MojElektromobil

Trojičky Škoda Citigoe iV, Volkswagen e-Up či u nás nedostupný Seat Mii Electric sú určené prevažne do mesta. Prvý spomínaný model to má dokonca v názve a koniec koncov ide o informáciu, o ktorej určite všetci veľmi dobre viete. Nové verzie s dvakrát väčšou batériou však prinášajú aj dvojnásobný dojazd, ktorý už láka vyraziť aj na dlhšie cesty. My sme si síce Škoda Citigoe iV vyskúšali ešte v apríli, tentokrát sme sa ale rozhodli ísť na výlet s elektromobilom po Slovensku. Naša zastávka bola Orava.

Oravský región je z pohľadu dostupnosti nabíjacích staníc slabý. Aktuálne sa tu nachádza iba jedna DC nabíjacia stanica, a aj to iba s výkonom 25 kW. Zvyšné nabíjacie stanice sú v podobe pomalších AC stojanov, prevažne Tesla wallboxov alebo iných podobných riešení. Každá takáto nabíjačka je ale súčasťou hotela či reštaurácie, a tak sú možnosti nabíjania skutočne obmedzené. Situácia sa má v najbližších týždňoch aspoň čiastočne zmeniť, nakoľko do konca septembra vyrastie verejne prístupná nabíjacia stanica v obci Dlhej nad Oravou a pridať by sa mala aj obec Oravský Podzámok.

O plánoch súkromných firiem budovať ďalšie stanice v tomto regióne nevieme. Je ale možné, že v priebehu budúceho roka príde k ďalšiemu zlepšeniu minimálne z pohľadu samospráv a podnikateľov, ktorí aktuálne môžu čerpať dotácie na výstavbu nabíjacích staníc.

Maximálkou po diaľnici

Na Oravu som išiel hneď dvakrát a zakaždým som navštívil iné miesta. Preto vám z tohto výletu prinesieme aj dva články. Prvýkrát som vyrážal z Bratislavy, druhýkrát som cestu absolvoval z Trnavy. Vždy som vyrážal nabitý, no snažil som sa experimentovať s rýchlosťou po diaľnici tak, aby som videl rôzne výsledky a cestu nabudúce absolvoval čo najrýchlejšie. Môj cieľ, prvýkrát vzdialený 260 kilometrov, bol vždy Dolný Kubín. V danom meste nie sú žiadne nabíjacie stanice, tak som tomu musel prispôsobiť aj nabíjanie na trase.

Z Bratislavy som vyrážal plne nabitý a cestu som sa rozhodol absolvovať pri maximálnej rýchlosti – a to nielen maximálne povolenej. Škoda Citigoe iV totiž nedá viac ako 130 km/h. Moja prvá zastávka bola nabíjacia stanica v Novej Dubnici, kde som prišiel s batériou nabitou na 30 %. Pri tejto rýchlosti by som do Žiliny pravdepodobne neprišiel a nechcel som to riskovať. Batériu som tu nabil na 75 % a pokračoval som ďalej do Žiliny. Pôvodne som plánoval nabiť maximálne na 50 %, no pár minút nepozornosti a stratil som čas a batériu zbytočne trápil.

Problémy s batériou

Pôvodne som mal plán pokračovať do Martina, no veľká zápcha v Žiline a pod Strečnom ma vrátila späť a trasu do Dolného Kubína som absolvoval cez Terchovú. Na nabíjačku v Žiline som teda prišiel s 38 % a spotrebou 15,1 kWh / 100 km. To je veľmi dobrá spotreba na to, že som jazdil pri plnej diaľničnej rýchlosti. Narazil som ale na prvý problém. Nakoľko Citigoe iV nemá batériový manažment, nabíjací výkon sa veľmi výrazne znížil.

V daný deň bolo asi 28 stupňov, no najväčší vplyv na prehriatie baterky mala skôr vysoká rýchlosť. Pri spomínanom stave batérie bol nabíjací výkon iba 24 kW a už pri 50 % klesol iba na 14 kW. Keďže sa teda v cieľovom meste nenachádza nabíjačka, musel som aj s takto nízkym výkonom auto nabiť na 70 %. Trvalo to necelých 40 minút. Posledných 54 kilometrov cez Terchovú je pokojnejších a auto na zvyšnej trase ukázalo spotrebu iba 11,8 kWh.

Prejsť trasu z Bratislavy do Dolného Kubína mi trvalo takmer 4 a pol hodiny. Pri porovnaní s klasickým spaľovacím autom sa cesta predĺžila o asi hodinu a pol. Celkový čas sa však natiahol aj kvôli zápche v Žiline, kedy som sa vracal späť a menil plán trasy. Zároveň, za zdržanie približne 15 až 20 minút mohla aj prehriata batéria a s tým súvisiaci znížený výkon nabíjania.

