Slovensko aktuálne patrí medzi krajiny s najhorším prístupom k elektromobilite. Sme jednou z iba piatich európskych krajín, ktoré trh s elektromobilmi žiadnym spôsobom nepodporujú, a ako jednej z dvoch európskych krajín nám medziročne klesá podiel predaných elektrických vozidiel.
Ak chceme naplniť svoje záväzky v oblasti znižovania emisií produkovaných z cestnej dopravy, musíme výrazným spôsobom zmeniť svoj postoj a prijať zmysluplné podporné opatrenia. Zhodujú sa na tom odborníci z odvetvia elektromobility, ktorí svoje poznatky a skúsenosti prezentovali na odbornej konferencii eFleet Day 2023.
Náš región sa podľa súčasných analýz Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) začne rýchlejšie približovať západnej Európe až po roku 2028, kedy by malo dôjsť k cenovej parite medzi elektrickými a spaľovacími vozidlami. Podľa Patrika Križanského, riaditeľa SEVA, sme na konci roka 2022 na našich cestách evidovali približne 6000 elektromobilov. V prípade, že štát naďalej nebude podporovať rozvoj trhu s elektromobilmi by podľa modelovania SEVA v základnom scenári malo na slovenských cestách v roku 2025 jazdiť 16 000 batériových elektromobilov.
Pokiaľ by štát zaviedol podporu pre fyzické osoby aj firmy, napríklad ako v Poľsku, v akcelerovanom scenári SEVA odhaduje v roku 2025 približne 22 000 vozidiel. S podobnou logikou v dvoch scenároch by následne v roku 2030 mali elektromobily predstavovať 4,5 až 8 % slovenského vozového parku, čo je 117 000 až 213 000 vozidiel.
Práve päťpercentný podiel na celkovom vozovom parku je podľa analýz agentúry Bloomberg aj na základe skúseností z iných európskych krajín považovaný za zlomový moment, kedy začne trh s elektromobilmi rásť organicky a podpora postupne nebude viac potrebná. Ak by sa Slovensko dnes rozhodlo podporovať elektromobily podobne ako v iných krajinách EÚ vrátane viacerých krajín strednej a východnej Európy, túto hranicu by sme mohli dosiahnuť v roku 2028.
Predseda Zväzu automobilového priemyslu, Alexander Matušek, zdôrazňuje, že napriek všeobecnému európskemu trendu sa dlhodobo držíme na chvoste v adopcii elektrických vozidiel. Zatiaľ čo v roku 2022 európsky priemer predaných elektromobilov lámal rekordy a dosiahol podiel 22 % z celkového počtu predaných osobných áut, na Slovensku sa drží na úrovni 1,7 až 1,8 %.
Matušek pripomína, že od roku 2023 navyše platí nariadenie, ktoré prikazuje, že všetky vyrobené autá môžu vypustiť v priemere 95 gramov CO2 na kilometer a za každý jeden nadlimitný gram automobilky platia pokutu. Priemer pri nových predaných vozidlách na Slovensku je pritom až 139,6 gramov CO2 na kilometer a od stanového cieľa sa tak dokonca vzďaľujeme.
Postoj Slovenska je paradoxný aj preto, že podiel elektrifikovaných vozidiel vyrobených v našich automobilkách už dnes predstavuje 16 % a na svoj príchod sa pripravuje piata automobilka Volvo, ktorá bude od začiatku vyrábať len elektromobily. Náš automobilový priemysel už dnes smeruje k elektrifikácii bez ohľadu na rôzne iniciatívy miestnych politikov a všetko nasvedčuje tomu, že najväčší rozvoj nás ešte len čaká.
Len od roku 2016 stúpla výroba elektrických áut v Európe až 17-násobne a pri zachovaní aktuálnych trendov po roku 2025 už nebudú vznikať prakticky žiadne nové modely so spaľovacími motormi. Automobilové spoločnosti budú svoje zdroje smerovať do výroby elektrických modelov a dočasného udržiavania zabehnutých vozidiel so spaľovacími motormi vo forme faceliftov.
Na tento prístup čiastočne poukazuje aj skutočnosť rozširovania ponuky elektrických modelov. Jaroslav Hercog zo ŠKODA AUTO Slovensko pripomenul, že kým v roku 2019 bolo na trhu k dispozícii približne 17 modelov batériových vozidiel, v úvode roka 2023 je to viac než trojnásobok. Očakáva sa, že v horizonte najbližších troch rokov dôjde k rozširovaniu ponuky v nižších cenových reláciách, čo bude ďalším faktorom podporujúcim adopciu elektromobility.
Väčšina predaných vozidiel pripadá na korporátne vozové parky. Pri elektromobiloch ide až o 80 % zo všetkých predaných vozidiel, preto sú firmy považované za najvýraznejšieho akcelerátora elektromobility. Nejde o špecifikum Slovenska, obdobným spôsobom to funguje vo väčšine krajín Európy. Richard Daubner z ČSOB Leasing dobre rozumie tomu, že firmy si musia takúto investíciu dobre premyslieť a zdôvodniť, hlavne v dnešných časoch poznačených snahou o znižovanie nákladov.
Jednou z efektívnych ciest pre postupnú elektrifikáciu sa stáva lízingové financovanie, kedy sa nárazová investícia mení na menšie mesačné poplatky. Celkové náklady na vlastníctvo elektromobilov a spaľovacích áut sa postupne vyrovnávajú, a práve toto je parameter, na ktorý je potrebné pri rozhodovaní prihliadať.
