Juhokórejská spoločnosť LG Chem, známy výrobca batérií, pracuje na novej metóde, ktorá má zvýšiť bezpečnosť. V praxi sa snaží vytvoriť efektívne riešenie pre zastavenie tepelnej reťazovej reakcie, čo je stav, kedy sa batéria z dôvodu poruchy či poškodenia začne nekontrolovane zahrievať. Výsledkom tohto javu môže byť horenie, prípadne, v extrémnych prípadoch až výbuch. Téme sa venoval portál Electrive.
Základom nového prístupu v boji s tepelnou reťazovou reakciou je materiál umiestnený priamo v batériových článkoch. Ten sa pri vystavení zvýšenej teplote má premeniť na tepelnú batériu a potlačiť ďalšie šírenie horenia. Zaujímavé na tom je, že použitý materiál má byť extrémne tenký – stotina hrúbky ľudského vlasu. Prebiehať má intenzívne testovanie, ktoré ukáže do akej miery je navrhované riešenie efektívne a bezpečné pre používanie v batériách pre elektrické vozidlá.
Kompozitný materiál ako odpoveď
Spomínaný materiál vyvinuli priamo vedeckí pracovníci spoločnosti LG Chem. Ide o takzvaný zložený materiál (kompozit). Ten pozostáva z viacerých zložiek, pričom výsledkom kombinácie je dosiahnutie vlastností, ktoré by pri samostatnom použití materiály nemali. Materiál pri vystavení teplu mení svoj elektrický odpor, vďaka čomu dokáže fungovať ako „poistka“. V batériovom článku podľa doterajšieho výskumu stačí použiť tenkú vrstvu, ktorá sa umiestňuje medzi „katódovú vrstvu a zberač prúdu“.
Reagovať začína v momente, kedy teplota batérie prekročí bezpečnú hranicu (90 až 130 stupňov Celzia). Tým, že zmení svoju molekulárnu štruktúru sa premení na bariéru. Nejde o úplne novú myšlienku, no pri predošlých pokusoch sa narážalo na problémy s pomalou dobou reakcie a odolnosťou samotného materiálu.
Terajšie riešenie malo tieto problémy prekonať a hodí sa vraj aj pre masové využitie. Predtým, než sa reálne dostane do batérií v elektrických vozidlách ho ešte čaká rozsiahle testovanie. Zapojení výskumníci ale veria, že nasadenie do praxe prebehne už onedlho.
Nemali by ste prehliadnuť: