MojElektromobil

Budúcnosť osobných automobilov, malých nákladných automobilov a mestských autobusov vidia odborníci aj automobilky v batériovom elektrickom pohone. Vo vozidlách s veľkou hmotnosťou a potrebou dlhého dojazdu je pravdepodobne najlepším riešením biopalivo, bioplyn alebo hybridný pohon. Tak aspoň znejú závery štúdie Medzinárodnej únie cestnej dopravy (IRU).

Autobusoví prepravcovia musia relatívne rýchlo vyvinúť a implementovať spoľahlivý pohon pre autobusy s radikálne nižšími emisiami. V nasledujúcich 15 rokoch bude tak Európska komisia, ako aj regionálne vlády a samosprávy čoraz viac zakazovať jazdu dieslových vozidiel po svojich cestách. IRU hovorí o 3 možnostiach: LNG (skvapalnený zemný plyn), biopalivo alebo hybridný pohon.

Tankovacia nádrž LNG Scania
Tankovacia nádrž LNG Scania (Foto: Scania)

V súčasnosti podľa štúdie neexistuje žiadna spoľahlivá a ekonomicky udržateľná alternatíva ku naftovým autobusom. IRU zamerala štúdiu na možné alternatívy naftového pohonu s nižšími emisiami. Venuje sa im z ekonomického, technologického aj infraštruktúrneho hľadiska.

Štúdia pod názvom „Autobus budúcnosti“ je založená na predpokladanom dojazde autobusu 500 km a ročnom nájazde približne 60-tisíc km, z ktorých len 10% sú mestské komunikácie.

Diaľkový autobus Scania Interlink LD LNG
Diaľkový autobus Scania Interlink LD LNG (Foto: Scania)

Bio LPG, biopalivo, hybrid

URI ako hlavný typ pohonu spomína bio skvapalnený zemný plyn (bio LNG) s podielom 80% LNG a 20% biometánu. Pohon LNG je pomerne rozširený v odvetví nákladnej dopravy a má rozšírenú infraštruktúru. Nedávno sme vás informovali, že spoločosť Lidl na Slovensku využíva na prepravu tovaru výhradne pohon CNG a LPG.

Spoločnosť Scania predstavila na minuloročnej výstave IAA v Hannoveri prvý LNG autobus a dnes už jazdia aj v talianskej Bologni, kde 15 kusov zakúpil miestny dopravný podnik. Hovorí, že tento pohon je vhodný na dlhé trate kvôli jeho vysokej energetickej hustote.

Elektrobus Iveco e-Way
Elektrobus Iveco e-Way (Foto: Iveco)

Pohon biopalív je rozdelený na dva typy: FAME – biodiesel a HVO (rafinovaný rastlinný olej). HVO má väčší potenciál na znižovanie emisií.

Pohon nafty a elektriky je potenciálne možný, ale dnes prakticky neexistujú žiadne autobusy s týmto pohonom. Šéf Volvo Buses v rozhovore pre Sustainable Bus povedal, že je nutné nosiť batérie na dlhé trate a zvyšovať kvôli nim spotrebu autobusu mimo mesta na to, aby v meste jazdil bez emisií.

V prípade diaľkových plne elektrických autobusov existuje zatiaľ iba jeden kandidát  s dojazdom nad 500 km – Iveco e-Way. Na testovacom okruhu prešiel 527 km na jedno nabitie a má batériu o kapacite 350 kWh.

Kamión Lidl CNG
Kamión Lidl s CNG pohonom (Foto: Lidl)
7. mája 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+