MojElektromobil

Podľa európskej inštitúcie EFTE automobilky blokujú predaje elektrických modelov, aby zarábali na tých spaľovacích. Zverejnila zoznam automobiliek, ktoré údajne robia pre elektromobilitu primálo.

Elektrický pohon v doprave je jediným spôsobom, ako znížiť emisie a zvýšiť udržateľnosť osobnej i verejnej dopravy. Problémy týkajúce sa batérií sa už aktívne riešia a do konca prvej polovice nasledujúcej dekády bude jasno aj v tom, ako batérie vyrábať, používať i recyklovať bezpečne a spoľahlivo.

Predaje osobných automobilov v Európe v 207-18
Predaje osobných automobilov v Európe v 2017-18

Európska federácia pre Dopravu a životné prostredie (EFTE) preto tlačí na to, aby sa tento pohon dopravy preferoval pred spaľovacími pohonmi.

Automobilový priemysel je však silne naviazaný na ropných gigantov, ktorí ročne míňajú približne 200 miliónov dolárov na spomalenie alebo blokovanie klimatických politík po celom svete. Dopyt po elektromobiloch však rýchlo rastie aj vďaka stále rýchlejšiemu nabíjaniu a efektívnejšej prevádzke.

Automobilky plačú nad tým, že dopyt po elektromobiloch neexistuje, že zákazníci čisté autá kupovať nechcú. Realitou však je, že automobilky zdržujú predaje elektromobilov, aby vyžmýkali posledné kvapky z benzínových a naftových áut.“ Snahou automobiliek má byť podľa informácií aj žmýkanie peňazí v segmente SUV, ktorý má pomerne zlé vyhliadky.

Predaje osobných automobilov v USA v 2017-18
Predaje automobilov v USA v 2017-18

Prísne normy od 2021

Od 1. januára 2021 bude pre automobilky pôsobiace na európskom trhu platiť nová emisná norma. Priemer emisií CO2 na jedno vozidlo nebude môcť presiahnuť 95 gramov na kilometer, čo je dnes veľmi odvážne číslo.

EFTE takto reagovalo po tom, čo na verejnosť vyšlo najavo nariadenie šéfa plánovania a logistiky značky KIA, ktorý tlačil na dílerov, aby predaje elektromobilov zámerne zdržiavali. Javier Casado z Kie takéto inštrukcie rozposielal všetkým dílerom značky v Španielsku.

95 gramov na kilometer

Pre splnenie emisných noriem v roku 2021 musia automobilky zaradiť do svojho portfólia čisté elektromobily alebo vo významnej miere svoje modely elektrifikovať. Ak priemerné emisie na jedno vozidlo prekročia 95 g/km, každá automobilka bude musieť platiť pokutu za každý gram oxidu uhličitého navyše.

Automobilky Toyota a Mazda flotilové priemery emisií takmer spĺňajú už dnes. Nemajú v ponuke žiadne elektromobily, no ponuku postavili na hybridných a vysoko úsporných spaľovacích motoroch s nízkymi emisiami.

Predaje osobných automobilov v Číne v 2017-18
Predaje osobných automobilov v Číne v 2017-18

Vzhľadom na súčasné flotilové emisie však stačí, aby predávali okolo 5 % z objemu výroby s elektrickým pohonom. Koncern PSA by vzhľadom na súčasné predaje a emisie musel predávať až 8 % elektromobilov.

Výrazne horšie je na tom koncern Volkswagen, ktorý by potreboval elektrifikovať až 13 % svojich predajov. VW však v rámci vlastnej značky, ale aj naprieč celým koncernom elektrifikuje množstvo modelov a je na dobrej ceste splniť emisné normy. Už budúci rok bude predávať dostupný elektromobil ID.3.

Predaje Tesly v rokoch 2012-2017
Predaje Tesly v rokoch 2012 – 2017 (Zdroj: Electrek)

Legislatíva však umožňuje “kúpiť si kredit na emisie” od automobiliek, ktoré vyrábajú výlučne elektromobily. Známy je v tomto smere obchod medzi Teslou a koncernom Fiat-Chryslet, vďaka ktorému Tesla zarobí stovky miliónov eur.

Podľa štúdie EFTE sú na tom najhoršie značky Mitsubishi a Volvo. Údajne by museli predávať až 25 % svojich áut výlučne na elektrinu, aby splnili nové emisné normy. Obe automobilky už ponúkajú hybridy, problémy s emisiami však vznikajú kvôli spaľovacím modelom SUV, ktoré sú tŕňom v oku európskej snahy o udržateľnú dopravu.

12. októbra 2019
Zdroj: Autonoviny, EFTE

+