Emisná norma Euro 7 nakoniec nemá byť prísna

Predchádzajúca verzia | Foto: Redakcia

Ešte donedávna sa o nej hovorilo ako o poslovi smrti pre spaľovacie motory, dnes sa ukazuje, že nakoniec nebude vôbec taká prísna. Reč je o novej emisnej norme Euro 7, ktorú Európska únia pripravuje už štyri roky. Oficiálne zverejnenie všetkých podrobností má prebehnúť 9. novembra, no portál Politico sa cez svoje zdroje dostal k najnovšej podobe ostro diskutovaného návrhu.

Na základe zverejnených informácií to vyzerá tak, že norma Euro 7 nebude v porovnaní so súčasnou normou Euro 6 vyžadovať žiadne dramatické zníženie emisných limitov. Pri emisiách iného typu, než najčastejšie uvádzaný CO2, dokonca limity zostanú na úplne rovnakej úrovni ako to platí dnes. Ako vyzerá úprava emisií CO2 zatiaľ nie je známe, no ani v tomto prípade sa neočakáva žiadna dramatická zmena. Pokiaľ to tak skutočne bude, tak si výrobcovia vozidiel so spaľovacími motormi môžu na nejaký čas vydýchnuť.

Ako jeden z hlavných dôvodov pre náhle poľavenie nových pravidiel má získaný dokument spomínať vypätú geopolitickú a ekonomickú situáciu dnešných dní. Zavedenie prísnejších limitov by vraj s veľkou pravdepodobnosťou vytvorili bezprecedentný tlak na spotrebiteľsko-dodávateľský reťazec. Automobilky by museli pristúpiť k obrovským investíciám, čo by sa prejavilo na ešte viac zníženej dostupnosti vozidiel a výraznom zvýšení predajných cien.

V prípade, že nová norma Euro 7 neprinesie žiadne výrazné úpravy, automobilky budú mať na najbližšiu dekádu pokoj. Už teraz sa ale musia pomaly pripravovať na rok 2035, ktorý má v Európe priniesť efektívny zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi. Sprísňovanie emisnej normy Euro v tomto kontexte bolo zo strany výrobcov považované za zbytočné mrhanie zdrojmi, nakoľko by pomohlo len počas veľmi krátkeho obdobia. Tieto zdroje chcú automobilky využiť radšej na elektrifikáciu svojej ponuky.

Emisná norma Euro 7: Najnovší návrh je koncom spaľovacích motorov

19. november 2020

Zástupcom automobilového priemyslu v týchto dňoch robí vrásky na čele nová emisná norma známa ako “Euro 7”. Nejde pritom o žiadnu novinku, ktorá by sa objavila ako blesk z jasného neba, to skutočne nie. Diskutuje sa o nej už dlhodobo.

Problém v je tom, že táto emisná norma má byť podľa najnovších vyjadrení zo strany Európskej komisie omnoho prísnejšia, než sa doteraz počítalo. Pre automobilky už tak dosť poznačené koronakrízou to predstavuje vážny problém.

Množstvo kritických hlasov dokonca upozorňuje, že normu “Euro 7”, tak ako je prezentovaná najnovšie, nebude možné pri klasických spaľovacích motoroch splniť a nahnuté to budú mať aj hybridy.

Koniec pre spaľovacie motory?

Prechod medzi emisnými limitmi noriem Euro 6 a Euro 7 sa automobilovému priemyslu zdá byť až príliš drastický.

Investície potrebné na dodržanie prísnych emisných limitov sú extrémne vysoké, no rovnako tak sú vysoké aj možné pokuty za ich nedodržanie. Automobilky sa tak prakticky ocitajú medzi dvomi mlynskými kameňmi.

Súvisiacie články

Ako píše portál electrive, zástupcovia automobilového priemyslu bijú na poplach a tvrdia, že ak norma Euro 7 v roku 2025 vstúpi do platnosti v navrhovanej podobe, v praxi to bude znamenať pomalý koniec spaľovacích motorov. Príliš prísne limity vraj spôsobia to, že spaľovacie motory už viac nebudú konkurencieschopné.

Zatiaľ nič nie je vtesané do kameňa, no nové limity vychádzajú zo štúdie vypracovanej pre Európsku komisiu, pričom záver je taký, že ich nasadenie do praxe je potrebné pre dosiahnutie stanovených klimatických cieľov.

Nereálne požiadavky

Podľa návrhu Poradnej skupiny pre emisné normy (AGVES) majú byť povolené emisie oxidov dusíka pre osobné autá stanovené na 30g/km, prípadne len 10g/km. Súčasná norma pritom pripúšťa hodnoty 80, respektíve 60g/km.

Omnoho prísnejší má byť aj samotné meranie emisií produkovaných v reálnych podmienkach bežnej premávky. Namerané hodnoty pritom majú byť splnené počas celej životnosti vozidla – 15 rokov a 240 000 km.

V predloženej správe sú aj ďalšie prísne špecifiká. Vozidlá musia napríklad namerané hodnoty emisií spĺňať v teplotách od -10 do +40 stupňov, a rovnako tak v nadmorských výškach 1000 až 2000 metrov.

Kritici sprísneného návrhu hovoria o jasnom konci spaľovacích motorov. Požiadavky jednoducho označujú za nereálne.

Zatiaľ nie je nič isté

Pripravovaná emisná norma má vstúpiť do platnosti až v roku 2025, aktuálne sa o jej finálnej podobe intenzívne rokuje.

Každá z dotknutých strán má prirodzene svoje vlastné predstavy, a ako to už býva zvykom, výsledkom zjavne bude nejaký ten kompromis medzi vidinou a dosiahnuteľnou skutočnosťou.

Legislatívny návrh normy Euro 7 bude mať Európska komisia na stole do roku 2021. Až potom sa uvidí, ako to celé vlastne vyzerá v praxi. Nové podmienky sa následne budú týkať až vozidiel vyrobených po roku 2025.

Náš tip
Volkswagen sa pravdepodobne nevyhne emisnej pokute, zaplatí stovky miliónov eur
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.