MojElektromobil

Audi e-tron bol prvým elektromobilom značky, ktorý som mal možnosť otestovať už v roku 2019. Priniesol okrem iného aj diskutované kamery v spätných zrkadlách, no zároveň aj pohodlnú jazdu, veľkú batériu, vysoký výkon a…. vysokú spotrebu. Teraz sa mi do rúk dostal jeho nástupca, ktorý dospel. Automobilka sa chváli nižšími spotrebami, no hlavne poriadne zväčšila kapacitu akumulátora, čo sa prejaví v dlhšom dojazde. Ako si vedie nový model? Toto je test Audi Q8 e-tron, ktorý vám na túto otázku odpovie.

AUDI Q8 s financovaním cez AUDI Financial Services

S akontáciou od 10 % do 40 % a dĺžkou splácania od 48 do 60 mesiacov.

Mesačne za 1 022€ vrátane poistenia*

Základná verzia AUDI Q8 e-tron Sportback 55 S line v cenníkovej cene 89 760€

Posledná navýšená splátka: 36 398 €

Testovaná verzia AUDI Q8 e-tron Sportback 55 S line v cene 124 094€ mesačne za 1 407€ vrátane poistenia*

Posledná navýšená splátka: 50 321 €

Zistiť podrobnosti

Test Audi Q8 e-tron: Cena, výbava a konkurencia

Konkrétne vozidlo, ktoré som testoval, bolo Audi Q8 Sportback 55 e-tron S-line quattro. Pomerne dlhý názov, skrátime ho teda na Audi Q8 e-tron. V základe stojí 89 760 eur. Avšak mnou testovaný kúsok bol vybavený, a to poriadne. So všetkou doplnkovou výbavou sa jeho cena vyšplhala až na 124 094 eur, čo je naozaj dosť.

test Audi Q8 e-tron
Audi Q8 e-tron

Napríklad virtuálne spätné zrkadlá vyjdú na 1 856 €, k nim sa však dostanem neskôr, no už teraz poviem, že by som do nich nešiel. A to som rád za každý technologický pokrok. Panoramatické strešné okno je za 1 676 €, predné elektronicky nastaviteľné sedadlá za 1 407 €. Najdrahší je v tomto smere asistenčný paket plus s parkovaním za 4 200 €, ktorý tiež nepovažujem za nutnosť.

test Audi Q8 e-tron
Audi Q8 e-tron

Avšak príplatková palubná nabíjačka s výkonom 22 kW sa pri elektromobile s takto veľkou batériou môže hodiť, tam by som nad tými 1 872 eurami naozaj porozmýšľal. V štandarde je totiž výkon 11 kW.

Konkurenciu musíme hľadať v SUV modeloch ďalších prémiových značiek. Skvelé je napríklad BMW iX, ktorý začína na cene pod 90-tisíc eur, no najvýkonnejší variant ponúkajúci 523 koní stojí približne 120-tisíc. Ide o naozaj veľké a pohodlné SUV s obrovskou batériou a zaujímavým, no kontroverzným dizajnom.

BMW iX M60
Konkurentom je napríklad BMW iX

Mercedes-Benz má v ponuke model EQE SUV, ktorý sa taktiež pohybuje v podobných cenových hladinách, v závislosti od výbavy. Má veľký akumulátor, o niečo nižšiu spotrebu a ide o horúcu novinku na slovenskom trhu.

Mercedes-Benz EQE SUV 500 4matic
EQE SUV od Mercedes-Benz tiež stojí za zmienku

Tabuľka s parametrami

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4915 x 1937 (2189 so zrkadlami) x 1633 mm
Kapacita akumulátora106. kWh (netto)
Výkon elektromotora300 kW
Zrýchlenie 0-100 km/h5,6 s
Objem batožinového priestoru579 l / 1639 l po sklopení zadných sedadiel
Nabíjací výkon170 kW
Palubná nabíjačka11 kW / 22 kW za príplatok
WLTP dojazd582 km
Rázvor2928 mm
Cenaod 89 670 €
Cena testovaného vozidla124 094 €

Test Audi Q8 e-tron: Batéria a nabíjanie

V porovnaní s pôvodným e-tronom sa v prvom rade zväčšila kapacita batérie. Z pôvodných 83,6 kWh (využiteľných) na aktuálnych 106 kWh. Celková hrubá kapacita akumulátora je 114 kWh. To ho predurčuje k dlhším dojazdom nielen v meste, ale aj na diaľnici. Pôvodný e-tron bol tiež nechválne známy tým, že jeho spotreba nepatrila medzi najnižšie, nový Q8 e-tron mal vylepšiť aj tento parameter.

