MojElektromobil

Aplikáciu A Better Routeplanner (ABRP) pozná každý elektromobilista. Pre nezasvätených je to aplikácia, ktorá je určená na plánovanie diaľkovej trasy elektromobilom a automaticky rozplánuje nabíjania ako umožňujú niektoré automobily priamo cez vstavanú navigáciu (Tesla, Polestar, EQS). ABRP je k dispozícií ako webová stránka, alebo aplikácia pre Android a iPhone (mobil/tablet).

Priznám sa, že som sa dlho plánovaniu cez ABRP vyhýbal. Diaľková trasa sa v závislosti od rôznych podmienok mení a vždy som už po prvom nabíjaní skĺzol do ručného režimu, kedy som si sám na každej nabíjačke naplánoval nasledujúce nabíjanie. Úplne iný význam pre mňa dostalo ABRP zakúpením služby PREMIUM a prepojením s autom cez LIVE DATA.

Foto: Ľuboš P.

ABRP Premium

Členstvo Premium stojí 4 až 5€ mesačne. Pridáva podporu viacerých vozidiel naraz. Umožňuje ukladať plánované trasy a zdieľať si ich medzi webom a aplikáciou v telefóne. Zvyšuje presnosť plánovania zapracovaním aktuálneho počasia (vietor/teplota/dážď/sneh) pre jednotlivé úseky. A pracuje s aktuálnou dopravnou situáciou.

Pri plánovaní používa aktuálnu obsadenosť nabíjačiek (ak je k dispozícií), alebo predpovedá obsadenosť podľa histórie. Trasa potom vynecháva nedostupné, alebo obsadené nabíjačky. Okrem toho umožňuje zobraziť ABRP na infotainment auta cez Android Auto, alebo Apple CarPlay. A nechýbajú ani notifikácie do telefónu pred ukončením nabíjania.

Konfigurácia auta

Profil auta sa dá veľmi podrobne nastaviť. Vybrať si preferované siete, filtrovať, alebo niektoré naopak vylúčiť. Takto sme napríklad cestovali 2000 kilometrov iba po staniciach IONITY. Z pohľadu akumulátora je možné nastaviť požadované minimálne percentá medzi nabíjačkami a pre príchod do cieľa.

Podľa preferencie voliť častejšie zástavky na istotu, alebo ísť s akumulátorom viac na doraz. Nastaviť maximum, do ktorého sa bude nabíjať a zamerať sa na časť nabíjacej krivky, kedy sa nestráca zbytočne čas. Z pohľadu jazdy obsahuje obmedzenia pre maximálnu rýchlosť, dodatočné váhové zaťaženie auta (osoby/príves/nosič) a degradáciu akumulátora.

Aktivácia Live Data

ABRP sa prepojí s autom a v každom momente pozná aktuálny stav odometra, nabitia akumulátora, aktuálny výkon. Rýchlosť a polohu auta, prevýšenie, teplotu a celkovú kapacitu akumulátora. Podľa týchto údajov si neustále automaticky kalibruje odhad na aktuálne podmienky.

Foto: Ľuboš P.

Tronity.io

Možností prepojenia s autom je viac. Najjednoduchšie je cez web službu Tronity.io. Tronity podporuje napojenie na online služby, ktoré sú dnes integrované v autách prakticky všetkých značiek. Ale stojí mesačne ďalších 4-5€.

V mojom prípade Kia Connect nepracovalo správne. Limity na serveroch Kia mi odstavili aplikáciu pre ovládanie auta. Pri pokuse o rozmrazenie auta som dostával hlášku o prekročenom dennom počte prístupov. ABRP ku koncu nabíjania nemalo z auta aktuálny stav nabitia, ale desiatky minút starý údaj. Iné značky by nemali mať tento problém.

Iné možnosti

Ďalšie možnosti napojenia sú cez zariadenie EVNotify, mobilnú aplikáciu Torque Pro cez OBD2 adaptér, alebo AutoPI. Ešte sa dá vygenerovať prístupový token pre ľubovoľný projekt, ktorý má podporu ABRP API. Ja som využil túto poslednú možnosť tokenu pre náš komunitný projekt evDash a nastavil som odosielanie údajov auta na každých 30 sekúnd.

Foto: Ľuboš P.

Jazda cez Live Data

Auto bez kvalitnej navigácie sa premení na nepoznanie. Umožní pohodlné diaľkové cestovanie s istotou a bez stresu aj v najhoršom počasí. Šofér si vie robiť v reálnom čase korekcie rýchlosti a podľa rastúceho odhadovaného zostatku akumulátora si pridať, alebo naopak spomaliť. Prakticky nehrozí stav zostať niekde visieť s vybitou baterkou. ABRP podporuje rôzne zariadenia, na každom vyzerá dosť odlišne a ponúka iné možnosti.

Zobrazenie na infotainmente auta

Projekcia na infotainement pracuje cez bežný Android Auto, alebo Apple CarPlay. Zobrazenie je veľmi jednoduché. Umožňuje základné plánovanie, hľadanie, výber z uložených trás, zmenu štýlu mapy. Informácie ohľadom jazdy sú ale veľmi strohé. Toto zobrazenie mi vyhovuje najmenej, pretože som zvyknutý na používanie navigácie Waze. ABRP si zobrazujem iba na telefóne, alebo prídavnom tablete.

Foto: Ľuboš P.

Zobrazenie na telefóne

ABRP na telefóne používam pri dlhších trasách, keď nechcem strácať čas s tabletom. Už aj na mobilnom telefóne zobrazuje ABRP viac informácií ako pri zobrazení na infotainmente. Okrem základných údajov zobrazuje navyše podrobnosti o nabíjačke. Kruh je rozdelený podľa počtu stojanov a farbami je odlíšená ich aktuálna dostupnosť, obsadenosť, alebo nefunkčnosť.

Foto: Ľuboš P.

Zobrazenie na tablete

Na tablete sa ABRP zmení na luxusný plánovač aj na tie najnáročnejšie výlety. V tomto režime ho používame na plánovanie pár tisíc kilometrových trás do neznáma. Veľký displej umožňuje aj rýchle preplánovanie trasy napr. na bezplatné nabíjačky. Navigácia nemá problém aj desiatimi bodmi prejazdu naraz. Vizuálne ponúka podobný komfort ako plánovač v Tesle.

Foto: Ľuboš P.

Pre každý nabíjací bod sa zobrazuje aktuálne počasie, smer vetra, počet nabíjacích stojanov s obsadenosťou. Od koľko do koľko percent sa kde bude nabíjať, všetky medzi časy, vrátane celkového času jazdy, nabíjaní a príchodu. Sú tu tiež rôzne režimy zobrazenia. V podrobnom režime sa v lište zobrazuje graf porovnania odhadu so skutočnými údajmi (dá sa zobraziť aj na telefóne).

Foto: Ľuboš P.

Na záver

Pre Tesly, infotainmenty založené na Android Automotive OS, alebo iné kvalitné navigácie je samozrejme ABRP zbytočné. V mojom aute, kde výrobca za 1,5 roka nie je schopný dodať navigáciu s použiteľným plánovaním je to neoceniteľný pomocník. ABRP sa zatiaľ nezbavia ani majitelia niektorých noviniek z roku 2021. Výrobcovia by mali mať na pamäti, že kvalitné plánovanie trasy pre šoféra a predpríprava akumulátora je absolútny základ každého moderného elektromobilu.

17. decembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+