MojElektromobil

Automobilka Mercedes-Benz pripravila v nórskom Osle prvé testovacie jazdy modelu EQC. Naša redakcia nechýbala na tomto podujatí a tak môžeme priniesť prvé dojmy z jazdenia tohto luxusného elektromobilu.

Inteligentný elektromobil

Svoje pocity začnem popisovať z pohľadu hodnotenia elektromobilu. Po prvých najazdených kilometroch v nórskom Osle musím povedať, že sa Mercedes-Benz EQC vydaril. Poďme však pekne po poriadku.

Na letisku sme priamo na parkovisku dostali možnosť vybrať si auto. Siahli sme po AMG verzii v bielej farbe. Na prvý pohľad auto vyzerá v skutočnosti lepšie ako na obrázku. Je to samozrejme len vkus a každý ho máme iný, naživo sa mi EQC zapáčilo.

Po nasadnutí do vozidla zaujme elegancia, na ktorú sme pri luxusnej značke zvyknutí. Interiér auta sme mali v kombinácii bielej a čiernej kože. Na prednej palubnej doske sú vedľa seba umiestnené dva 12-palcové displeje a nový systém MBUX, ktorý poznáme už z triedy A. Mapové podklady sú online a aktualizované v reálnom čase. Nechýba ani virtuálny asistent. Páči sa mi, že pri plánovaní trasy mapa automaticky ukáže aj odhadovaný dojazd auta v percentách, keď prídeme do cieľa.

Doležité však je to, čo sa stane po “naštartovaní”. Áno, čítate správne, ani v tomto vozidle nechýba On/Off tlačidlo. Automobilka vysvetľuje, že jej zákazníci sú na takýto spôsob navyknutí a nechceli zmeniť úplne všetko od základu. Elektromobil prináša zmeny v správaní, na ktoré vodič musí zvyknúť.

Auto váži skoro dve a pol tony, ale ako elektromobil je veľmi dobre pripravené. Od prvého zošliapnutia pedálu nenecháva vodiča čakať a prejavuje sa rýchlou akceleráciou. Na bočnom letisku sme mali možnosť preveriť aj výrobcom udávané zrýchlenie z 0 na 100 km/hod za 5.1 sekundy. Výrobca neklame.

Najvyššia rýchlosť je obmedzená na 180 km/hod, tento údaj sme však nemali možnosť overiť v praxi 🙂

Vyskúšali sme aj jazdné vlastnosti pri rýchlej jazde a stabilita vozidla bola veľmi dobrá. Batérie sú pochopiteľne v spodnej časti auta, aj preto výborné sedí na ceste a v zákrutách drží stopu. Ani pri rýchlejšom prejazde zákrutou sa nenakláňa ako ostatné SUV. Inžinieri sa zamerali aj na aerodynamické vlastnosti auta, vďaka čomu vedia znížiť celkový odpor a spotrebu vozidla.

EQC je veľmi tiché vozidlo. Výrobca si na tomto detaile dal špeciálne záležať a vybavil auto vnútri gumeným povrchom v kombinácii s penou. Auto tak dokáže tlmiť všetky nerovnosti a aj kolesá počuť výrazne slabšie, ako som zvyknutý pri iných elektroautách.

Spotreba príjemne prekvapila

Nórsko je krajina, kde sa dá výborne jazdiť na spotrebu. Najvyššia povolená rýchlosť na diaľnici je 110 km/hod, medzi mesto idete maximálne 80 km/h a v meste päťdesiatka. Ani hornatý kraj nie je problém, keďže si elektromobil jednoducho dobíjate pri ceste z kopca.

Kapacita batérie je 80 kWh a má hmotnosť 652 kg. Celkový výkon vozidla je 300 kW (408 koní). Jeden elektromotor je na prednej náprave a jeden na zadnej náprave. Spolu tak dosiahnu krútiaci moment na úrovni 760 Nm.

Mercedes-Benz EQC ponúka až päť jazdných režimov, cez ktoré si viete nastaviť, ako sa auto správa na ceste:

  • Individual
  • Šport
  • Comfort
  • Eco
  • Maximum Range

Ten piaty, najekologickejší, je schovaný až na samom konci v menu. Treba sa k nemu preklikať, lebo na obrazovke v hlavnom menu vidieť len prvé štyri.