Prekážkou pre ďalší rast záujmu o elektrifikáciu vozových parkov zo strany firiem sa ukázalo byť extrémne zvýšenie cien elektrickej energie, ktoré sa udialo v roku 2022. Dočasne tým došlo k zníženiu výhod elektrických vozidiel v porovnaní so spaľovacími vozidlami. Riešením v takejto situácii môže byť vlastná produkcia elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov a využívanie nabíjania počas nočných hodín, kedy je cena elektrickej energie typicky nižšia.
Country manager GLS, Zoltán Nagy, uvádza, že postupne klesajúce ceny elektriny dávajú nádej, že elektrické autá budú z hľadiska každodennej prevádzky opäť rovnako výhodné ako pred energetickou krízou. Doručovacie spoločnosti, ktoré patria medzi lídrov v elektrifikácii vozových parkov na Slovensku ale upozorňujú, že pre lepšie fungovanie je potrebné dosiahnuť viacero zlepšení v kľúčových oblastiach: spotreba vozidiel, zvýšenie dojazdu, zníženie prevádzkových nákladov (ktoré pociťujú napríklad na vyššom opotrebení pneumatík) či zabezpečenie bezproblémovej dostupnosti náhradných dielov. Súčasne volajú po podpore zo strany štátu vo forme dotácií a zvýhodnení pre užívateľov EV.
Za nemenej dôležitý faktor pre úspech elektrifikácie vozového parku označujú zmenu ekologického myslenia, nakoľko sa na snahy zamerané na riešenie klimatickej otázky dnes nemožno pozerať len optikou celkových nákladov. Zohľadňovať treba celkové benefity pre životné prostredie a udržateľnosť dopravy.
Dôležitou súčasťou rovnice pre akceleráciu firemnej elektromobility sa stávajú aj zamestnanci a sledovanie reálnej spätnej väzby z každodenného používania, kedy je potrebné elektrické vozidlá do firemného vozového parku zavádzať tak, aby neprinášali komplikácie, poznamenal Peter Pavuk, generálny riaditeľ DPD SK.
Ako pripomenul Patrik Križanský zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu počas konferencie eFleet Day 2023, Slovensko svoje zdroje v horizonte najbližších rokov smeruje do budovania nabíjacej infraštruktúry. Počas roka 2023 sa majú rozbehnúť dotačné schémy pre nabíjacie stanice pre mestá, ako aj pre firmy. Rovnako tak sa počíta s vybudovaním kostrovej siete ultrarýchlych nabíjacích staníc na diaľniciach, kde má byť pokrytých tridsať kľúčových lokalít.
Tieto výzvy však už treba čo najrýchlejšie spustiť, napríklad na výzvu pre mestá čakajú samosprávy a e-mobility sektor od decembra. Podľa dostupných informácií sa jej vyhlásenie neustále naťahuje zo strany centrálneho orgánu pre Plán obnovy na Úrade vlády SR.
Pre skutočné naštartovanie slovenskej elektromobility je potrebná realizácia ďalších podporných programov a úprava legislatívy. Prebiehajú preto rokovania o možnosti zavedenia priamych dotácií na nákup elektromobilov a úpravách v oblastí daní pre účtovanie nabíjania firemných vozidiel, využívanie firemných elektromobilov na súkromné účely a zjednodušenie povoľovacích procesov pre zavádzanie nabíjacích riešení. Všetky tieto opatrenia sú obsiahnuté aj v Akčnom pláne pre elektromobilitu, ktorý ako jeden z míľnikov Plánu obnovy tiež čaká od decembra na schválenie vládou SR.
Pri nabíjaní svojich vozidiel firmy stoja pred viacerými otázkami. Rastislav Žembery zo ZSE Drive vysvetľuje, že na začiatku si treba ujasniť hlavne to, kde a akým spôsobom bude nabíjanie prebiehať. Najčastejšie ide o vybudovanie AC nabíjacích staníc priamo na firemných parkovacích miestach.
Ako príklad uvádza, že firemný fleet 20 či 30 vozidiel potrebuje nabíjaciu stanicu prakticky pre každé jedno auto, čo napriek tomuto počtu nie je finančne náročné. Problémom môže byť skôr obmedzená rezervovaná kapacita odberného miesta, preto je efektívne siahať po dynamickom riadení spotreby, ktoré v reálnom čase riadi spotrebu, predchádza vzniku špičiek a optimalizuje náklady.
O konferencii eFleet Day 2023
2. ročník odbornej konferencie eFleet Day zameranej na elektromobilitu vo firmách prebehol 29. marca 2023 v priestoroch rezortu x-bionic® sphere, Šamorín. Konferencia organizovaná portálom MojElektromobil.sk a Slovenskou asociáciou pre elektromobilitu (SEVA) hostila 32 partnerov zo sveta firemnej e-mobility, ktorí svoje riešenia, rady a postrehy prezentovali pred viac ako 350 návštevníkmi. Praktické stretnutie s elektromobilitou sprostredkovali statické výstavy a desiatky testovacích jázd na najnovších elektrických vozidlách. Na návštevníkov čakalo 59 elektromobilov v celkovej hodnote presahujúcej 3,5 milióna €.
Konferencia sa vráti už 17. októbra 2023 v prevedení eFleet Day 2023 Truck & Bus zameranom na elektrickú úžitkovú dopravu.
heh… pred rokom a pol som pisal priamo sulikovi ako ministrovi ci sa nechysta nejaka nova podpora pre EV… citujem jeho odpoved:
„Zdravím, v tomto momente Vám neviem odpovedať, kedy bude dotácia, možno už vôbec, keďže počet predaných elektroáut stúpa.“
… nekomentujem … vacsina europskych statov podporuje predaj ev pritom maju vacsie platy a tak si vedia aj bez toho kupit EV na slovensku kde je priemer platovy o dost nizsi podporu netreba 😀 😀 😀 … tak to potom aj vyzera s predajmi …