MojElektromobil

Ešte vo štvrtok sme vás informovali o predstavení nového elektromobilu od japonskej Hondy. Nová Honda e však nebola jediná, ktorá sa na akcii v Bory Mall predstavila po prvýkrát. Ponuku totiž doplnila aj Honda Jazz, ktorá je postavená na novej hybridnej technológii e:HEV.

Honda Jazz – elektrické, no nie bez emisné

Úplne nový model Honda Jazz vychádza z dizajnu predchodcov. Tvary karosérie a masky si síce prešli zmenou, charakteristické črty zostali zachované. Zároveň si drží povesť auta so širokým spektrom využitia – či už do mesta, ale aj na dlhšie cesty. Ale aj napriek týmto prednostiam zostalo v tieni elektrickej Hondy. Predsa len, technológiami nabitá Honda e pútala o niečo väčšiu pozornosť, no ani Jazz sa z pohľadu elektrickej jazdy nechce nechať zahanbiť.

 

  • Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 044 x 1 694 x 1 526 milimetrov | Crosstar: 4 090 x 1 725 x 1 526 milimetrov
  • Maximálny výkon elektromotora je 80 kW s krútiacim momentom 253 Nm
  • Maximálny výkon spaľovacej sústavy je 72 kW s krútiacim momentom 131 Nm

Honda Jazz je postavená na novej hybridnej technológii e:HEV, ktorá kombinuje spaľovací motor, menšiu batériu a elektromotor. Pod kapotou sa teda ukrýva 1,5 litrový benzínový motor DOHC i-VTEC, ktorý je primárne určený na výrobu elektrickej energie. Tá je následne využívaná na pohon elektromotora, no ak je to potrebné, cez jednostupňovú prevodovku sa dokáže pripojiť aj priamo na kolesá.

 

V meste hlavne na elektrinu

Kapacita batérie je veľmi malá – iba 0,78 kWh. Už z tohto údaju je jasné, že sa batéria nedá dobíjať z externého zdroja. Využívaná je iba ako buffer, aby bolo k dispozícii stále dostatok energie pre elektrický pohon pri rozjazde alebo nižších rýchlostiach. Samozrejme, zdrojom elektrickej energie nie je iba spaľovací motor, ale aj rekuperácia. Honda uviedla aj konkrétne údaje, aké je auto schopné dosiahnuť v rámci pomeru jazdy na elektrický / spaľovací motor pri rôznych rýchlostiach.

honda jazz

Pri mestskej jazde, od 0 do 40 km/h, je možné dosiahnuť pomer čisto elektrickej jazdy na 86 %, zvyšných 14 % bude musieť zvládnuť hybridný pohon. Pri jazde od 40 do 80 km/h sa pomer elektrickej jazdy znižuje na 54 %, pričom 31 % prejde v hybridnom režime a 15 % v režime so spaľovacím motorom. Pri vyššej rýchlosti, od 80 do 120 km/h, je pomer spaľovacieho pohonu samozrejme väčšinový – až 73 %. Ďalších 14 % by malo zvládnuť prejsť v hybridnom režime a 13 % v čisto elektrickom.

Elektronika teda vždy preferuje najúspornejšiu jazdu. Pri mestských rýchlostiach sa snaží využívať najmä energiu z batérie. Pri vyšších sa už zapína vo výraznejšej miere hybridná jazda a na diaľnici ide primárne spaľovací motor. Pri rýchlostiach nad 80 kilometrov za hodinu je totiž spaľovací motor v optimálnych otáčkach, kedy má najlepšiu spotrebu. Spotreba podľa metodiky WLTP sa má pohybovať od 4,5 do 4,8 litra na 100 km. V emisiách CO2 to je ale 102 až 110 gramov na kilometer. Maximálna rýchlosť je 173, respektíve 175 km/h.

