zúfať. Hneď po príchode plug-in hybridnej verzie na slovenský trh máme naplánovaný porovnávací test, v ktorom preveríme oba hybridy.

hyundai ioniq electric

Karoséria

Hyundai Ioniq Electric má karosériou typu liftback. To znamená, že sa jedná o 5-dverový hatchback, ktorého piate dvere majú podobnú líniu ako sedany. Avšak spolu s vekom batožinového priestoru sa vyklápa aj zadné okno. Svojimi rozmermi 4 470 (dĺžka) x 1 820 (šírka) x 1 450 mm (výška) sa radí do nižšej strednej triedy. Rázvorom 2 700 mm ale balansuje medzi nižšou strednou a strednou triedou.

 
Dizajn je výsostne subjektívna záležitosť, takže len dodáme, že Ioniq je celkom vyváženou kombináciou tradičného a originálneho vzhľadu. Takže problém by s ním nemali mať ako konzervatívny vodiči, tak aj tí, ktorý sa chcú od svojho okolia odlišovať.

 

Interiér

Za volantom Hyundaiu Ioniq Electric sme sa cítili dobre. A to vďaka elektricky nastaviteľnému sedadlu, výškovo a pozdĺžne nastaviteľnému volantu, ako aj ergonómii. Spracovanie a kvalita materiálov je na veľmi slušnej úrovni. Na väčšine podstatných miest nájdeme mäkčené plasty. Škoda len, že nie sú tmavšej farby. Pôsobili by tak zrejme hodnotnejším dojmom.

Na palube nájdeme aj množstvo displejov. Dominuje  im 8″ dotyková obrazovka infotainmentu, umiestnená v stredovej konzole. Odozva na dotyk je dobrá, rozlíšenie je dostatočné. Viacero samostatných displejov je sústredených v rámci prístrojovej dosky pred vodičom. Tá je prehľadne členená, pričom najväčší centrálny displej je dobre čitateľný a má aj veľmi pekne rozlíšenie. Horšie je to však už so sekundárnymi postrannými obrazovkami, ktoré zobrazujú spôsob jazdného štýlu a úroveň kapacity batérie. Tie nie sú pri ostrejšom svetle dostatočne viditeľné. O kapacite batérie či zostávajúcom dojazde však informuje aj hlavný displej.

 
Prepínanie režimov jazdy prebieha prostredníctvom tlačidiel umiestnených na stredovom tunely. Napriek tomu, že je to dosť netradičné riešenie, veľmi rýchlo si zvyknete. Samozrejmosťou je multifunkčný volant, ktorému nič podstatné nechýba. Naopak, nájdete na ňom vec, ktorú by ste v elektromobile určite nečakali. A to “pádla”, ktoré sa bežne používajú na volenie prevodových stupňov. V Ioniqu si však nimi prepínate jednotlivé úrovne rekuperácie (viac v časti “Rekuperácia”).

Výhľad dozadu nie je kvôli integrovanému spojleru zrovna ideálny. A-stĺpiky sú možno trošku hrubšie, ale výhľad cez ne je relatívne dobrý.

 
Väčšina výrobcov elektromobilov sa snaží v prípade svojich vozidiel používať aj ekologické materiály. Hyundai nie je výnimkou. Z nich je v interiéri vyrobené čalúnenie dverí a stropu či koberčeky.

“Kvalita spracovania, materiály a ergonómia interiéru sú na veľmi slušnej úrovni.”

 

Vnútorný priestor

Elektrický Ioniq je 5-miestnym vozidlom, ktoré poskytne pasažierom na predných sedadlách dostatok životného priestoru po všetkých stránkach. Vodičova sedačka je navyše plne elektricky polohovateľná, pričom svoju pozíciu si môžete uložiť do pamäte, ktorá si pamätá 2 rôzne nastavenia. Elektricky regulovateľná je aj bedrová opierka. Svoju pozíciu za volantom si tak nájde každý. Spolujazdec sa však musí uspokojiť s mechanickým systémom polohovania sedačky.

 
Na zadných sedadlách nájdete na túto triedu bohatý priestor na nohy aj ramená. Horšie je to však už s miestom nad hlavou. Zvažujúca sa strecha si predsa len vybrala svoju daň. Priemerne vysoký muž (180 cm) sa na zadnej lavici nevystrie v súlade so sedákom a chrbtovou opierkou. Na druhej strane, v úplne vzpriamenej polohe sedí asi len málokto.

Odkladacie schránky

Hyundai Ioniq Electric je bohatý na odkladacie schránky a priestory. Do dverí síce 1,5 – 2 l fľašu nevopcháte, odkladací priestor je však špeciálne tvarovaný na uloženie menšej fľaše. V stredovom tuneli sa nachádza pogumovaný odkladací priestor s objemom až 3 litre, pričom ďalšiu veľkokapacitnú schránku nájdete pod lakťovou opierkou, kde sa nachádza aj nabíjací USB port. Schránka pred spolujazdcom je taktiež priestranná.

Samozrejmosťou sú držiaky na poháre v stredovej konzole vodiča aj vo vyklápacom predele zadných sedadiel. Nájdeme tu však aj priečinok pre uloženie mobilného telefónu, ktorý dokáže zariadenie bezdrôtovo nabíjať prostredníctvom štandardu Qi. Pre nekompatibilné zariadenia je možne doinštalovať adaptér.

Batožinový priestor

Hybridná verzia Ioniqu disponuje batožinovým priestorom o objeme 550 l, pričom po sklopení zadných sedadiel je to až 1 506 l. Žiaľ batéria, ktorá sa nachádza pod zadnými sedadlami a kufrom z neho ukrojila slušnú porciu litrov. Elektromobil tak ponúka 455 l, resp. 1 410 l. Napriek tomu môže elektrická konkurencia Ioniqu len ticho závidieť.

Tvar kufra je však veľmi praktický. Je dostatočne dlhý aj široký. Utrpela len jeho hĺbka. Do podlahy je integrovaná sieťka na zaistenie nákladu. Rezervu pod dnom kufra pochopiteľne nenájdeme. Všetko istí sada na lepenie. Deliacu roletku je možné jednoducho demontovať.

“Elektrický Ioniq vyniká vnútorným priestorom, kufrom a množstvom odkladacích schránok.”

Odhlučnenie interiéru

V prípade elektoromobilu Hyindai Ioniq Electric nie je v podstate čo odhlučňovať, keďže elektromotor je veľmi tichý. Jedine na čo si mohli dať konštruktéri pozor je prenos hluku od podvozka. A skutočne si aj dali. Do kabíny sa neprenáša žiadny výrazný buchot. A to aj vďaka jeho komfortnému nastaveniu.

Infotainment

Ako sme už spomínali vyššie, infotainment Hyundaiu Ioniq Electric tvorí množstvo displejov sústredených do prístrojovej dosky a centrálneho 8″ dotykového palubného systému.

Prístrojová doska zobrazuje informácie o rýchlosti, spotrebe elektrickej energie, dojazde, ako aj kapacite batérie. Ich zobrazenie sa prispôsobuje zvolenému jazdnému režimu. V režime NORMAL a ECO (zelené podsvietenie) zobrazuje digitálny kruhový ukazovateľ štandardný rýchlomer, pričom vo svojom strede informuje o dojazde.  V režime SPORT sa zmení posvietenie na oranžové a kruhový ukazovateľ informuje o percentuálnom využití dostupného výkonu. Aktuálna rýchlosť sa vtedy zobrazuje v jeho strede.

 
Vysokú mieru konektivity zabezpečujú systémy Android Auto pre mobilné zariadenia s operačným systémom Android a Apple CarPlay pre iOS zariadenia. Služba LIVE Services dokáže lokalizovať dostupné nabíjacie stanice pre elektromobily. Prostredníctvom centrálneho displeja si môžete zobraziť aj oblasť, kde dokážete s aktuálnou kapacitou batérie zájsť. Deje sa tak za pomoci mapových podkladov.

 
Navigačný systém dokáže nájsť aj iné body záujmov, tzv. POI. Digitálna prístrojová doska informuje aj o aktuálnom spôsobe jazdy. A to či jazdíte ekologicky, spotrebúvate väčšie množstvo energie, alebo nabíjate batériu rekuperáciou.

Pri poklese kapacity batérie pod 13 %, palubný systém odporúči návštevu nabíjacej stanice, pričom sám lokalizuje najbližšiu dostupnú, kde dokáže vodiča navigovať.

 

Výbava a záruka

Hyundai Ioniq Electric sa môže pochváliť skutočne bohatou štandardnou výbavou, ktorá významným spôsobom zvyšuje hodnotu auta a zároveň sa podieľa na tvorbe výborného pomeru cena/”výkon”. Veď v ňom nájdeme v podstate všetko, čo má automobilka v súčasnosti k dispozícií. Ak by mali takúto výbavu bežné spaľovacie automobily nižšej strednej triedy, ich cena by veru nebola výrazne nižšia, a to hlavne po započítaní štátnej dotácie na podporu elektromobility vo výške 5 000 €.

Za 29 990 €, vrátane dotácie, tak dostanete moderné vozidlo v plnej výbave, ktorého náklady na 100 km jazdy sú nižšie ako 2 €. A netreba zabúdať, že oveľa nižšie sú aj servisné náklady.

hyundai ioniq electric svetla

Keďže výbava Ioniqu je naozaj bohatá spomenieme len tú najzaujímavejšiu, a to:

  • Pokročilý infotainment s navigáciou a POI.
  • Komfortný prístup – bezkľúčové odomykanie, zamykanie a štartovanie vozidla.
  • Vyhrievanie predných a zadných sedadiel, ako aj volantu.
  • Eletricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou.
  • Adaptívny tempomat, ktorý pracuje výborne a je využiteľný aj v kolónach.
  • LKAS systém, ktorý dokáže samočinne udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu. Potrebuje však veľmi kvalitne značenie cesty a nedá sa naň úplne spoľahnúť. Je to skôr bezpečnostný asistent, ako systém autonómneho riadenia.
  • Plne LED-kové predné aj zadné svetlá, s výnimkou diaľkových svetiel.
  • Autonómne núdzové brzdenie AEB.
  • Kožený volant a kovové pedále.
  • Bezdrôtové nabíjanie mobilných zariadení.
  • Dažďový a svetelný senzor.
  • Parkovacie senzory s kamerou.
  • Prémiový audio systém s ext. zosilňovačom a 7 reproduktormi.
  • Monitorovanie tlaku v pneumatikách.
  • Monitorovanie okolia vozidla, napríklad mŕtveho uhla, vozidiel pri cúvaní či rýchlo sa približujúcich vozidiel.
  • A oveľa viac. Kompletnú výbavu nájdete na oficiálnej stránke Hyundaiu.

Priplatiť si môžete jedine za odvetrávané kožené sedačky a lak karosérie.

hyundai ioniq electric svetla

Záruka

Na Hyundai Ioniq Electric sa vzťahuje rovnaká komplexná záruka, ako na ostatné modely značky. Tzn. 5 rokov bez obmedzenia počtu km. Na batériu poskytuje výrobca predĺženú záruku. A to 8 rokov, resp. 200 000 najazdených km.

Tento článok je rozdelený na niekoľko častí: 


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

17. júla 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+