MojElektromobil

Nabíjanie

Hyundai Ioniq Electric je vybavený CCS (Combined Charging System) portom, ktorý kombinuje konektor pre AC aj DC nabíjanie. Nazýva sa aj Combo 2, pretože pre nabíjanie striedavým prúdom (AC) sa využíva port Type 2 (Mennekes). V rámci Európy tak nebude mať problém s kompatibilitou nabíjacích staníc, pretože sa jedná o najrozšírenejší štandard.

hyundai ioniq electric port konektor

Po pripojení Ioniqu na zdroj nabíjania vás palubný systém informuje o predpokladanej dobe nabíjania, pričom tento údaj je v celku presný. O aktuálnej úrovni nabitia informuje okrem palubného systému aj sústava 3 diód. Tie sú umiestnené na vrchnej časti palubnej dosky, hneď za čelným sklom. Keď chcete zistiť úroveň nabitia batérie počas jej nabíjania, nemusíte tak vstupovať do vozidla a zapínať palubný systém.

 
Cez palubný systém si môžete naplánovať spustenie nabíjania či vyhrievania a klimatizovania interiéru. Môžete si tak naplánovať nabíjanie na dobu, kedy je cena za odber el. energie najnižšia. V lete, resp. zime, zas môžete usadať do klimatizovanej, resp. vyhriatej kabíny.

Pri nízkej kapacite batérie (nám sa to stalo pri 13 %) vás palubný systém vyzve k návšteve nabíjacej stanice, pričom vám automaticky vyhľadá tú najbližšiu, kde vás vie aj naviesť.

DC rýchlonabíjanie

Potešiteľné je, že elektrický Ioniq podporuje rýchlonabíjanie až do výkonu 100 kW. Na takto výkonnej nabíjacej stanici nabijete batériu z 0 na 80% iba za 23 minút. V našom okolí sa však takáto nabíjačka nenachádzala, nabíjanie sme si však vyskúšali 50 kW rýchlonabíjačke. Nám sa podarilo nabiť batériu z 25 % na 100 % za výborných 30 minút. Pre získanie lepšej predstavy o čase rýchlonabíjania uvádzame všetky hodnoty, ktoré sme zaznamenali počas testu.

  • zo 17 % na 100 % za 28 min (50 kW)
  • z 20 % na 100 % za 37 min (44 kW)
  • zo 42 % na 100 % za 27 min (44 kW)
 
Treba si ešte uvedomiť, že nabíjanie je po dosiahnutí 80 % kapacity batérie spomalené, aby nedošlo k poškodeniu batérie. Takže ak budete nabíjať do tejto hodnoty, nabíjanie by malo byť pomerne rýchlejšie.

“Pomocou rýchlonabíjačky je možné nabiť batériu z 0 na 80 % kapacity už za 23 minút.”

AC nabíjanie

Čo sa týka nabíjania striedavým prúdom (AC), Ioniq môžete nabíjať z domácej zásuvky, cez wallbox alebo verejných staníc, a to prostredníctvom bežne dostupného konektora Type 2 (Mennekes). V štandardnej výbave Hyundaiu Ioniq Electric je aktívny nabíjací kábel pre prepojenie elektromobilu s bežnou domácou zásuvkou. Takéto nabíjanie trvá 12 hodín.

hyundai ioniq electric nabijanie kabel

Netreba sa však ľakať, platí to pre nabíjanie z nulovej na plnú kapacitu, čo v reále s najväčšou pravdepodobnosťou nikdy nezažijete. Jednoducho prídete z práce a dáte auto na pár desiatok minút či pár hodín nabíjať, podľa vášho denného nájazdu. Alebo ho môžete počas viacerých dní takmer úplne “vyšťaviť” a raz za čas nabiť za spomínaných 12 hodín. Aj v takomto prípade ho však stihnete nabiť, kým odídete na druhý deň do práce.