Za jednu z najlepších funkcií považujem schopnosť vozidla rekuperovať. Mercedes to premyslel a navrhol hneď niekoľko režimov. Pod volantom sú páčky, cez ktoré je možné nastaviť intenzitu rekuperácie. K dispozícii sú tri možnosti, tá najvyššia dokáže auto úplne zabrzdiť. EQC je možné šoférovať aj s jedným pedálom, menej sa budú ničiť aj brzdy.

Spotreba nás na nórskych cestách príjemne prekvapila. Priemernú spotrebu sme namerali medzi 23 až 25 kWh/100 km. Najnižšia spotreba bola pri jazde v meste a palubný počítať ukázal hodnotu 18.2 kWh/100 km. Naopak najvyššiu spotrebu sme dosiahli pri jazde do kopca cestou na skokanský mostík Holmenkollen. Číslo sa zastavilo až na hodnote 36 kWh/100 km. Zapnutý bol však športový režim a z hotela od úrovne mora sme vyšli do výšky 342 metrov na trase dlhej skoro 10 kilometrov.

Palubný počítač ukazoval maximálny dojazd po nabití od 350, až do 382 kilometrov. V závislosti od štýlu jazdy. Počkáme si na test na slovenských cestách, kde sa na diaľnici jazdí rýchlejšie.

Nabíjacie stanice IONITY

Počas testovania EQC sme mali možnosť vyskúšať nabíjacie stanice IONITY, ktoré je možné využiť niekoľkými spôsobmi. Vodič má na výber nabíjať cez klasický čip alebo kartičku, prípadne mobilnú aplikáciu. Tá ukáže aj aktuálny zoznam voľných nabíjacích staníc. Príjemne prekvapí aj integrácia týchto informácií priamo do infotainment systému auta. Priamo v mape tak vidieť, koľko staníc sa k lokalite nachádza. Maximálny výkon pre nabíjanie dosahuje hodnotu 110 kW, pri striedavom nabíjaní je to 7,4 kW. EQC by sa výkonnejšie AC nabíjanie určite hodilo.

Asistenčné systémy zvládnu prejazd medzi pruhami

Naživo sme vyskúšali ako fungujú asistenčné systémy. Vyhnutie sa prekážke, sledovanie okolia auta a parkovanie. Prejazd z jedného pruhu do druhého bezpečne funguje aj na diaľnici. EQC zvládne zaradenie sa z ľavého pruhu do pravého ale aj naopak.

Mercedes myslí aj na chodcov či cyklistov, ktorých sledujú asistenčné systémy a dokáže veľmi pohotovo reagovať. Ak sa niekto ocitne v jazdnom pruhu auta, je vozidlo schopné hneď zabrzdiť. EQC najprv zareaguje akusticky a upozorní vodiča aj znamením na obrazovke. Ak nestihne reagovať, auto zabrzdí.

V navigácii sú prvky rozšírenej reality, pri prechode cez križovatku sa spustí predná kamera a priamo na ceste označí graficky možnosť, kde treba odbočiť. Testovali sme to dve hodiny na trase z letiska na hotel a fungovalo to výborne.

Cena a začiatok predaja

Cena vozidla Mercedes-Benz EQC začína na sume 76 800 eur s DPH. Základná verzia pre slovenský trh zahŕňa okrem iného aj tepelnoizolačné tmavo tónované sklo, balík komfortnej výbavy KEYLESS-GO, asistent sledovania mŕtveho uhla, balík odkladacích priestorov a nabíjací kábel pre domácu zásuvku. Mercedes ponúka zákazníkom aj možnosť poradenstva, ktoré pomôže ohľadne inštalácie nabíjacej stanice doma alebo v práci.

Na Slovensku sa EQC kvalifikuje na štátnu podporu vo výške 5000 eur, ktorá má byť spustená v decembri tohto roka. Na predaj vozidla EQC sú autorizovaný nasledovní zmluvní partneri: Motor-Car Bratislava (Tuhovská, Panónska), Motor-Car Banská Bystrica, Motor-Car Žilina a MOTOR-CAR Košice.

EQC a konkurencia

Mercedes Benz EQC prichádza do triedy elektrických SUV, kde už majú mnohé automobilky svoje vozidlá. Konkurovať mu bude Tesla Model X, Jaguar I-PACE ale aj nemecké Audi e-tron. V tejto silnej konkurencii bude chcieť zabojovať svojou cenou, eleganciou ako elektrické SUV s dobrou spotrebou.

31. mája 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+