MojElektromobil

Októbrový štvordňový 5500 kilometrový výlet malo byť posledné bláznovstvo v tomto roku. Prešiel presne mesiac a na jeden týždeň som ostal bez ženy a detí. Pri predstave, že som celý týždeň v kancelárií a aj doma sám prišla otázka “Dokážeš si udržať pracovný výkon a ísť dlhý trip?”.

Spontánne…

Vopred si kupujem obojsmerný lístok na trajekt Talin – Helsinky (79€). Už nie je cesty späť. Minulý rok som mal svoju prvú elektro skúsenosť s dvojdňovým zimným vanlife po Slovensku. Ale tu som si celkom nevedel predstaviť ako skĺbim prácu na takmer plný úväzok a tisíce kilometrov jazdenia.

map © OpenStreetMap, data © OpenStreetMap contributors, © SRTM, Tiles style by Humanitarian OpenStreetMap Team hosted by OpenStreetMap France.

Pôvodný odchod o deň mením na ASAP o 3 hodiny (nedeľa), aby som získal viac času na presun ku trajektu, ktorý mal odchod v utorok na obed. Nahádzal som si do tašky veci na prezlečenie. Spravil základný nákup, vyklikal poistenie, pribalil notebook a spacák. Ostatné veci ako snehové reťaze, štartér, type2 kábel, nabíjací kábel a náradie si vozí auto so sebou. 

Deň 0 – Nedeľa

Z Pezinka vyrážam o 15tej a po D1 smerujem na hub Greenway OC Dubeň v Žiline. Od paneláku nemám dosť nabité. Musím na pár minút dobiť v Ilave na NEXT-e. Veľmi pekný nový hub s futuristickými strieškami. Takto by to raz mohlo vyzerať všade.

Foto: Ľuboš P.

Plné nabíjanie prebehlo v Žiline. V Poľsku pokračujem vo vlažnom tempe. Idem s ohľadom na dojazd pokiaľ nebudem nikoho brzdiť. ABRP napojené na % akumulátora auta odvádza dobrú prácu v odhadoch dojazdu. Po 330 kilometroch prichádzam na známu nabíjačku Greenway v Piotrków Trybunalski.

Prvá noc pred Varšavou

Ak mám podávať vysoké výkony za PC a aj volantom potrebujem sa každú noc riadne vyspať. Auto nabíjam na pomalom AC, ktoré v mojom prípade predstavuje tretinovú úsporu ceny (0,2e/kWh). Na predné okná dávam zákryt z čiernej netkanej textílie a zaliezam do zimného spacáku Carinthia Defence 4. Po pol hodine som konečne zaspal, ale iba na 3 hodiny.

Foto: Ľuboš P.

Deň 1 – Pondelok

Spánok mi prvú noc veľmi nevyšiel. Aj auto sa stihlo nabiť iba na 70 percent. O 2 ráno pokračujem na Varšavu. Vlečiem sa spolu s kamiónmi okolo stovky. Auto spoľahlivo riadi Comma3 Openpilot a ja iba dohliadam. Spotreba dosahuje slušných 15 kWh/100km. Po 230 kilometroch schádzam z diaľnice dobiť na 40 kilowattový Greenway Orchidea Zajazd.

Hodinu využívam na prácu. Auto sa zas dobilo iba na 69%. Viac netreba, lebo sa chystám na dlhšiu pracovnú prestávku na AC Greenway Grajewo. Tu sme už boli v lete. V Grajewe teraz celý čas pršalo. Podarilo sa mi odpracovať ďalšie 3 hodiny. Medzitým sa auto nabilo na 85%.

Foto: Ľuboš P.

Litva

Pobaltie je v inom časovom pásme (o hodinu viac). V Litve chcem využiť na maximum bezplatné štátne nabíjačky. Len druhá v poradí od hranice, pri ktorej som zastavil je pokazená. Alternatívou ostáva IONITY pri Kaunase. S balíkom Ionity Power je nabíjanie za 0,29€/kWh stále výhodné.

Na Ionity mi stačilo dobiť na 20 minút, aby som prišiel na posledný bezplatný stojan v Litve pri Dino Parkas Pasvalys. V Pasvalys sme sa stavili už viac krát a podľa záznamu v Plugshare bola aj nedávno použitá. Jediná nevýhoda, že tieto štátne nabíjajú nižším výkonom 25-35kW. Počas dvoch hodín som zas aspoň niečo odpracoval.

Foto: Ľuboš P.

