Rok 2025 je pre slovenskú elektromobilitu významný. Celkový počet batériových elektromobilov na Slovensku prekročil hranicu 20 000 kusov, pričom počas prvého polroka pribudlo 4 543 novoregistrovaných osobných vozidiel. Okrem toho sa evidencia rozrástla aj o 283 nových elektrických úžitkových vozidiel.
Tento pozitívny trend ukazuje na rastúci záujem o ekologickú dopravu v oblasti nákladnej prepravy a znižovanie emisií v našich mestách a na cestách. Zaujímavé je, že medzi týmito vozidlami sa nachádza aj 6 modelov v kategórii N2 (do 12 ton) a 5 modelov v kategórii N3 (nad 12 ton), ktoré sa na cestách začínajú objavovať aj napriek špecifickým požiadavkám na výkonnosť a dojazd v týchto kategóriách.

V tomto článku sa pozrieme na najnovšie prírastky v kategóriách N1, N2 a N3, ktoré zahŕňajú dodávky a nákladné vozidlá a tiež sa zameriame na elektrifikáciu nákladnej dopravy. Tabuľka ukazuje, ktoré modely úžitkových elektromobilov patrili počas prvých 6 mesiacov roka 2025 medzi najpopulárnejšie.
Kategória N1: Elektrická vozidlá do 3,5 tony
Model vozidla | Počet kusov |
---|---|
Toyota PROACE | 63 |
Volkswagen ID.BUZZ CARGO | 38 |
Renault MASTER E-TECH | 35 |
Nissan TOWNSTAR | 28 |
FIAT DUCATO | 17 |
NISSAN e-NV200 | 14 |
Mercedes-Benz eVito | 12 |
Mercedes-Benz e-Sprinter | 11 |
RENAULT KANGOO | 10 |
CITROEN JUMPER | 8 |
Peugeot e-Expert | 6 |
Ford E-Transit | 5 |
BYD ETP3 | 5 |
FIAT SCUDO | 5 |
Peugeot e-Boxer | 5 |
PEUGEOT e-Partner | 3 |
MERCEDES-BENZ eCitan | 3 |
GOUPIL G4 | 2 |
Opel Combo-e Cargo | 2 |
ADDAX MT15n | 1 |
FIAT e-Doblo | 1 |
Citroën ë-Berlingo VAN | 1 |
OPEL VIVARO | 1 |
MAN TGE Electric | 1 |
Farizon SV | 1 |
Kategória N2: Vozidlá do 12 ton
Model vozidla | Počet kusov |
---|---|
FIAT DUCATO 250 | 3 |
TOYOTA PROACE MAX | 1 |
FUSO eCanter | 1 |
Dongfeng Captain E-Star | 1 |
Kategória N3: Vozidlá nad 12 ton
Model vozidla | Počet kusov |
---|---|
VOLVO DESIGNWERK MC 6X2R | 2 |
MAN eTGX | 1 |
MERCEDES-BENZ eActros | 1 |
RENAULT D E-TECH | 1 |
Významný pokrok v ekologickej doprave
Elektrická úžitková doprava na Slovensku v roku 2025 zaznamenala významný pokrok a prejavuje sa rastúcim záujmom o ekologickú a udržateľnú dopravu. S pribúdajúcimi modelmi v kategórii N1, ale aj N2 a N3 sa Slovensko postupne pripája k širšiemu európskemu trendu, kde sa elektromobilita stáva základom pre budúcnosť nákladnej dopravy.
V roku 2025 začína novú kapitolu v nákladnej preprave na Slovensku aj odovzdanie prvého elektrického ťahača Mercedes-Benz eActros 600. Tento model je jedným z prvých piatich kusov v Európe, pričom prvý bol prevzatý spoločnosťou ESA LOGISTIKA, s.r.o. na podujatí v Truck Center Mercedes-Benz Senec.
Odovzdanie Mercedes-Benz eActros 600 na Slovensku tak symbolizuje nový krok v budovaní efektívnej a udržateľnej nákladnej dopravy, ktorá zohľadňuje technologické inovácie a ekologické hodnoty. Tento krok bude mať zásadný vplyv na celý slovenský trh, kde sa už začína etablovať trend prechodu k elektrickým nákladným vozidlám.
Pozitívny vývoj je nevyhnutný pre plánovanú ekologickú transformáciu dopravy a znižovanie emisií CO2 v súlade s cieľmi udržateľného rozvoja, a to nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Pre pripomenutie, v roku 2024 došlo k výraznému nárastu predaja elektrických úžitkových vozidiel v Európskej únii:
- ľahké úžitkové elektromobily narástli o 42,1 %, predalo sa 68 966 kusov
- elektrické nákladné vozidlá rástli o 46,1 %, predalo sa 5 568 kusov
- elektrobusov sa predalo o 26,1 % viac, celkovo 3 915 kusov

Ako sa Slovensko pripravuje na elektrifikáciu nákladnej dopravy
Mnoho firiem by mohlo mať obavy z dostupnosti nabíjacích staníc pre nákladné elektrické vozidlá, no Slovensko sa postupne zlepšuje aj v tomto smere. Zaujímavý je napríklad projekt vybudovania národnej siete ultrarýchlych nabíjacích staníc (Ultra Fast Charger – UFC). Projekt počíta s výstavbou 35 nabíjacích parkov s celkovým počtom 251 nabíjacích bodov – 219 pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá a 32 pre nákladné a ťažké úžitkové vozidlá. Lokality budú strategicky rozmiestnené pozdĺž kľúčovej diaľnice spájajúcej západ a východ Slovenska. Každý nabíjací bod bude musieť spĺňať stanovené technické štandardy, vrátane minimálneho výkonu 300 kW pre osobné vozidlá a 400 kW pre nákladné elektrické vozidlá.
Okrem toho už dnes existuje viacero lokalít, ktoré sú pripravené s ohľadom na nabíjanie veľkých nákladných elektromobilov – napríklad EMPARK Trnava, Mercedes-Benz Truck Center Senec, D4 Rovinka, Beladice, Tanker Čaradice, Kozí Vŕšok, BA Slovnaft, BA Tuhovská, Petržalská Tržnica, Roaming MB Panónska Bratislava či Roaming Skukálek Trnava.
Pre firmy zaujímajúce sa o elektrifikáciu svojich vozových parkov sa organizuje konferencia eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van, ktorá sa zameria na možnosti elektrifikácie vozových parkov v oblasti nákladnej dopravy. Na podujatí sa budú diskutovať aktuálny stav elektromobility na Slovensku, trendy, plány a požiadavky celého segmentu.