Cez Oravu na Liptov

Do Dolného Kubína som prišiel s 50 % batérie. Absencia nabíjačiek mi celý výlet komplikovala a musel som začať dôkladne plánovať. Aby som sa mohol poobzerať po viacerých miestach, do plánu som zapracoval aj neverejné nabíjacie stanice. Každú možnosť nabíjania som zvažoval nakoľko aj zopár percent batérie navyše vie výrazne pomôcť.

Čutkovo

cestovanie so skoda citigoe elektromobilom

Prvý víkend som navštívil tri miesta, a to nie veľmi vzdialené od Dolného Kubína. Hneď nasledujúci deň som sa vydal do Čutkova, čo je na Liptove, kúsok od Ružomberka. Od Dolného Kubína je toto miesto vzdialené 20 kilometrov, no zároveň je tu dostupný nabíjací Tesla Wallbox, kde je možné nabíjať elektromobil za poplatok. Za približne 60 minút som tu nabil pätinu batérie, teda po návrate som mal batériu nabitú ešte o 3-4 percentá viac ako pred odchodom. Spotreba na tejto trase sa pohybovala vždy okolo 9 kWh / 100 kilometrov.

Artikulárny kostol Leštiny

cestovanie so skoda citigoe elektrombilom

Kúsok od Dolného Kubína je možno nie až tak známa pamiatka, no zapísaná je aj vo svetovom dedičstve UNESCO. Ide o evanjelický artikulárny kostol, ktorý je výnimočný najmä tým, že je postavený bez jediného klinca. Ide o naozaj veľmi peknú stavbu, ktorú sa oplatí vidieť nielen zvonku, ale aj zvnútra.

Oravský Podzámok

škoda citigoe iv orava

Rovnako kúsok od Dolného Kubína je jedno z najväčších lákadiel oravského regiónu. V obci Oravský Podzámok je centrom záujmu Oravský hrad. Pamiatka z 13. storočia je natoľko zaujímavá, že je častým terčom filmárov. Aj pri prehliadke hradu sa dozviete, koľko známych filmoch sa natáčalo práve v týchto priestoroch.

Bohužiaľ, aj keď ide o veľké turistické miesto, možnosť nabíjania tu absentuje. Ako som ale spomínal vyššie, obec si zobrala dotáciu na výstavbu nabíjacej stanice, ktorá by podľa pravidiel mala byť postavená do konca septembra tohto roka. Osadená by mala byť priamo na parkovisku pod hradom, no keď sme dané miesto navštívili v druhej polovici júla, nevideli sme žiadne stavebné práce.

Cesta do Trnavy

Vracal som sa s 32 % batérie a išiel som cez totožný úsek – smerom na Terchovú, do Žiliny a následne do Trnavy. Po skúsenostiach z predchádzajúcej rýchlej jazdy som sa rozhodol pre pomalšiu jazdu po diaľnici. Do Žiliny z Dolného Kubína som prišiel so spotrebou 7,2 kWh / 100 kilometrov. To je veľmi dobrá spotreba, aj vzhľadom na klesajúci terén. Totožnú trasu som totiž absolvoval aj s Hondou e, avšak tá mala spotrebu až 11,2 kWh. Tu sa mi potvrdilo, že Honda e je síce mestské auto, no s pomerne vysokou spotrebou.

Trasu cez Terchovú som si vyskúšal aj s Opel Corsa-e, kde bola spotreba o niečo vyššia, a to 10 kWh / 100 km. Vzhľadom na charakter auta je ale akceptovateľná. K nabíjačke k Žiline som teda so Škoda Citigo-e iV dorazil s 15 % batérie a auto som dobil na hodnotu 78 % za 43 minút. Nabíjací výkon bol štandardný, a teda maximum 36 kW s postupným poklesom na 20 kW do 70 %. Následne ide výkon ešte nižšie.

Tabuľu Trnavy som prekročil po 3 hodinách a 15 minútach a auto som pripájal k nabíjacej stanici s 11 % batérie. Spotreba po prejdení 201 kilometrov bola až prekvapivo nízka – 11,7 kWh. Keď som si to teda spočítal, trasu z Dolného Kubína do Trnavy by som so Škoda Citigo-e iV dokázal absolvovať za menej ako 2 a pol hodiny a bez potreby nabíjania. Avšak iba prípade, že by som mohol vyrážať s plnou batériou.