Nabíjacie porty tu máme dokonca dva. Ich samotné umiestnenie nepovažujem za úplne najlepšie, radšej ich mám vzadu, no aj toto umiestnenie má svoje výhody. V každom prípade, ideálne umiestnenie neexistuje. K nabíjačke som väčšinou prarkoval prednou stranou vozidla, no v niektorých prípadoch sa to dalo aj nacúvaním (čo osobne preferujem).

Na ľavej strane nad predným kolesom máme v ponuke DC aj AC nabíjanie. Kryt nabíjacieho portu sa otvára efektívne elektronicky pomocou tlačidla, rovnako tak sa aj zatvára. Po ukončení nabíjania je potrebné pre uvoľnenie poistky stlačiť tlačidlo otvárania, až vtedy vytiahnuť kábel.

test Audi Q8 e-tron
Nabíjací port je na ľavej aj na pravej strane

Druhý nabíjací konektor sa nachádza presne na opačnej strane vozidla, avšak slúži len na AC nabíjanie. Až na absenciu CCS konektora ide vlastne o úplne rovnaké riešenie, s rovnakým krytom a aj jeho elektronickým otváraním.

V základe tu máme 11 kW palubnú nabíjačku, s ktorou sa vozidlo z 0 na 100 % nabije približne za 10 hodín, no mnou testovaný variant bol vybavený príplatkovou 22 kW nabíjačkou, ktorá tento čas zníži na polovicu. Stojí to 1 872 eur a určite by som nad ňou porozmýšľal.

Čo sa týka rýchleho DC nabíjania prostredníctvom CCS konektora, k dispozícii je maximálny výkon 170 kW. Automobilka udáva, že z 10 na 80 % sa vozidlo nabije za 31 minút. Ja som nabíjanie otestoval na nabíjačke ZSE Drive v Beladiciach na stojane s výkonom 175 kW.

krivka nabijania audi q8 etron
Krivka nabíjania | Zdroj: ZSE Drive

Nabíjal som z 12 % do 82 %, pričom celkovo vozidlo prijalo 75,2 kWh energie a na nabíjačke som strávil 33 minút. Takže udávaných 31 minút z 10 na 80 % je reálnych. Vozidlo dosiahlo maximálny výkon 152,3 kW (približne pri 30 % nabitia), pričom priemer bol 135,1 kW. Skvelé je, že pomerne vysoký výkon sa držal takmer počas celého nabíjania. Znižovanie začalo až po 27 minútach a stave nabitia viac ako 70 %. Avšak drastické zníženie to nebolo, aj pri 82 % bol nabíjací výkon stále vyšší ako 100 kW.

test Audi Q8 e-tron
Informácie počas nabíjania

Počas nabíjania vidím informáciu o aktuálnom dojazde a čase, ktorý je potrebný na nabitie do mnou nastavenej úrovne nabitia. Po prepnutí na detailné zobrazenie uvidím aj rýchlosť nabíjania v km/h a nabíjací výkon. Stav nabitia batérie vozidlo ukazuje len v nastaveniach, počas jazdy mám na displeji za volantom len informáciu o dojazde.

Jazda, režimy, výkon, rekuperácia

Na naštartovanie a vypnutie motora musím stlačiť príslušné tlačidlo, čo je za mňa mínusom. Niektoré elektromobily to vedia aj bez toho. Obzvlášť mi to prekážalo, ak som vozidlo zabudol vypnúť a vystúpil. Informovalo ma o tom, že by som ho mal vypnúť. Škoda, že to nefunguje automaticky.

Jazdenie v Audi Q8 e-tron je však skvelé. Parádny podvozok, vyšší posed, skvelý výhľad a vysoký výkon urobia svoje. Ide o jedno z najpohodlnejších áut, v akom som sa vozil. Pohodlie ma prekvapilo aj v súvislosti s tým, že počas testovania som mal na pár dní k dispozícii aj Teslu Model Y, ktorá bola v porovnaní s Audi extrémne tvrdá. Samozrejme, bavíme sa o úplne inej cenovej kategórii.

