MojElektromobil

Degradácia batérií elektromobilov je stále dôležitá téma. Síce už nie je až takým problémom ako v minulosti, stále je potrebné vysvetľovať ľudom súvislosti. Batérie v autách samozrejme degradujú, avšak v žiadnom prípade ich nie je možné porovnávať napríklad s telefónmi alebo notebookmi. Bjorn Nyland otestoval svoju Tesla Model 3 po 80 tisíc kilometroch, vyššia degradácia batérie o mierne zaskočila.

Degradácia Tesla Model 3

Pre čo najnižšiu degradáciu je dôležité, aby elektromobil disponoval termálnym manažmentom batérie. Ak takýto systém nemá, potom musí byť dostatočne dobre nastavený softvér pre ochranu batérie. Z hľadiska degradácie je na tom veľmi dobre Tesla, ktorá má s elektromobilmi veľké skúsenosti. Samozrejme, aj tu môžu nastať situácie, kedy batéria degraduje až príliš rýchlo. Presne pre takéto prípady je tu ale garantovaná záruka, ktorá je štandardne 8 rokov a 160 tisíc kilometrov.

Náš tip
Tesla Model 3 (2021) je drahší o 1 500 eur, vyššia cena sa dotkla aj Slovenska

Elektromobilom sa do hĺbky venuje známy YouTuber Bjorn Byland, ktorý sa taktiež pozerá na degradáciu batérií. Nakoľko svoj Tesla Model 3 už predal a zároveň dosiahol 80 tisíc kilometrov na „tachometri“, rozhodol sa otestovať aktuálnu kapacitu batérie. Krátko po dodaní auta v marci 2019 mala batéria 73 kWh, avšak už v októbri toho istého roka zaznamenal pokles na 69,6 kWh. V tomto prípade ale mohlo prísť aj k softvérovým zmenám, ktoré znížili využiteľnú kapacitu batérie.

2 roky a 8 percent

V júni 2020 spravil ďalší test po najazdení 60 tisíc kilometrov. Degradácia bola vtedy na úrovni 6 percent s kapacitou 68,8 kWh. Dostávame sa teda k aktuálnemu testu, kedy sa využiteľná kapacita batérie prepadla na 67 kWh. Celková degradácia je po 80 tisíc kilometroch už 8 percent, čo je pomerne veľké číslo. Nie je to až tak zlé, no očakávaná bola hodnota niekde okolo 7 percent. Vplyv na zdravie batérie má aj DC nabíjanie, ktoré pri Bjornovom aute bolo väčšinové v pomere 60 ku 40. Na druhú stranu, auto má len dva roky a vôbec nemá najazdené až tak veľa kilometrov.

Každopádne, aktuálny test využiteľnej kapacity mohlo do istej miery ovplyvniť súčasné chladné počasie. Počas testu bola vonkajšia teplota -8 až -13 stupňov. Aj preto predpokladá, že v lete by degradácia mohla byť o približne pol percenta nižšia. Zároveň je tiež treba dodať, že batérie spravidla degradujú najrýchlejšie zo začiatku a časom sa degradácia spomaľuje. Ak by sa ale tempo degradácie nezmenilo, zatiaľ to vyzerá na 1 percentnú degradáciu každých 10 tisíc kilometrov.

Bolo by preto zaujímavé sledovať, akú kapacitu by mala batéria po ďalších 80 tisíc kilometroch. Každopádne, už súčasné batérie sú na tom tak dobre, že by mali s prehľadom prežiť väčšinu častí elektromobilu. Ak ale aj príde na opravu batérie, väčšinou ide o výmenu chybných článkov a nie celého batériového packu.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

8. februára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+