Ďalšie jazdné údaje pri ceste Oravou so Škoda Citigoe iV vám prinesieme v druhom článku

8. augusta 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

6 odpovedí na “Elektromobilom po Slovensku: Pamiatka UNESCO a Oravský Podzámok”

  1. Fajn, takéto praktickejšie jazdy a skúsenosti. Pekne sa prejavilo chýbajúce chladenie batérií, ale to sa dalo čakať, a pre jazdenie okolo komína to nieje problém, no a toto je auto hlavne okolo komína (a do mesta). Škoda trochu tej AC nabíjačky v aute, lebo veľa AC čiek sa teraz stavia a bude stavať (možno doslovne v každej dedine, cena oproti DC je výrazne nižšia) a tých 11kW by sa určite občas hodilo, možno aj v prípade ak bude DC obsadené ak bude viac elektromobilov…

    Mám stále v hlave plán na jeden výlet kde by som si overil ako ide urobiť celodenný výlet s novým typom e-Up (aj so starým som zvládol 411km) alebo so Škoda CitiGo, akurát ja som to zelené CitiGo na test nevybavil… Ale to je škoda pre automobilky, lebo bežní novinári nejazdia bežné jazdy, no a zákazníci nepíšu o tom ako jazdia v bežnom praktickom živote, takže naozaj praktické skúsenosti na nete dosť chýbajú…

    • Bežný praktický život Citigo:
      cesta do práce každé ráno 55km tam, potom naspäť
      prídem domov, pichnem do zásuvky, ráno vytiahnem a zbalím kábel a idem.

      Nabíjanie mám nastavené na max 80% od 23:00 do 6:00,
      nočný prúd 0,1€ za kWh od 24:00 do 6:00
      naplánovaný odchod o 6:15, takže auto je vyhriate, alebo vychladené ešte s použitím nabíjania
      2300km spotreba 11-12kW/100km cena mesačne cca 30€
      servisná prehliadka po 30.000km (výmena peľového filtra, kontrola bŕzd, čo ešte?)

      predtým auto na LPG spotreba 7,5L/100km
      LPG 0,6€/l = cena 103€ + 20€ benzín (výmena oleja 3x ročne 80×3=240€=20€ mesačne)
      + rozvody, výfuk, brzdy (priemerne každé 3 roky (auto má 12 rokov))

      mesačne šetrím približne 150-170€, za 5 rokov 9000-10000€
      cena bola 10500€ s metalízou a predĺženou zárukou na 5 rokov

      +komfot jazdy a záruka
      na dlhšie jazdy mám stále kombík na LPG

      • Mám veľmi podobné čísla ako popisujete s VW e-Up.

        Čo sa týka dojazdu ako prezentuje tento článok , dá sa to aj inak a človek ušetrí na čase nabíjania :
        Bytča – Arborétum Mlyňany a späť – 295km na jediné plné nabitie doma.
        Vonkajšia teplota 26.5-33st , a teda klímovanie nevyhnutné.
        Priemerná rýchlosť 64km/h, na diaľnici max GPS-kových 105.
        Čas presunu jedným smerom 2h 23min.

        Čiže áno, mestské auto, ale na dlhé trate rovnako zaujímavé . Ak človek zváži, že to čo „naženie“ na diaľnici 130-kou, stratí dodatočným nabíjaním.

        Samozrejme pri hyper-milingu určite odporúčam riadiť sa zásadami ako používajú na Novom Zélande. Teda vždy po nejakom úseku uhnúť bokom , nech nena*ierame naších vždy ponáhľajúcich spaľovacích vodičov 🙂

  2. Dobre čítam, že radipgate už pri prvom DC nabíjaní po dialničnom presune??? 14kW pri polovici? Wooow, to zahanbí aj Nissan 🙂

  3. https://uploads.disquscdn.com/images/0448022ed8764b19304e3d427ab68e5fe362c4790c64342044763a20d9d5c7eb.jpg

    Nové Mesto nad Váhom-Praha
    Teplota vonku 29 stupňov, 3 nabíjania
    Po dialnici rýchlosť 105-110, ale veľa úsekov sa prerábalo takže tam sa šlo len 80kou lebo sa rýchlejšie nedalo. Nabíjalo rýchlosťou 36kwh, nad 75% dosť spomaľovalo pri 83% batérie už len 14kwh, ale viac som ani nedával, nabíjať do 75% je ideálne. Za nabíjanie som neplatil ani cent lebo na staniciach MOL je zdarma a v Brne a Pruhonicích je v Lidli nabíjačka tiež zdarma

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+