test Audi Q8 e-tron
Audi Q8 e-tron

Výkon 300 kW (408 koní) a 664 Nm je cítiť. Zrýchlenie je naozaj super, no aj tak som očakával trochu viac. Na druhú stranu, to sú už len detaily. Výkonu je až-až a sťažovať sa nemôže nikto. Či už ide o zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy, ale zrýchľovať vie pekne aj vo vyšších rýchlostiach. S prechádzaním zákrut taktiež nebol žiadny problém, na čom sa podpísali aj mimoriadne pohodlné sedadlá.

test Audi Q8 e-tron
Audi Q8 e-tron

Čo sa týka rekuperácie, som sklamaný. V základe je k dispozícii automatická, čo znamená, že ak predo mnou nejazdí nič pomalšie a pustím akcelerátor, vozidlo plachtí. Ak niečo brzdí, prípadne sa blíži ostrejšia zákruta, pribrzdí. Toto nie je veľmi môj spôsob jazdenia, radšej mám veci pod kontrolou. No chápem, že niekomu to môže vyhovovať.

V nastaveniach si viem prepnúť na manuálnu rekuperáciu. Vozidlo na môj vkus brzdí trochu oneskorene po pustení pedálu. Silu rekuperácie viem nastavovať pomocou páčok za volantom, a to v dvoch úrovniach. Avšak ani tá maximálna nie je úplne silná a nevadila by mi ani dvojnásobná. Zlé to však určite nie je. Čo zlé je, že zakaždým si musím úroveň rekuperácie nastaviť ručne a moja obľúbená hodnota sa nedá prednastaviť.

test Audi Q8 e-tron
Audi Q8 e-tron

Adaptívny tempomat funguje výborne, nechýba ani nastavenie vzdialenosti od auta pred vami. V prípade spomalenia brzdí dostatočne vopred a ani raz sa mi nestalo, že by sa pomýlil. Ale to už je dnešným štandardom. K dispozícii je aj asistent udržiavania v pruhu, no jazdiť sám nevie. Ak sa približujem ku krajnici, vozidlo skoriguje smer jazdy do cesty. To isté platí aj v prípade, ak chcem prejsť do iného pruhu a nedám smerovku. Ako bezpečnostný prvok je to veľmi dobré, no automatické jazdenie typu Tesla, Volkswagen či Mercedes to nie je.

test Audi Q8 e-tron
Ovládanie tempomatu

Ku kamerám namiesto spätných zrkadiel mám tiež čo povedať a moje pocity sú zmiešané. Na jednu stranu chválim možnosť upraviť si záber podľa seba priamo pomocou dotykového displeja či kvalitný obraz v noci, prípadne za sťažených podmienok. Naozaj, ak prší, obraz v spätnom “zrkadle” je určite lepší ako pri klasickom riešení.

test Audi Q8 e-tron
Digitálne spätné zrkadlo s kamerou

Avšak absolútne tu absentuje akýkoľvek odhad. Pri cúvaní vôbec neviem odhadnúť či som od vozidla za mnou vzdialený 3 metre alebo 30 centimetrov. Našťastie tu mám veľmi schopný 360-stupňový pohľad a skvelú zadnú kameru, ktorá mi s tým pomôže. Takéto zrkadlá chcú proste zvyk a síce osobne som za každú inováciu, toto asi nie je úplne správne. Nehovoriac o tom, že je potrebné zvyknúť si aj na to, že sa musíte pozerať o trochu nižšie. S tým som však problém nemal.

test Audi Q8 e-tron
Digitálne spätné zrkadlo – pohľad zvnútra

Pár dní pred testovaním Q8 e-tron som mal možnosť sedieť v Hyundai IONIQ 6, taktiež s kamerami namiesto spätných zrkadiel a tam mi to prišlo oveľa lepšie. Displeje boli väčšie a aj odhad na tom bol oveľa lepšie. Avšak nastavenie zorného poľa tu chýbalo úplne.

Test Audi Q8 e-tron: Infotainment

Infotainment vozidla sa skladá z dvoch veľkých displejov. Ten spodný slúži na zadávanie textu, ovládanie klimatizácie a prístup k rýchlym funkciám, je dotykový, má skvelé farby a výbornú odozvu. To isté platí aj o hlavnom displeji infotainmentu nad ním. Celkovo je ovládanie veľmi príjemné, ťukanie do displeja sprevádza aj zvukový tón. Ten som vôbec nemusel vypínať, pretože bol veľmi príjemný.

