MojElektromobil

Svetový automobilový priemysel sa počas najbližšej dekády zredukuje len na desiatku spoločností. Dôsledky dravého konkurenčného boja na čínskom trhu s elektrickými vozidlami sa už čoskoro začnú podpisovať na celosvetovom automobilom trhu a výsledkom bude len hŕstka preživších. Takto vníma aktuálny vývoj automobilového priemyslu podpredseda automobilky Xpeng a veterán priemyslu, Brian Gu. Téme sa venoval Financial Times.

Miliónový klub

Na to, aby automobilové firmy prežili, budú potrebovať ročné predaje v objeme aspoň 3 milióny vozidiel, čo bude navyše potrebné podporiť globálnym exportom. Práve toto Brian Gu považuje za akúsi deliacu čiaru medzi krachom a prežitím. Ostrá cenová vojna v Číne sa má už teraz tlačiť výrobcov nízkonákladových vozidiel na pokraj samotného kolapsu. Výsledkom postupnej eliminácie menších hráčov bude omnoho koncentrovanejší trh, než ten, ktorý tu máme dnes.

Výstraha prichádza v časoch, kedy svetový automobilový priemysel stojí na historickom priecestí. Číne už nechýba veľmi veľa k tomu, aby prekonala Japonsko a stala sa celosvetovo najväčším exportérom automobilov.  Nemecko bolo v tomto smere prekonané už minulý rok. Brian Gu z pohľadu Xpeng ale hovorí, že ak chcú čínske značky prežiť a prebojovať sa do “3-miliónového klubu”, tak sa už nemôžu spoliehať len na domáci trh a musia aktívne exportovať. Lokálny a globálny predaj sa dostávajú prakticky do rovnej pozície 50:50. To znamená, že Čína začne ukrajovať z ostatných trhov.

Cenový boj

Do pozície značky Xpeng na čínskom trhu tvrdo zasiahla konkurencia. Kým v roku 2022 predala viac ako 120 000 vozidiel, počas prvých troch mesiacov roka 2023 eviduje takmer 50 % pokles. Dôvodom má byť hlavne “cenová vojna”, ktorú vyvolala Tesla po tom, čo masívne osekala ceny svojich elektromobilov. Xpeng na túto skutočnosť musela reagovať úpravou cien pri troch zo svojich štyroch modelov, a to až do výšky 13 %.

Automobilový trh má aktuálne prežívať náročné obdobie. Jednak je tu silné konkurenčné prostredie a tlak na znižovanie cien, no súčasne narástla aj váhavosť na strane zákazníkov, ktorí váhajú nad kúpou nových áut, aby sa ich hodnota náhle neprepadla kvôli ďalšiemu kolu spomínanej “cenovej vojny”.

Problémom pre expanziu čínskych značiek sa stávajú aj zhoršujúce sa vzťahy medzi Čínou a Amerikou, kvôli čomu sa vstup na americký trh stáva čoraz komplikovanejším. Narastajú aj obavy z možného uvalenia amerických sankcií, čo by nejedného čínskeho výrobcu mohlo efektívne odstrihnúť od prístupu k čipom a ďalšej potrebnej technológii. Svoju pozornosť preto začínajú intenzívne upínať na ostatné trhy, najmä na ten európsky, kde cítia potenciál stabilného rastu.

Náš tip
Nová výzva: Dotácie na nabíjacie stanice pre mestá a obce, čaká viac ako 10 miliónov eur
1. mája 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+