MojElektromobil

Pamätáte si ešte na november minulého roka, kedy Lexus oficiálne predstavil svoj prvý elektromobil UX 300e? Pri úvodnom predstavení nám výrobca odhalil tie najdôležitejšie parametre – výkon, kapacitu akumulátora či maximálny dojazd. Tentokrát však pôvodné oznámenie dopĺňa lokálna pobočka o ďalšie zaujímavé detaily.

Predný náhon a 200 konských síl

Elektrickému crossoveru UX 300e určite nebude chýbať dostatok výkonu. Výrobca sa síce nesnažil prekonať konkurenciu v číslach za každú cenu, hodnota 150 kW, respektíve 204 koní, je určite postačujúca. Sila bude prenášaná na predné kolesá, pričom kombinácia všetkých parametrov dokáže vozidlo rozbehnúť z 0 na 100 km / h za presne 7,5 sekundy. Samozrejme, v tejto činnosti hrá dôležitú úlohu aj správna prevodovka – výrobca siahol po 3-hriadeľovom usporiadaní s redukčným mechanizmom, ktorý sa postará o vysoké otáčky, vysoký výkon a limitovanie hluku.

Ako sme spomínali už v pôvodnom článku, crossover bude vybavený vysokonapäťovým akumulátorom s kapacitou 54,3 kWh. Nie je však jasné, či ide o absolútnu kapacitu alebo o využiteľnú hodnotu. Batéria sa skladá z 288 článkov, ktoré sú umiestnené v podlahe a pod zadnými sedadlami, čo znižuje ťažisko a zlepšuje jazdné vlastnosti. Vozidlu majú zabezpečiť dojazd 400 kilometrov podľa normy NEDC. Pri prísnejšej norme WLTP sa hodnota znížila na 300 kilometrov.

Veľmi sľubná záruka

Lexus má s elektrifikáciou vozidiel dlhšie skúsenosti, ktoré sa teraz snaží zúžitkovať a maximalizovať tak životnosť akumulátorov. Teda, aspoň to tvrdí v oficiálnej správe. Tieto slová by ste možno brali ako dobrú marketingovú prezentáciu, no Lexus sa o životnosti nesnaží iba hovoriť – zdá sa, že je o nej naozaj presvedčený. Pri tomto modely totiž garantuje záruku na akumulátor v trvaní 10 rokov alebo 1 000 000 kilometrov – podľa toho, čo príde skôr.

Ak teda kapacita akumulátora klesne pod 70 % a s autom najazdíte v priebehu 5 rokov aj 500 000 kilometrov, výrobca vám chybné články vymení. Toto je naozaj vysoké číslo, ktoré sa výrazne vymyká zo štandardu ostatných automobiliek. Tie väčšinou ponúkajú záruku 8 rokov alebo 160 000 kilometrov. Okrem záruky na akumulátor výrobca dáva aj 3-ročnú záruku na vozidlo ako také a 5-ročnú záruku, alebo do 100 000 kilometrov, na poruchy pohonnej jednotky.

O dobrý stav akumulátora sa majú postarať snímače, ktoré monitorujú teplotu a napätie každého článku. Lexus stavil na systém chladenia vzduchom. Podľa ich názoru ide o bezpečnejšie a ľahšie riešenie ako pri použití vodného chladenia. Cirkulácia vzduchu vo vnútri akumulátora má zaistiť stabilný výstupný výkon aj pri vysokej rýchlosti a opakovanom rýchlom nabíjaní. Celý systém je pritom prepojený s klimatizáciou v kabíne. Samozrejmosťou však nie je iba chladenie, ale aj vykurovanie, ktoré už má byť riešené vykurovacími telesami pod každým modulom akumulátora.

Elektrický Lexus UX 300e by sa mal predstaviť vo vybraných európskych krajinách do konca tohto roka.

Prečítajte si aj naše testy elektromobilov

Dlhodobo vám prinášame testy elektromobilov a plug-in hybridov. Najnovšie sme si vyskúšali luxusné BMW X5 či Superb od českej Škody. Od susedného výrobcu sme testovali aj ich prvý elektromobil Citigo-e iV. Ak sa chcete dozvedieť viac o nami testovaných vozidlách, sledujte nás na Instagrame, kde nám môžete klásť konkrétne otázky.

9. mája 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+