Elektrifikácia preniká aj do autobusov

Kým Slovensko posiela prototyp vodíkového autobusu na výstavu v Dubaji, elektrický batériový pohon ukazuje svoju skutočnú perspektívu v hromadnej doprave.

Spoločným produktom firiem BYD a ADL sa mimoriadne darí nielen v Británii, ale aj na Novom Zélande.

Príkladom je sľubne sa rozvíjajúca spolupráca čínskej automobilky BYD a anglického výrobcu autobusov ADL. Len od začiatku tohto roku sa im podarilo získať niekoľko mimoriadne lukratívnych kontraktov. Patrilo do nich 22 elektrobusov radu Enviro200 EV pre jedného z najväčších dopravcov v Británii, spoločnosť  First Bus, ktorá následne objednala aj päť kusov verzie Enviro400 EV. Ešte v tom istom mesiaci, teda v marci 2021, spoločnosť oznámila ďalší kontrakt, a to objednávku na 22 kusov Enviro400 EV vo vyhotovení doubledecker a 15 jednoposchodových verzií Enviro200 EV. Táto objednávka prišla od spoločnosti Stagecoach.

Vďaka trojnápravovej konfigurácii sa znižuje merné zaťaženie na vozovku, čo na Novom Zélande znamená menšie poplatky za užívanie vozoviek.
Do interiéru sa zmestí 78 pasažierov (z toho 36 sediacich) a dva invalidné vozíky.
Zaujímavosťou vozidiel je aj nabíjanie. Realizuje sa prostredníctvom DC s výkonom 102 kW, alebo je k dispozícii zdvojené AC nabíjanie, každé s výkonom 40 kW.
V zadnej časti autobusu sa nachádza batéria typu LiFePO4 (nepatrí k najlacnejším, je ale vysoko bezpečná a má dlhú životnosť) od spoločnosti BYD. Jej kapacita je 384 kWh.

V máji spoločnosť oslávila odovzdanie jubilejného päťstého elektrického autobusu, ktorý putoval k dopravcovi Go – Ahead London. Navyše pre tohto dopravcu by mala spoločnosť dodať v priebehu dvanástich mesiacov ďalších 500 elektrických autobusov.

Ďalším z veľkých objednávateľov je aj spoločnosť RATP Dev London, ktorá už prevádzkuje 400 elektrických autobusov. Teraz zadala objednávku na ďalších 195 kusov. Vo výpočte úspechov by sa však ešte dalo pokračovať.

Spoločnosti  BYD ALD sa podobne, ako v Británii, darí aj na Novom Zélande. Tam teraz poputuje zaujímavá novinka – trojnápravová verzia Enviro200 EV XLB. Tú pre novozélandský trh kúpila spoločnosť Auckland Transport a vozidlo sa bude montovať u tamojšieho výrobcu Kiwi Bus Builders. Trojnápravová verzia s dĺžkou 12,6 metra vznikla aj preto, že vďaka trom nápravám sa podarilo znížiť merné zaťaženie a v dôsledku toho sa platia aj nižšie poplatky za používanie vozoviek. Ktovie prečo patrí Nový Zéland ku krajinám s najšťastnejším obyvateľstvom…

Vozidlo bude môcť prepraviť 78 pasažierov, z ktorých bude 36 sedieť. V autobuse je vytvorený taktiež priestor pre dva invalidné vozíky, ktoré budú môcť vojsť dovnútra prostredníctvom špeciálnej rampy.

Súvisiacie články

Vozidlá ALD už na Novom Zélande najazdili viac ako milión bezemisných kilometrov a nový väčší model má tiež prispieť k dekarbonizácii autobusovej dopravy do roku 2035. Navyše sa vďaka montáži priamo na Novom Zélande podporí aj samotná ekonomika krajiny.

Manažér spoločnosti Mercury (miestny dodávateľ energie), Buddhika Rajapakse, uviedol, že bolo vzrušujúce vidieť čistejšou a obnoviteľnou energiou poháňanú flotilu spoločnosti Auckland Transport: „Toto je úžasný spôsob, ako pomôcť Aucklandčanom, teda dať rope bozk na rozlúčku. Autobusová flotila spoločnosti Auckland Transport predstavuje 93 200 ton emisií oxidu uhličitého ročne, čo je najväčšia prevádzková uhlíková stopa v sieti verejnej dopravy v Aucklande. Elektrobusy, ktoré jazdia na 80 % obnoviteľnej elektriny, poskytnú Aucklandčanom väčší výber v doprave s nízkymi emisiami.

„Je to úžasný ďalší krok, ktorý spoločnosť Auckland Transport robí pre dekarbonizáciu nášho systému verejnej dopravy, a sme nadšení, keď vidíme, ako tím pokračuje v plnení svojich ambícií v oblasti čistejšej dopravnej budúcnosti.”

zdroj: BYD ADL

 

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.