Čínske ministerstvo priemyslu a informačných technológií (MIIT) odhalilo sumy dotácií, ktoré medzi rokmi 2016 až 2020 poskytlo výrobcom vozidiel na nové formy energie (NEV). Prekvapením je, že najväčším príjemcom týchto štátnych prostriedkov sa stala spoločnosť BJEV, patriaca pod štátom kontrolovanú automobilku BAIC, a nie súkromní hráči ako BYD či Tesla. Podrobnosti zverejnil web Electrive.
Podpora elektromobility a spor s EÚ
Dotácie zo strany čínskeho štátu v sektore elektromobility boli jedným z hlavných dôvodov, prečo Európska únia pred dvoma rokmi spustila antisubvenčné vyšetrovanie voči Číne. Výsledkom boli dodatočné clá na čínske elektromobily, ktoré podľa EÚ narúšajú spravodlivú hospodársku súťaž na európskom trhu. Argumentom bolo, že niektoré čínske automobilky dostávali neprimeranú štátnu pomoc, čo im umožňovalo predávať autá lacnejšie než európski konkurenti.
Zverejnené údaje sa týkajú obdobia rokov 2016 až 2020, pričom MIIT zároveň uviedlo aj plánované dotácie na roky 2021 a 2022. V uvedenom päťročnom období bolo rozdelených celkovo 1,65 miliardy jüanov (približne 198 miliónov eur). Najväčším príjemcom bola spoločnosť Beijing Electric Vehicle (BJEV), ktorá získala 556 miliónov jüanov (okolo 67 miliónov eur). BJEV je súčasťou štátnej skupiny BAIC, ktorá je zároveň významným akcionárom automobilky Mercedes-Benz. Zaujímavosťou je, že BJEV má v Európe takmer nulovú prítomnosť – jej značka Arcfox sa objavila len na španielskom trhu.

Naopak, najväčší súkromný výrobca BYD, ktorý je dnes lídrom čínskeho trhu a konkurenciou pre európske značky, dostal za rovnaké obdobie iba 15,74 milióna jüanov (približne 1,9 milióna eur). Tesla, ktorá o dotácie v Číne požiadala prvýkrát v roku 2020 pre svoju továreň v Šanghaji, získala len 3,59 milióna jüanov (asi 430-tisíc eur).
Podľa plánov na roky 2021 a 2022 sa však rozdelenie dotácií začalo meniť. BYD mala získať vyše 73 miliónov jüanov (takmer 9 miliónov eur) prostredníctvom svojich pobočiek v provinciách Šen-čen a Šen-si. Tesle bolo pridelených 30,15 milióna jüanov (3,6 milióna eur). Medzi nových príjemcov sa zaradila aj startupová firma Leapmotor, ktorá má partnerstvo s európskou automobilkou Stellantis.
Nemali by ste prehliadnuť:
- BYD Yangwang U9 po facelifte bude trhať rekordy. Tento už dokonca prekonal ešte pred spustením predaja
- Z fabriky na výrobu elektromobilov zostanú iba prázdne haly na predaj. Vyrobili len pár kusov
- Budeme ako v hre: Tesla sa chystá pridať novú grafiku jazdy pre autopilota
Napriek týmto číslam je zrejmé, že štátna podpora sa v posledných rokoch začína presúvať od tradičných štátnych podnikov k trhovo orientovanejším a inovatívnym firmám. Podľa odborníka Zhou Lijuna z výskumnej spoločnosti Yiche Research je cieľom čínskej vlády postupné obmedzovanie dotácií až do ich úplného zrušenia okolo roku 2027 – za predpokladu, že predaj elektromobilov bude tvoriť aspoň polovicu všetkých nových vozidiel. Ak by po ukončení podpory trhový podiel klesol, vláda môže podľa Zhoua opäť zasiahnuť, aby si Čína udržala konkurencieschopnosť v tomto strategickom odvetví.