“Z bežnej domácej zásuvky nabijete batériu z 0 na 100 % za 12 hodín.”

Nabíjanie cez wallbox a verejné AC nabíjačky

V rámci domáceho nabíjania je alternatívou zriadenie nabíjacieho wallboxu. Je to malá, väčšinou vzhľadná nabíjacia krabička, ktorá sa montuje hlavne na stenu, z čoho je odvodený aj jej názov. Okrem dizajnovej stránky a väčšieho komfortu nabíjania, môže poskytovať aj vyšší nabíjací výkon.

Vo vozidle sa nachádza palubná nabíjačka s výkonom 6,6 kW, takže vám postačí zakúpiť wallbox s podobným výkonom, napr. 7,4 kWh. Treba mať na pamäti, že wallbox s vyšším výkonom, napr. 11 či 22 kW, Ioniq nedokáže využiť, pretože je limitovaný 6,6 kW palubnou nabíjačkou.

 
Ak si teda zriadite nabíjací wallbox s minimálnym výkonom 6,6 kW, odmenou vám bude plné nabitie batérie za 4,5 hodiny. Rovnako dlho to bude trvať aj na verejných AC nabíjacích staniciach, ktoré majú bežne výkon od 11 do 22 kW.

“Cez domáci wallbox či verejnú AC nabíjačku trvá plné nabitie batérie 4,5 hodiny.”

Rekuperácia

Rekuperačný systém je dôležitou súčasťou každého seriózneho elektrifikovaného vozidla. V elektromobile Hyundai Ioniq Electric je možné voliť z 3 úrovní rekuperácie, pričom ju môžete aj vypnúť. A to prostredníctvom “pádiel” pod volantom, ktoré v bežných autách slúžia na radenie prevodových stupňov. Pri 2. a 3. úrovni rekuperácie je cítiť výraznejšie spomaľovanie pri popúšťaní plynového pedála.

Rekuperácia tak plní aj funkciu bŕzd, bez toho, aby sa vám opotrebovávali brzdové platničky. Väčšinu času tak vôbec nemusíte brzdiť, jedine keď chcete úplne zastaviť. Na tento spôsob jazdy sa dá veľmi ľahko zvyknúť, veď v podstate zjednodušuje šoférovanie a stará sa o väčšiu plynulosť jazdy.

hyundai ioniq electric interier

Zaujímavosťou je, že spomínaným pádlami môžete si môžete pribrzďovať. Keď pri vypnutej rekuperácii alebo jej 1. stupni zvolíte vyšší či vyššie stupne, vozidlo začne spomaľovať. 🙂

Konkurencia

Najväčšími konkurentmi Hyundaiu Ioniq Electric na slovenskom trhu sú BMW i3, Renault Zoe, Volkswagen e-Golf a Nissan Leaf. BMW i3 predčí elektrický Ioniq z hľadiska výkonu, jazdných vlastností a manévrovateľnosti v meste. Naopak stráca v rámci vnútorného priestoru a kufra, ako aj po stránke základnej výbavy či rýchlosti nabíjania cez rýchlonabíjačky.

Ani Renault Zoe nemôže s Ioniqom súperiť ohľadom vnútorného priestoru. 41 kWh verzia ho však výraznejšie predčí dojazdom. Čo sa týka e-Golfu, ten mu bude veľkou konkurenciou v prípade tohtoročného modelu. Ponúkne pravdepodobne lepšie jazdné vlastnosti, porovnateľný dojazd, avšak v prípade podobnej výbavy bude drahší.

Čo sa týka vnútorného priestoru, Ioniqu môže konkurovať jedine Nissan Leaf. Ten má však o 85 l menší kufor. Na trhu je už 8 rok, a tak nedokáže konkurovať dojazdom, kvalitou interiéru ani výbavou a jazdnými asistentmi. Na druhej strane má veľmi zaujímavú výpredajovú cenu.