honda jazz

Jazz a Jazz Crosstar s bohatou výbavou

Honda prinesie hneď dve verzie novo-predstaveného modelu. Základná verzia Jazz sa od Jazz Crosstar líši v detailoch, ale aj v podstatných parametroch. Crosstar obsahuje o niečo vyššiu výbavu a mierne odlišný dizajn. Osadený je širšou maskou chladiča, ochrannými lištami na spodnej časti auta, výraznejším zadným nárazníkom či strešnými nosičmi. O niečo väčšia je aj svetlá výška auta – o necelé tri centimetre. O dostatok priestoru vo vnútri sa nemusíte báť. Kufor má kapacitu 304 litrov, no vďaka špeciálnym zadným sedadlám ho je možné rozšíriť až na 1 205 litrov. Dozadu by ste, podľa Hondy, mali zmestiť aj bicykel.

honda jazz Android auto

Sedadlá je tiež možné sklopiť hore, vďaka čomu získate viac priestoru vzadu pre vyššie predmety. Sklopiť sa pritom dajú aj predné sedadlá, vďaka čomu môžete prevážať aj dlhšie predmety. Podobne ako Honda e, aj Jazz obsahuje solídnu výbavu už od základu. V základe je Jazz vybavený 5 palcovou obrazovkou pre rádio. V o stupeň vyššej triede už získate 9 palcovú dotykovú obrazovku s podporou DAB a Android Auto či Apple CarPlay. Avšak, čo môže zamrzieť, nenájdete tu navigáciu. Tá je dostupná až v ešte vyššej výbave, respektíve pre model Jazz Crosstar. V základe je však dostupné denne LED svietenie či komplexný balík bezpečnosti.

Systémy Honda Sensing sú k dispozícii už v základe a pozostávajú z adaptívneho tempomatu či inteligentného obmedzovača rýchlosti s čítaním dopravných značiek. Samozrejmosťou je držanie v pruhu, automatické prepínanie diaľkových svetiel, zmierňovanie následkov nehody či detekcia krajnice a oproti-idúcich vozidiel, čo sa hodí napríklad pri odbočovaní. Určite poteší prítomnosť rozpoznávania chodcov a cyklistov. Bezpečnosť zvyšuje aj množstvo airbagov – tradičné dopĺňa napríklad kolenný airbag vodiča, hlavové airbagy po celej dĺžke kabíny, bočné airbagy vzadu a vpredu či stredový airbag vpredu.

honda jazz

Cena a záručné podmienky

Honda nastavila cenu modelu Jazz v základnej výbave na 19 590 €. V prípade verzie Crosstar ide o sumu 23 990 €. Rovnako ako Honda e, aj Jazz má podporu konektivity, teda aplikácie My Honda+. Prvá aktivácia pre prvého majiteľa je bezplatná.

Záručné podmienky sú v prípade Hondy štandardné – 3 roky alebo 100 000 kilometrov. V prípade rozšírenej záruky ide o 3 roky na lak, 12 rokov na prehrdzavenie, 10 rokov na koróziu podvozka a 5 rokov na výfukový systém. Na hybridné ústrojenstvo je záruka vyššia – 5 rokov alebo 100 000 kilometrov. V rámci vernostného programu Honda Premium Quality získate záruku 8 rokov, a to aj na riadiacu jednotku a akumulátor.

Konkurencia je v tomto segmente široká. Nakoľko ale nejde o plug-in hybrid, cena je v úplne iných hladinách. Ak by ste ale chceli ísť rovno po elektromobile, Citigo-e či e-Up s dojazdom 250 kilometrov by ste za cenu tohto auta vedeli kúpiť. Avšak, nakoľko ide o elektromobil, aj napriek podobnej cene získate len zlomok výbavy. Oproti Honde stratíte napríklad adaptívny tempomat, systémy pre zníženie následkov kolízie či detekciu oproti idúcich vozidiel. Citigo-e a e-Up sú vybavené iba asistentom jazdy v pruhoch.

20. júna 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+