test Audi Q8 e-tron
Domovská obrazovka infotainmentu

Oceňujem rýchlosť systému, ktorá je na veľmi dobrej úrovni. Graficky je systém zabalený do čiernej, je moderný a vyzerá dobre. Orientuje sa v ňom tiež veľmi dobre, jednotlivé funkcionality som nemusel hľadať až hlboko v nastaveniach.

test Audi Q8 e-tron
Navigácia

Navigácia je za mňa úplne v poriadku, no osobne preferujem Android Auto alebo Apple CarPlay. Vyhľadávanie cieľa je mimoriadne pohodlné a uskutočňuje sa pomocou klávesnice na spodnom displeji. Ak sa hýbete, cieľ môžete vyhľadávať klasickým písaním, čo je bezpečnejšie ako ťukať na klávesnicu. Samozrejmosťou je aj možnosť pridať medzizastávky a navigácia vie pracovať aj s bodmi záujmu. Mňa samozrejme zaujímali najmä nabíjačky, ktoré nechýbajú. V náhľade vidím aj odhad aktuálneho dojazdu priamo na mape, čo vyzerá veľmi zaujímavo.

test Audi Q8 e-tron
Písať je možné aj ťahom prsta po dotykovom displeji

V ponuke je aj možnosť plánovať trasu so zastávkami na nabíjanie. Pochváliť musím aj veľmi dobrý odhad úrovne nabitia akumulátora v cieli, na ktorý som sa mohol naozaj spoľahnúť. Len škoda, že sa k nemu musím preklikať a nezobrazuje sa priamo počas navigovania.

test Audi Q8 e-tron
Približný dojazd zobrazený pekne na mape

Navigáciu je možné premietať aj na displej za volantom, prípadne na head-up displej. Ten je mimochodom veľmi podarený a pracuje sa s ním výborne. Veľmi jednoducho si môžem nastaviť jeho umiestnenie, priamo prostredníctvom infotainmentu. Zobrazuje aktuálnu rýchlosť, informáciu o ceste, na ktorej sa nachádzam a základné navigačné pokyny. Taktiež nechýba informácia o maximálnej povolenej rýchlosti.

Test Audi Q8 e-tron: Exteriér a interiér

Audi Q8 e-tron je väčší, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Ide o prvé vozidlo s novou stratégiou označovania, rozpoznateľný je napríklad podľa nového diazjnu kruhov Audi a označenia modelu na B stĺpikoch. Už na prvý pohľad vzbudzuje záujem okolia, vyzerá jednoducho dobre. V mojom prípade toto všetko podčiarkovala ešte aj atraktívna modrá farba.

test Audi Q8 e-tron
Audi Q8 e-tron

Za zmienku stoja aj digitálne LED svetlá, ktoré vedia fungovať automaticky, a to aj s nastavením diaľkových svetiel. Nechýba im funkcia vyrezávania, takže neosvetľujú protiidúce autá.

 

test Audi Q8 e-tron
Detail na svetlá

Oceňujem zaujímavo vyriešené bezdrôtové nabíjanie telefónu, kedy ho doslova zafixujem bokom v stredovom paneli. Nachádzajú sa tu aj dva držiaky na pohár, len škoda, že sa táto celá časť nedá zakryť. Vyzeralo by to lepšie. Priestor je aj pod lakťovou opierkou. K dispozícii mám dva USB-C konektory, žiadne veľké USB. Takto sa mi to páči, konektory by mali byť zjednotené. Samozrejmosťou je podpora Android Auto aj Apple CarPlay.

test Audi Q8 e-tron
Miesta je dosť aj vzadu

V interiéri je naozaj dostatok miesta, či už vpredu alebo vzadu. Odvezú sa aj piati väčší chlapi. Mimoriadne chválim veľký kufor s objemom 579 litrov, z ktorého po sklopení dostaneme až 1637 litrov. Kufor sa otvára prakticky celý, nakladacia hrana je veľká, takže doň môžem vložiť prakticky hocičo, čo sa zmestí. Nakladanie prekážkou nebude. Kufor (frunk) sa však nachádza aj vpredu, má objem 62 litrov a ideálne sa hodí na uloženie nabíjacích káblov.

test Audi Q8 e-tron
Batožinový priestor s objemom 579 litrov

V interiéri celkovo sa nemám na čo sťažovať. Použité materiály rozhodne nepatria medzi lacné, nechýba pocit prémiovosti a luxusu. A presne takto by to malo vo vozidle za viac ako 100-tisíc eur byť.

