TEST DS 3 Crossback E-Tense: Má svoj vlastný štýl

Foto: Radovan Hlôška

DS 3 Crossback E-Tense je prvým plne elektrickým vozidlom automobilky DS. Výrobca na svojich stránkach spomína dojazd vyšší ako 300 km (WLTP) a nabíjanie z 0 na 80 % batérie len za 30 minút vďaka nabíjaciemu výkonu 100 kW. Batéria tohto elektromobilu má kapacitu 50 kWh, z čoho je využiteľných 45 kWh.

Základné informácie:

  • Rozmery: 4118 x 1548 x 1534 milimetrov
  • Prevádzková hmotnosť: 1614 kg
  • Výkon motora: 100 kW
  • Kapacita batérie: 50 kWh (45 kWh využiteľných)
  • Dojazd udávaný výrobcom
  • Objem batožinového priestoru: 350 litrov
  • Maximálny nabíjací výkon: 100 kW
  • Palubná nabíjačka: 7,4 kWh
  • Termálny manažment batérie: Áno
  • Cena: od 39 990 €

Ceny začínajú na sume 39 990 € za Performance line verziu, ktorú sme testovali my. Najdrahšia verzia je Grand Chic za 42 990 €. Jednotlivé verzie sa líšia len doplnkovou výbavou. Základné parametre, ako výkon, kapacita batérie a podobne, zostávajú pre všetky nezmenené. Kompletný cenník sa nachádza na stránkach výrobcu.

Exteriér

Medzi charakteristické znaky tohto modelu patrí vysoká predná mriežka, ktorá vôbec nevyzerá zle. Spredu aj zozadu vzbudzuje toto auto pocit mohutnosti, aj keď opak je pravdou. Pri prvom pohľade vytvára trochu futuristický dojem, čo je len dobre. Kľučky sú štandardne zasunuté vo dverách, otvoria sa len vtedy, keď sa k nim priblížite s kľúčom. Veľmi príjemný detail.

Celkovo vyzerá auto moderne, obzvlášť v tejto čiernej farbe sa mi veľmi páči. Keďže ide o crossback, je samozrejme vyššie, ako podobne veľké modely. Práve slovíčko mohutnosť mi pri pohľade na DS 3 Crossback E-Tense behá po rozume najviac, aj keď celkovými rozmermi ide skôr o menší elektromobil.

Auto je doslova posypané obrovským množstvom detailov a určite nie je nudné. Tieto detaily do seba celkom dobre zapadajú a dávajú mu akýsi vlastný štýl. Či je to dobre, neviem. Nájdu sa takí, ktorým sa to páči, niekomu sa to zase nepáči. A tak by som to možno označil za “kontroverzné”.

  • Rozmery: 4118 x 1548 x 1534 milimetrov
  • Prevádzková hmotnosť: 1614 kg

Interiér

Interiér je tiež ladený futuristicky a hlavným znakom sú ostré hrany. Neviem či to môžem nazvať trojuholníkmi či kosoštvorcami, ale všade prevládajú akési dve polpriamky, ktoré sa spájajú v určitom ostrom uhle. Pre niekoho môžu byť tieto dizajnové prvky atraktívne, pre niekoho nie. Mne sa celkom páčia, no pôsobia trochu gýčovo.

Všetky tlačidlá sa nachádzajú v strede. Takisto je tu aj ovládanie okien, na čo som si musel zvyknúť, no dá sa to. Čo mi prekáža najviac, je, že väčšina tlačidiel na stredovom paneli je dotykových. Výnimkou je snáď len výstražný trojuholník, ktorý je potrebné fyzicky stlačiť. Fyzické tlačidlá by sa mi určite páčili viac, minimálne z pohľadu praktickosti.

K dispozícii sú dva USB konektory a smartfón je možné odložiť v priehradke na to určenej, ktorá sa nachádza za radiacou pákou. Jej povrch je protišmykový a je dostatočne veľká na akýkoľvek dnešný model. Bezdrôtové nabíjanie v nami testovanej verzii chýbalo, no dá sa dokúpiť za 200 €.

