MojElektromobil

Vyzerá to tak, že digitálny pas pre batérie je skutočne zaujímavým riešením. V apríli 2022 sa na túto tému zamerali výrobcovia v Európe, teraz sa dozvedáme, že obdobný projekt vzniká aj v Spojených štátoch a zapojené sú doňho skutočne zvučné mená z Globálnej batériovej aliancie. Konkrétne sa spomína napríklad dvojica Tesla a LG, no pridať sa má napríklad aj investičná spoločnosť Investissement Québec, za ktorou stojí kanadská vláda. Na tému upozornil portál Electrek.

Hlavná pointa “digitálneho pasu pre batérie” zostáva rovnaká ako v prípade európskeho projektu. Cieľom je teda podrobné monitorovanie materiálov využívaných v batériách, počas celej životnej cesty. V podstate ide o jeden zo spôsobov, ktorý má podporiť celkovú udržateľnosť batériového priemyslu.

Vďaka otvoreným a podrobne sledovaným údajom bude možné vykonať vylepšenia v rôznych častiach životného cyklu batérií. Spomína sa napríklad podrobné sledovanie pôvodu materiálov, so zámerom pre ich získavanie len z etických zdrojov, čo by mali byť certifikovaní dodávatelia, ktorí nevyužívajú detskú prácu a podobné metódy pre zníženie nákladov. Batériový pas by mal uchovávať podrobné informácie o každej zložke batérie a jej celkovej ceste, čo má taktiež podporiť aj jej riadenie a kontrolované vyradenie, vrátane konečného spracovania recykláciou.

Batériový pas má ale pre Spojené štáty ešte aj úplne iný rozmer, než je len samotná snaha o “zlepšenie udržateľnosti”. Tamojšie dotácie do výšky 7 500  dolárov je totiž možné využiť len na elektrické vozidlá s batériami, ktoré pochádzajú zo Severnej Ameriky, prípadne z krajín s dohodou o voľnom obchode. Pomocou spomínaného digitálneho pasu tak bude vláda schopná veľmi efektívne identifikovať, či je dotáciu na konkrétne vozidlo možné udeliť alebo nie.

Náš tip
Recyklovaných batérií do elektromobilov sa netreba obávať, tvrdí nová štúdia

Výrobcovia spoja sily a vytvoria digitálny pas batérie. Údaje majú uľahčiť recykláciu

26.4.2022

Vybraní výrobcovia elektromobilov a batérií vrátane BMW (BMWG.DE), Umicore (UMI.BR) a BASF (BASFn.DE) majú za úlohu vypracovať tzv. „pas batérie“, ktorý by zaznamenával obsah a uhlíkovú stopu batérií v Európe. S touto správou prišlo pondelok nemecké ministerstvo hospodárstva., ktoré by projekt malo z určitej časti aj financovať.

Konzorcium 11 partnerov dostalo od vlády 8,2 milióna eur na vytvorenie systému slúžiaceho na zhromažďovanie a zverejňovanie údajov o akumulátoroch. V návrhu Európskej komisie, ktorý sa má prerokovať koncom tohto roka, sa uvádza, že nabíjateľné elektrické vozidlá a priemyselné batérie predávané v Európe musia od roku 2024 zverejňovať svoju uhlíkovú stopu a od roku 2027 spĺňať emisný limit CO2. Od toho istého obdobia budú mať tiež povinnosť zverejňovať obsah recyklovaných surovín v týchto batériách.

Dopyt po batériách stúpa

Podľa nemeckého ministerstva hospodárstva je táto vytvorená skupina výrobcov prvým projektom v Európe, ktorý pracujú na digitálny produkte zaoberajúcim sa takouto problematikou. Batérie by mohli niesť napríklad QR kód prepojený s online databázou, kde by majitelia elektromobilov, firmy, alebo regulačné orgány mohli pristupovať k informáciám o zložení či pôvode batérie.

Zdroj: epa.gov

Tento digitálny nástroj by mal tiež uľahčiť samotnú recykláciu surovín vo vnútri batérií.  S rozmachom elektrických vozidiel je na mieste otázka, akým spôsobom sú batérie vyrábané, prepravované, používané a či sme schopní následne nájsť pre nich druhý život.

Podľa Globálnej aliancie pre batérie sa očakáva, že globálny dopyt po batériách v krátkodobom až strednodobom horizonte porastie o 25 % ročne, a to predovšetkým v dôsledku elektrifikácie dopravy. Očakáva sa, že do roku 2030 sa dopyt po batériách zvýši 14-násobne, pričom EÚ bude predstavovať až 17 % z tohto celkového počtu.

30. novembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+