Lotyšsko

Lotyšsko sa nachádzalo v tomto období ako jediná krajina v lockdowne. Po pár hodinách na ceste sa z ničoho nič zapli majáky a policajti doradu odstavili niekoľko áut. Nie kvôli covidu, ale kontrolovali v súvislosti s utečencami z Bieloruska. Po kontrole pokračujem ďalej, ale o 22. hodine ma zas dobieha únava.

Ešte v Lotyšsku zastavujem pri pláži Salacgrīvas Beach, kde je parkovisko s nabíjačkou E-Mobi. V lete to tu bolo plné áut a na pláži prebiehala párty. Dnes len tma, zima a odstavené kamióny. Zapínam auto do úžitkového režimu z vlastnej baterky. So 42% nepotrebujem nabíjať, lebo za hranicami ma už čaká IONITY.

Foto: Ľuboš P.

Deň 2 – Utorok

Konečne som sa dobre vyspal. Až necelých 6 hodín. Auto medzitým prišlo o 10% energie (6.3kWh). Teplota v noci spadla na mínus 2 stupne, kým dnu bolo stále komfortných 23°C. Klimatizácia s automatickým odhmlením skiel a odvhčovaním vzduchu pracuje na jednotku.

Auto je po noci pokryté námrazou. Pokračoval som do Estónska na nové IONITY. Potreboval som stihnúť trajekt a už som nechcel riskovať zdržania. V Estónsku teplota poklesla až na mínus 6°C. Zamrzla mi kvapalina do ostrekovačov. V októbri u nás mali v stojanoch zjavne stále letnú zmes.

Foto: Ľuboš P.

Komplikácie, návrat domov?

Okrem kvapaliny auto začalo vydávať hluk od ventilátora. Vonku fúkal silný mrazivý vietor. Doliehal na mňa tlak z nevyspatia, vysokého pracovného výkonu a predstave naplánovaného náročného okruhu vo Fínsku.

Stále bola noc. K tomu sa pridala samota a moja morálka razom upadla. Zmocnili sa ma stavy, že som si tentokrát naložil až príliš. Mrazivé Fínsko nezvládnem! Polohu auta som vysielal pre väčšiu skupinu ľudí naživo cez Locus Livetracking. Nesmiem cúvnuť, ale musím ubrať.

Foto: Ľuboš P.

Úprava plánu

Ventilátor som poriešil po štýle The IT Crowd. Pár krát vypnúť/zapnúť auto pomohlo. Fínske 2000 kilometrové kolečko som zmenšil o 500 kilometrov, vynechaním východnej časti pri ruskej hranici. Bol som pripravený ho ešte viac zosekať. Cesta stredom Fínska mi bola známa z minulého mesiaca.

Na druhom IONITY v Estónsku som dobíjal len do rezervy, aby som sa vo Fínsku dostal čo najďalej od Helsínk. Kúpil som si kvapalinu do -40°C v nádeji, že ostrekovače dostanú ešte niekde šancu to rozchodiť. Do Talinu som prišiel o 10 hodine. Akurát načas, pol hodinu pred otvorením check-inu pre autá.

Foto: Ľuboš P.

S M/s Finlandia do Fínska

Kým prišiel trajekt spoločnosti Eckerö Line, s autami sme sa pripravili pred nakladaciu rampu. Moje auto si vytipovala hliadka. Opäť či neprevážam utečencov a dôkladne chceli skontrolovať či nie je auto kradnuté. Kým ma poriadne vydusili, trajekt sa medzitým zadokoval. O 12tej sme opustili brehy Estónska a ja som si začal konečne až teraz cestu užívať.

Prvých 1664 kilometrov za necelé 2 dni v kombinácií s pracovným nasadením bolo dosť náročných. Nebolo veľa priestoru na regeneráciu. Celý úsek sa zúžil len na 2 úlohy – stihnúť trajekt a čo najviac odpracovať. Zmenšený okruh a viac dní vo Fínsku mi dávali nádej, že si konečne aj dobre oddýchnem.

Foto: Ľuboš P.

Náklady po Talin

Náklady na nabíjanie za tento úsek boli 31,43€ (MolPlugee Iľava, 3x Greenway Poľsko). GW OC Dubeň stiahlo voľné kWh z paušálu (cca 15€) a Ionity na Pobaltí nezaúčtovali vôbec (cca 26€). Spolu v prepočte 1,9€/100km, resp. 4,3€/100km (ak by som všetko riadne platil).

Aké boli ďalšie dni vo Fínsku? Pokračovanie v ďalšej časti

21. decembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+