V rámci úložných možností sú tu dve priehradky na nápoje a v predných dverách je taktiež celkom slušný úložný priestor. Ten sa nachádza aj pod lakťovou opierkou, ktorú stačí len otvoriť. Do šírky síce nič moc, ale je poriadne hlboký, čo sa určite zíde. Sedenie je pohodlné a v pohode som zvládol aj dlhšie trasy.

Miesta pre posádku vzadu je v rámci možností dostatok. Podlaha je trochu vyššie, čo nie je pre pohodlie na dlhších cestách výhodou. S mojou výškou 182 cm som sa dozadu v pohode zmestil, nad hlavou som mal ešte približne 5 cm medzeru. Avšak ak vpredu sedí vyšší spolujazdec a sedadlo si posunie viac dozadu, môže nastať problém s tým, kam dať nohy.

Okná vzadu nie je možné stiahnuť úplne, tu mal opäť dizajn prednosť pred praktickosťou. Výhľadu zozadu tiež bráni “žraločia plutva”, ktorá sa nachádza v priestore okna. Batožinový priestor je skromnejší, má objem 350 litrov.

Jazdenie

S maximálnym výkonom rovných 100 kW asfalt netrhá, ale na semaforoch patrí medzi najrýchlejších. Ako každý elektromobil. Zrýchlenie z 0 na približne 50-70 km/h je svižné, pri vyšších rýchlostiach je dynamika značne oslabená a pri diaľničných rýchlostiach je zrýchľovanie veľmi vlažné.

V každom prípade, musím povedať, že sa mi s DS 3 jazdilo veľmi príjemne, do mesta ideálny a svižný automobil. Zvyknúť som si ale musel na brzdový pedál, ktorý do určitej miery reaguje len veľmi slabo a následne zabrzdí silnejšie. Chýba mi tu akási konzistentnosť. Plynový pedál bez problémov.

Úroveň rekuperácie nastaviť nie je možné, pohrať som sa mohol len s radiacou pákou a prepnutím do režimu “B”, v ktorom je rekuperácia nastavená trochu silnejšie. Prijal by som ale ešte silnejšiu rekuperáciu bez nutnosti stláčania pedálu. Pri jemnejšom stlačení brzdového pedálu auto rekuperuje, pri silnejšom zapojí aj fyzické brzdy.

Tempomat funguje dobre, no nie je adaptívny. S jeho nastavovaním som mal spočiatku trochu problémy, ale keď som sa ho naučil používať, bol som vcelku spokojný. Pri prechode z jedného jazdného pruhu do druhého bez použitia smerovky sa auto snaží zostať v pruhu. Nie, klasický autopilot to nie je, no táto funkcia môže byť veľmi dobre využiteľná pri dlhších trasách na diaľnici, kedy šoférovi zabráni vyjsť z pruhu z dôvodu straty koncentrácie.

K dispozícii sú tri jazdné režimy – Eco, Standard a Sport. Eco režim eliminuje výkon klimatizácie z dôvodu spotreby a tiež ponúka o niečo nižší výkon. Do pedálu treba šliapať viac. Po pretlačení pedálu až na spodok ponúkne aj eco režim plný výkon.

Ja som väčšinu času jazdil v režime Standard. Režim Sport zase reaguje na plynový pedál podstatne citlivejšie, niekomu to môže vyhovovať takto. Skúsený šofér elektromobilov dokáže dosiahnuť rovnakú spotrebu bez ohľadu na to, aký jazdný režim si zvolí. Sila rekuperácie sa v závislosti od zvoleného jazdného režimu nemení.

Infotainment a ukazovatele

Pomocou volantu je možné ovládať zobrazenie na displeji pred šoférom. Pred sebou si môžem nechať zobraziť spotrebu, navigáciu a podobne. Všetko je v poriadku, no celý tento systém je spomalený. V niektorých prípadoch je to až rušivé. Vpravo vidím aktuálny stav batérie (na percentá zabudnite) zobrazený v stĺpci. Vľavo sa v reálnom čase premieta aktuálne správanie vodiča a to, ako silno šliape na pedál. 

Poloha obrazovky infotainmentu mi vyhovuje, je vysoko, takže šofér pri pohľade na navigáciu bez problémov vidí aj pred seba. Čo sa týka samotného softvéru a používateľského rozhrania, tak tomu chýba intuitívnosť. Sám som v systéme pátral a hľadal funkcie, ktoré som potreboval.