 
BMW i3
  • Typ pohonu: Elektrický
  • Kapacita batérie: 33 kWh
  • Dojazd: 300 km (NEDC)
  • Výkon: 125 kW
  • Cena: 38 950 €
  • Štátna dotácia: 8 000 €
Renault Zoe Z.E. 40
  • Typ pohonu: Elektrický
  • Kapacita batérie: 52 kWh
  • Dojazd: 395 km (WLTP)
  • Výkon: 80 kW
  • Cena: od 31 900 €
  • Štátna dotácia: 8 000 €
 
Volkswagen e-Golf (2017)
  • Typ pohonu: elektrický
  • Kapacita batérie: 35,8 kWh
  • Dojazd: 300 km (NEDC)
  • Výkon: 100 kW, 290 Nm
  • Cena: od 32 980 €
  • Štátna dotácia: 5 000 €
Nissan Leaf (30 kWh)
  • Typ pohonu: Elektrický
  • Kapacita batérie: 30 kWh
  • Dojazd: 250 km (NEDC)
  • Výkon: 80 kW, 280 Nm
  • Cena: od 30 000 €
  • Štátna dotácia: 5 000 €

Záverečné hodnotenie

Ako sme už spomínali na začiatku, Hyundai Ioniq Electric sa teší veľkej obľube zákazníkov, ako aj odbornej verejnosti, vďaka čomu získal množstvo ocenení. A po našom redakčnom teste môžeme povedať,  že rozhodne právom. Elektrická verzia Ioniqu je elektoromobilom, ktorý robí dobré meno elektromobilite.

Vďaka efektivite pohonnej jednotky a výbornej aerodynamike ponúka vzhľadom na kapacitu batérie veľmi pekný dojazd. Tá sa navyše vďaka podpore rýchlonabíjania nabije na výkonnej nabíjačke za veľmi krátku dobu. Vďaka portu CCS nie je problém s kompatibilitou drvivej väčšiny nabíjacích staníc v celej Európe.

Vďaka krútiacemu momentu 295 Nm, ktorý je dostupný od prvej otáčky, si s Ioniqom užije menej náročný vodič aj slušnú jazdnú dynamiku. Hyundai Ioniq Electric je veľmi komfortným vozidlom, ktorého podvozok veľmi pekne filtruje nerovnosti našich ciest.

V rámci svojej konkurencie vyniká predovšetkým bohatým vnútorným priestorom, kufrom a výbavou, ktorá obsahuje všetky moderné výdobytky. Materiály, kvalita spracovania a ergonómia interiéru na sú na dobrej úrovni.

Jediné čo nám na Ioniqu výraznejšie prekážalo, bolo preposilňované riadenie, kvôli čomu má vozidlo pomalšie reakcie na riadenie, pričom pri prejazde zákrut či parkovaní je nutné viac točiť volantom.

Elektrický Ioniq tak môžeme odporučiť ako elektromobil s výborným pomerom cena/priestor/výbava/dojazd. Ak bude takýchto elektromobilov pribúdať, pričom bude časom pomerným spôsobom narastať kapacita ich batérií, o budúcnosť elektromobility sa nemusíme obávať.

Na záver chceme poďakovať spoločnosti Greenway, ktorá je prevádzkovateľom najväčšej siete rýchlonabíjacích staníc v SR, za možnosť bezplatného nabíjania testovaného modelu.


za

+ Pomer “cena/výkon”
+ bohatá štandardná výbava
+ spotreba a dojazd pri rýchlosti do 110 km/h
+ jazdný komfort
+ dobrá kvalita spracovania
+ slušné jazdné vlastnosti v režime SPORT
+ vnútorný priestor vo všeobecnosti
+ batožinový priestor
+ množstvo odkladacích schránok

proti

– preposilňované riadenie
– menej miesta nad hlavou na zadných sedadlách
– spotreba pri diaľničnej rýchlosti

Kapitoly článku:

Tento článok je rozdelený na niekoľko častí: 


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

17. júla 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+