Spotreba a dojazd

Dostávam sa k časti, ktorá bola problematická u predchodcu. Tu môžem povedať, že je to o niečo lepšie, no ani zďaleka nie dobré. V meste sa síce dá jazdiť aj za 18 kWh/100 km, no musím mať naozaj poriadne ľahkú nohu. Pri bežnej jazde môžete počítať skôr so spotrebou 20 kWh/100 km a veľmi pravdepodobne aj viac. Čo sa týka jazde po okreskách, počas testu mi práve tu vyšla spotreba ako najlepšia. Na tých 18 kWh/100 km som nemal problém sa dostať.

 

test Audi Q8 e-tron
Audi Q8 e-tron

Diaľničnú spotrebu pri 110 km/h na trase BA-TT som bohužiaľ neotestoval kvôli doprave, hýbal som sa veľmi pomaly. Avšak nižšia priemerná rýchlosť sa pozitívne prejavila na spotrebe, keďže tá bola na úrovni 17,7 kWh/100 km.

test Audi Q8 e-tron
Spotreba BA-TT so zápchami

Trasa TT-ZV rýchlosťou 130 km/h ukázala spotrebu 24,9 kWh/100 km, rovnaká cesta späť 25,4 kWh/100 km. Takže na diaľnici sa môžete spoľahnúť na takéto hodnoty. Teplota bola pritom prakticky ideálna, po ceste späť bolo trochu teplejšie, takže klimatizácia musela pracovať trochu viac.

test Audi Q8 e-tron
Spotreba TT-ZV

Ako by sa tieto spotreby reálne prejavili do celkových dojazdov? Pri 18 kWh/100 km by bol dojazd 588 km, v prípade diaľničnej spotreby 25 kWh/100 km by sa znížil na 424 km. V každom prípade, to platí pre využitie celkovej kapacity batérie a pravdepodobne nikto nejazdí úplne takto na hranu. Ide však o najoptimistickejší možný scenár.

Audi Q8 e-tron s financovaním cez AUDI Financial Services

S akontáciou od 10 % do 40 % a dĺžkou splácania od 48 do 60 mesiacov. Typ financovania: AUDI NEXT s 3 možnosťami ukončenia financovania:

  • Auto vymeníte za nové
  • Doplatíte zvyšnú sumu jednorazovo alebo si ju prefinancujete
  • Auto môžete vrátiť
  • Dĺžka splácania: 48 mesiacov
  • Akontácia: 40 %
  • Ročný nájazd: 20.000 km
  • Spracovateľský poplatok: 0€
  • Značkové AUDI poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo

Mesačne za 1 022 € vrátane poistenia*

Základná verzia AUDI Q8 e-tron Sportback 55 S line v cenníkovej cene 89  760€

Posledná navýšená splátka: 36 398 €

Testovaná verzia AUDI Q8 e-tron Sportback 55 S line v cene 124 094 € mesačne za 1 407 € vrátane poistenia*

Posledná navýšená splátka: 50 321 €

*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od ceny vozidla a aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. AUDI nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u predajcov zn. AUDI.

Nové AUDI každý rok – klikni alebo naskenuj QR kód a zisti, ktoré modely AUDI môžeš mať na ročný lízing za výhodných podmienok.

Test Audi Q8 e-tron: Záverečné hodnotenie

Audi Q8 e-tron je skvelý elektromobil. Ponúka veľmi pohodlné jazdenie, veľa priestoru v interiéri a kufor s veľmi štedrým objemom, navyše s parádnou nakladacou hranou. Má obrovký akumulátor, čo sa prejavilo na veľmi dobrých dojazdoch a 170 kW DC nabíjanie tiež nie je na zahodenie.

Za zmienku určite stojí aj 22 kW palubná nabíjačka (za príplatok) a nabíjacie porty umiestnené na oboch stranách vozidla. Za nedostatok považujem stále vyššiu spotrebu, nemožnosť plánovať cestu aj so zastávkami na nabíjanie a mňa ako elektromobilistu trochu zamrzela aj absencia informácie o nabíjacom výkone pri nabíjaní.

  • Obrovská batéria a veľmi dobrý dojazd
  • 22 kW príplatkové AC nabíjanie
  • Nabíjací port na oboch stranách
  • Veľmi štedrý kufor
  • Pohodlná jazda
  • Dobrý odhad zostávajúcich % nabitia batérie v cieli

  • Stále vysoká spotreba
  • Zbytočné ON/OFF tlačidlo
  • Slabá rekuperácia a nutnosť jej neustáleho nastavenia


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

3. októbra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+