Pri ovládaní je potrebné naplno využívať dotykové tlačidlá pod displejom, čo veľmi pohodlné nie je. Podstatne lepším riešením by boli klasické tlačidlá. Vzhľadom na ich dlhšiu odozvu a “pomalosť” celého systému som niekedy tlačidlá stláčal aj viackrát, lebo som nevedel, či zareagovali. Chýba mi tu istota. Na druhú stranu, páči sa mi, že rozhranie je prispôsobené celkovému tvaru interiéru a vôbec nenarúša konzistentnosť.

Súvisiacie články

Kvalita reproduktorov je veľmi slušná. Mercedes to nie je, ale nechýbajú ani poriadne basy, výšky sú tiež v poriadku. Na svoje si prídu aj tí, ktorí majú radi hudbu poriadne nahlas. Ovládanie hlasitosti a aj prepínanie skladieb je možné priamo z volantu.

Samozrejmosťou je podpora služieb Android Auto a Apple CarPlay. Ja som vyskúšal Apple CarPlay a všetko fungovalo tak, ako som očakával. Rozhranie je klasické, avšak nevyužíva celú plochu displeja. Jeho pravá a ľavá časť patrí ovládaniu klimatizácie.

Integrovaná navigácia je celkom príjemná a funguje spoľahlivo, dokonca si ju môžem nechať premietať priamo na displej za volantom. Ja sa ale radšej spolieham na Waze alebo Google Mapy v spolupráci s Android Auto alebo Apple CarPlay. V tomto smere nemám žiadne výhrady.

Dojazd, spotreba a nabíjanie

DS 3 Crossback E-tense je vybavený batériou s celkovou kapacitou 50 kWh, z čoho je 45 kWh využiteľných. Výrobca uvádza maximálny nabíjací výkon rovných 100 kW, výkon palubnej nabíjačky je 7,4 kW. Udávaný 300 km dojazd je teoreticky možné dosiahnuť len pri jazde v meste a bez klimatizácie či kúrenia a v priaznivom počasí.

Moja celková priemerná spotreba bola 18,7 kWh/100 km. Najazdil som približne 600 kilometrov, z toho bolo asi 200 km po diaľnici, ostatné v meste.

Počas testovania som si urobil niekoľko testovacích jázd, pri ktorých som simuloval rôzne situácie. Či už je to jazda po diaľnici, v meste alebo ich kombinácia.

Prvá jazda bola dlhá 54 kilometrov, z čoho asi 35 km som prešiel po diaľnici v okolí Bratislavy (diaľničná rýchlosť cca 100 km/h), ostatné kilometre boli mesto. Priemerná spotreba mi vyšla 18,7 kWh/100 km.

Druhá jazda bola len v meste s dĺžkou 30 km a nameranou spotrebou 17,1 kWh/100 km. Pravdupovediac, čakal som o niečo menej. Vonkajšia teplota bola 8 stupňov celzia a kúrenie som mal zapnuté. Rovnako aj počas prvej jazdy.

Tretia jazda bola čisto po diaľnici, z Bratislavy do Trnavy. Tempomat som mal nastavený na rýchlosť 120 km/h, spotreba bola 23,8 kWh/100 km. Aj v tomto prípade som čakal o niečo nižšiu spotrebu. Na rovnakej trase z Trnavy do BA pri rýchlosti cca 105 – 110 km/h som nameral spotrebu tesne pod 20 kWh/100 km. Reálne sa po diaľnici dá jazdiť so spotrebou v rozmedzí od 21 do 24 kWh/100 km pri rýchlosti 120 – 130 km/h.

Vozidlo vodiča upozorní na nedostatočné nabitie akumulátoru. V mojom prípade sa tak stalo pri dojazde 14 km. Percentá neukazuje, takže tie som overiť nevedel. Po upozornení automaticky prepne do navigácie a vyhľadá najbližšie nabíjacie stanice.

Nabíjanie

DS 3 Crossback E-tense neukazuje percento nabitia batérie nikdy, s výnimkou nabíjania. Len počas nabíjania si môžete pozrieť, koľko reálnych percent ešte v akumulátore zostáva. Škoda.

Pri nabíjaní auto nijako neinformuje o aktuálnom nabíjacom výkone, k dispozícii je len informácia o tom, akou rýchlosťou sa nabíja (v km/h).

