MojElektromobil

Uviaznuť na niekoľko hodín v stojacej kolóne nie je nič príjemného, najmä, ak vonku vyčíňa metelica a teplomer ukazuje hlboko pod nulou. Takáto mizéria čakala vodičov na I-95 vo Virgínii začiatkom januára. Medzi stovkami vodičov v autách so spaľovacími motormi sa našli aj ľudia, ktorí sedeli v elektromobiloch. V ňom sedel aj Dan Kanninen, ktorý na diaľnici uviazol vo svojej Tesle Model 3 a opísal 14-hodinové peklo vo fujavici. Aký mal dojazd, keď konečne prišla záchrana v podobe sypačov? 

Dan bol vďačný za to, že na diaľnici uviazol v elektromobile. „Zatiaľ čo ostatní vodiči spaľovali benzín, aby zostali v teple, moja Tesla inteligentne nasmerovala energiu výlučne na reguláciu teploty,“ opísal na vlastnom blogu bývalý spolupracovník Bieleho domu v Agentúre na ochranu životného prostredia. „Zatiaľ, čo sa ostatní vodiči trápili kvôli klesajúcim zásobám pohonných hmôt, moje auto monitorovalo spotrebu energie a postupne som nadobudol pokoj, ktorý ostatní vodiči strácali,” dodal. Dan Kanninen sa potom ostro pustil aj do článku publikovanom na The Washington Post, v ktorom autor Charles Lane tvrdil, že dopravná zápcha by bola horšia, keby bolo každé vozidlo elektrické. V krátkom stĺpčeku uviedol, že by cesta mohla byť posiata „mŕtvymi elektromobilmi”.

Lenže skúsenosť Dana ukázala pravý opak. Veľa vodičov vyčerpalo nádrž skôr, než prišla záchrana v podobe pluhov a ťažkej techniky a rýchlostná cesta tak bola plná nepojazdných benzínových a dieslových veľkoobjemových áut. Bývalý styčný pracovník Bieleho domu sa vyhradil proti tomuto článku a uviedol, že vodiči elektromobilov sa neobávajú o dojazd svojich áut v dopravnej zápche, pretože väčšina majiteľov si batérie pravidelne dobíja cez noc a v práci, zatiaľ čo vodiči vozidiel so spaľovacím motorom ich dotankujú, až keď sú v spodnej tretine nádrže.

Kanninen tiež priložil fotku, na ktorej vidno, ako pohodlne trávi pomaly plynúce hodiny. Vonku zatiaľ zúrila fujavica, centimetre snehu sa vrstvili vôkol neho, no on v teple a komforte sledoval na centrálnom displeji seriál na Netflixe. Jeho Tesla Model 3 mala dojazd 50 míľ, keď sa konečne dostal k nabíjacej stanici. Treba však objektívne dodať, že niektoré elektromobily nemali dostatočne nabitú batériu a napokon dlhé čakanie v snehu a chlade nezvládli, čo dokazuje záber kanadského kamionistu, ktorý zverejnil snímku inej Tesly, avšak vybitej. 

Napriek tomu jeden z testov, ktorý prebehol v mrazivom počasí Nórska ukazuje, že elektromobily dokážu s energiou ozaj efektívne pracovať aj pri nízkych teplotách. Odstavený Model 3 fungoval so zapnutou klimatizáciou až 72 hodín. Ďalší test preveril plne nabitý Model 3 pri -10 °C a vydržal viac ako 45 hodín. Teploty pod bodom mrazu síce spomaľujú chemické reakcie v batériových článkoch, čo si vyžaduje, aby auto spotrebovalo viac energie na udržanie teploty batérie, ako aj na vykurovanie kabíny, no praktické záťažové testy ukazujú, že v takýchto podmienkach vozidlo dokáže efektívne distribuovať energiu a posádke dokáže vytvoriť komfortné podmienky na pomerne dlhý čas, počas ktorého je vysoko pravdepodobné, že dorazí záchrana.

Náš tip
Netradičné využívanie Tesly prináša majiteľovi 800 dolárov mesačne
JAR
4. februára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+