Budúcnosť osobných automobilov, malých nákladných automobilov a mestských autobusov vidia odborníci aj automobilky v batériovom elektrickom pohone. Vo vozidlách s veľkou hmotnosťou a potrebou dlhého dojazdu je pravdepodobne najlepším riešením biopalivo, bioplyn alebo hybridný pohon. Tak aspoň znejú závery štúdie Medzinárodnej únie cestnej dopravy (IRU).
Autobusoví prepravcovia musia relatívne rýchlo vyvinúť a implementovať spoľahlivý pohon pre autobusy s radikálne nižšími emisiami. V nasledujúcich 15 rokoch bude tak Európska komisia, ako aj regionálne vlády a samosprávy čoraz viac zakazovať jazdu dieslových vozidiel po svojich cestách. IRU hovorí o 3 možnostiach: LNG (skvapalnený zemný plyn), biopalivo alebo hybridný pohon.
![Tankovacia nádrž LNG Scania](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2020/05/scania-bus2.jpg)
V súčasnosti podľa štúdie neexistuje žiadna spoľahlivá a ekonomicky udržateľná alternatíva ku naftovým autobusom. IRU zamerala štúdiu na možné alternatívy naftového pohonu s nižšími emisiami. Venuje sa im z ekonomického, technologického aj infraštruktúrneho hľadiska.
Štúdia pod názvom “Autobus budúcnosti” je založená na predpokladanom dojazde autobusu 500 km a ročnom nájazde približne 60-tisíc km, z ktorých len 10% sú mestské komunikácie.
![Diaľkový autobus Scania Interlink LD LNG](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2020/05/scania-bus4.jpg)
Bio LPG, biopalivo, hybrid
URI ako hlavný typ pohonu spomína bio skvapalnený zemný plyn (bio LNG) s podielom 80% LNG a 20% biometánu. Pohon LNG je pomerne rozširený v odvetví nákladnej dopravy a má rozšírenú infraštruktúru. Nedávno sme vás informovali, že spoločosť Lidl na Slovensku využíva na prepravu tovaru výhradne pohon CNG a LPG.
Spoločnosť Scania predstavila na minuloročnej výstave IAA v Hannoveri prvý LNG autobus a dnes už jazdia aj v talianskej Bologni, kde 15 kusov zakúpil miestny dopravný podnik. Hovorí, že tento pohon je vhodný na dlhé trate kvôli jeho vysokej energetickej hustote.
![Elektrobus Iveco e-Way](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2020/05/9ADF2C2B-F6E3-4C2F-B3F8-A9471991D2AF.jpeg)
Pohon biopalív je rozdelený na dva typy: FAME – biodiesel a HVO (rafinovaný rastlinný olej). HVO má väčší potenciál na znižovanie emisií.
Pohon nafty a elektriky je potenciálne možný, ale dnes prakticky neexistujú žiadne autobusy s týmto pohonom. Šéf Volvo Buses v rozhovore pre Sustainable Bus povedal, že je nutné nosiť batérie na dlhé trate a zvyšovať kvôli nim spotrebu autobusu mimo mesta na to, aby v meste jazdil bez emisií.
V prípade diaľkových plne elektrických autobusov existuje zatiaľ iba jeden kandidát s dojazdom nad 500 km – Iveco e-Way. Na testovacom okruhu prešiel 527 km na jedno nabitie a má batériu o kapacite 350 kWh.
![Kamión Lidl CNG](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2020/05/lidl-cng-kamion.jpg)