Nabíjanie som testoval na ultra-fast nabíjačke v Auparku v BA a nameral som tieto hodnoty, nabíjať som začal pri nabití batérie na 11 percent:

  • 10 min: 36 %
  • 15 min: 50 %
  • 20 min: 58 %
  • 25 min: 67 %
  • 30 min: 73 %
  • 35 min: 77 %
  • 40 min: 81 %

Celkovo som na nabíjačke strávil 45 minút, počas ktorých sa batéria nabila z 11 percent na 84 percent kapacity. Celkovo bolo dodaných 34 kWh energie. Približne do 40 percent bol maximálny nabíjací výkon 464 km/h. V rozmedzí od 40 do 70 % sa výkon znížil na približne 350 km/h. Pri 81 percentách nabitia batérie automobil hlásil výkon 150 km/h.

Výrobca uvádza nabitie z 0 na 80 percent za 30 minút, mne to trvalo o niečo dlhšie, no týmto časom určite neurazí. Rýchlosť nabíjania je závislá od viacerých parametrov (vonkajšia teplota, teplota batérie a podobne). Je teda reálne, že na 80 % sa za polhodinu dá dostať.

Palubná nabíjačka ponúka maximálny výkon 7,4 kW, pri nabíjaní z klasickej zásuvky sa za hodinu dobije energia, ktorá postačí na približne 12 – 15 km dojazdu. Pokiaľ nabíjate v noci v rodinnom dome, za 10 hodín nabíjania získate slušných 120 – 150 km. Ako pri každom elektromobile. 

Záverečné hodnotenie

DS 3 Crossback E-Tense je príjemný elektromobil. Ponúka zaujímavý futuristický dizajn, ktorý ale nemusí sadnúť každému. Výkon 136 koní zabezpečí svižnú akceleráciu, na zatlačenie pedálu reaguje okamžite. Batéria s kapacitou 50 kWh postačí na dojazd približne 250 kilometrov, ak ale idete po diaľnici, počítajte skôr s dojazdom 200 km.

Najväčšie výhrady mám k reakciám brzdového pedálu, na ktorý si treba zvyknúť. Niekomu by mohlo prekážať aj neštandardné rozmiestnenie ovládacích tlačidiel. Reproduktory hrajú pekne, no vyznať sa v infotainmente a jeho používateľskom rozhraní je trochu problém. Áno, zvykol som si, len to trvalo dlhšie. S rýchlosťou nabíjania som relatívne spokojný, no spotreba mohla byť o niečo nižšia.

Z pohľadu konkurencie môžem spomenúť sesterský koncernový Peugeot e-2008. V tomto segmente nie je až tak veľa dostupných modelov. Spomenúť ale môžeme určite aj model Hyundai Kona Electric (Test), ktorý si viete kúpiť v základe ešte o niečo lacnejšie. Navyše získate o takmer 50% väčšiu batériu a teda aj dojazd. Rovnako je na tom z pohľadu výkonu, avšak nabíjací výkon je o niečo menší – do 75 kW. Krivka nabíjania je ale zase o niečo lepšia v prípade modelu Hyundai Kona Electric, čo znamená aj podobný čas nabíjania.

Plusy:

  • zaujímavý futuristický dizajn
  • rýchle nabíjanie
  • výborná integrácia CarPlay a Android Auto
  • dostatočný výkon a zrýchlenie

Mínusy

  • vyššia spotreba
  • na viacero riešení si treba zvykať, nie sú intuitívne
  • menej miesta pre posádku a menší kufor
  • Brzdový pedál nereaguje konzistentne

Cena nami testovanej verzie DS 3 Crossback E-Tense je 39 990 €

Výkon elektromotora100 kW
Krútiaci moment elektromotora260 Nm
Pohon všetkých štyroch koliesNie
Počet motorov1 vpredu
Udávaný dojazd WLTPdo 300 podľa WLTP
Skutočný kombinovaný dojazd200 - 300 kilometrov
Skutočný kombinovaný dojazd v zime200 - 250 kilometrov
Skutočný diaľničný dojazd160 - 170 kilometrov
DC nabíjaniedo 100 kW
AC nabíjanie7,4 - 11 kW
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.