MojElektromobil

Kalifornská spoločnosť ChargePoint, ktorá je výrobcom nabíjačiek a prevádzkovateľom siete nabíjacích staníc, predstavila na CES 2017 svoju najvýkonnejšiu nabíjačku ChargePoint Express Plus. Tá disponuje extrémnym nabíjacím výkonom 400 KW (DC). To znamená, že je takmer 3-krát výkonnejšia ako doposiaľ najvýkonnejšia nabíjačka Tesla Supercharger. Nabíja rýchlosťou až 11 km za minútu.

Potešiteľné je, že sa nejedná len o “neistý” prototyp vo vývoji, ale o hotový produkt, ktorý bude nasadený do prevádzky už v lete tohto roku. Podporuje štandardy CCS a CHAdeMO, a to v rámci jednosmerného (DC) nabíjania. Veríme, že pre Európu bude neskôr k dispozícii aj štandard Type 2 (Mennekes).

Mnohých samozrejme napadne na čo je dobrý 400 kW nabíjací výkon, keď ho aj tak žiadny súčasný elektromobil nedokáže využiť. Výhodou ChargePoint Express Plus je, že sa jedná o modulárnu platformu. Jeden modul má výkon 31,25 kW, pričom je možné v rámci tzv. Power Cube vyskladať systém až so 16 modulmi. Takže výkon staníc je možné prispôsobiť aktuálnym potrebám.

chargepoint express plus
Nabíjacia stancia ChargePoint Express Plus. Zdroj: chargepoint.com

Základná nabíjačka ChargePoint Express Plus je vybavená dvoma 31,25 kW modulmi. V prípade potreby je potom možné dodatočne navýšiť jej výkon pomocou Power Cube jednotky. Možnosti škálovania sú tak obrovské. Na nasledujúcich obrázkoch si môžete pozrieť príklady možných konfigurácií nabíjacích staníc ChargePoint Express Plus.

CEO spoločnosti ChargePoint, Pasquale Romano, nevylučuje kompatibilitu nabíjačiek Express Plus s elektromobilmi značky Tesla. Prečo by to aj robil. Romano je predsa spokojným majiteľom už druhej Tesly Model S. Prvú “vymenil” po 4 rokoch. Na ťahu je zrejme Tesla Motors. Zdá sa, že medzi oboma spoločnosťami doteraz neprebehli  žiadne rokovania.

Na záver sa ešte vrátime k využiteľnosti 400 kW nabíjacieho výkonu. Vo vývoji je množstvo elektrických vozidiel, ktoré môžu ich výrobcovia prispôsobiť práve parametrom nabíjačky ChargePoint Express Plus. Taktiež nie je vylúčené, že nabíjacie systémy a batérie súčasných elektromobilov nebudú časom uprade-ované. Budúce elektromobily automobiliek BMW (i3), Audi (Q8, E-tron), Porsche (Mission E), Mercedes (EV) a Ford, by mali podporovať nabíjanie z minimálne 350 kW zdroja, keďže tieto spoločnosti spolupracujú na vývoji 350 kW rýchlonabíjacích staníc.

Logicky by sa to malo týkať aj ďalších elektrických automobilov koncernu VW Group (Škoda concept, VW I.D. a I.D. Buzz). Podporu ultrarýchleho nabíjania sľubujú aj elektromobily ako Faraday Future FF 91, Lucid Air či Fisker Emotion. A taktiež aj Tesla Model 3, ktorá bude s najväčšou pravdepodobnosťou pripravená pre nabíjanie na Superchargeri 3. generácie. Elon Musk sa vyjadril, že 350 kW nabíjačky budú v porovnaní so Supercharger V3 len detskými hračkami…

Nabíjačky ChargePoint Express Plus sú ďalším dôkazom toho, že elektromobilita má pred sebou úspešnú cestu, aj keď určite neľahkú a pomerne zdĺhavú.

Zdroj: TeslaMagazin.sk

tesla magazin zdielanie

30. marca 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+