MojElektromobil

Plug-in hybridné modely sa v ostatných rokoch dostávali pod paľbu kritiky kvôli nezrovnalostiam v “emisnej otázke”. V základe ide o to, že laboratórne merania, ktoré na určovanie produkcie emisií využívajú výrobcovia vozidiel, majú byť diametrálne odlišné od reality.

Do istej miery na tom majú podiel aj samotní majitelia plug-in hybridov, ktorí svoje vozidlá príliš často nenabíjajú a väčšiu času na jazdu využívajú čisto spaľovací motor, čo v podstate eliminuje akýkoľvek benefit hybridného pohonu. Vybitá batéria je v takom prípade jednoducho povedané “mŕtvou váhou”, ktorá akurát tak zvyšuje spotrebu vozidla.

Pri spaľovákoch rozdiel o pätinu

Na problematiku si posvietila aj Európska komisia. Analyzované dáta o spotrebe a produkovaných emisiách osobných vozidiel a dodávok pochádzajú z palubných meračov spotreby paliva (OBFCM) z roku 2021. Vzniknúť mali na vzorke 600 000 vozidiel a ukazujú, že domnienky o nepresnosti laboratórnych meraní môžu byť do veľkej miery správne.

Rozdiel medzi reálnou hodnotou a tým, čo uvádza výrobca na základe WLTP testovania, má byť pri spotrebe a produkcií CO2 emisií osobných vozidiel so spaľovacími motormi vo výške približne 20 % (23,7 % pre benzínové modely, 18,1 % pre diesel). Táto hodnota má približne zodpovedať očakávaniam, ktoré sa opierajú o skutočnosť, že laboratórne testy nedokážu úplne presne replikovať reálnu jazdu.

Plug-in hybridy šokovali

Pri plug-in hybridných modeloch ale dochádza k neuveriteľnému rozdielu. Produkcia CO2 emisií je podľa dát z reálneho využívania týchto vozidiel až 3,5-krát vyššia v porovnaní s tým, čo uvádzajú laboratórne testy. Spôsobené to má byť primárne tým, že plug-in hybridy nie sú v skutočnosti využívané na elektrickú jazdu až tak často ako sa predpokladá na papieri.

Plánovaná je preto veľká zmena. Pri laboratórnom určovaní výsledných emisií vozidiel (WLTP testy) od roku 2025 dôjde k úprave koeficientu, ktorý má odzrkadľovať spôsob využívania vozidla (utility factor). V ľudskej reči by to malo znamenať asi toľko, že elektrická jazda na plug-in hybridoch bude mať na celkovom výpočte omnoho nižší podiel než doteraz. Vo výsledku by tak nemalo dochádzať k tak veľkým rozdielom medzi hodnotami ako doteraz.

Náš tip
Znížte straty, zvýšte výkon. Ako je to so stratami energie pri nabíjaní elektromobilov?
5. apríla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+