MojElektromobil

Zaužívané pravidlo sveta dodávok a mikrobusov, že dizajn musí ustúpiť praktickosti, pri tomto vozidle neplatí. Volkswagen ID. Buzz je vďaka svojmu dizajnu nezameniteľný, predovšetkým vo výraznom sfarbení doslova priťahuje pohľady a rozveseľuje okoloidúcich kdekoľvek sa vyskytne. Retrodizajn odkazuje na dodávku VW Typ 2 (známu skôr pod pseudonymom Bus, Transporter, či Kombi podľa verzie a obsaditeľnosti), ktorá bola uvedená na trh už v roku 1950. Tá bola zakladateľom modelového radu Transporter / Caravelle / Multivan, ktorý sa dnes vyrába vo svojej 6. a 7. generácii.


Volkswagen ID.Buzzs financovaním cez VOKLSWAGEN FINANCIAL SERVICES

S akontáciou od 10 % do 40 % a dĺžkou splácania od 48 do 60 mesiacov.

  • Mesačne za 801 € vrátane poistenia*
  • Základná verzia ID.BUZZ v cene 65 976 €
  • Posledná navýšená splátka: 34 011€
  • Testovaná verzia VW ID.BUZZ 82kWh v cene 79.500€ mesačne za 962€ vrátane poistenia*
  • Posledná navýšená splátka: 40 983 €
  • Zistiť podrobnosti

História ID. Buzz

Prvý pokus o oživenie tohto legendárneho dizajnu Volkswagen predstavil už v roku 2001 pod názvom Microbus Concept, ktorý má po dizajnovej stránke s novým ID. Buzz predovšetkým z bočného pohľadu spoločnú nielen siluetu, ale aj viaceré detaily. V roku 2017 pridal koncept ID. BUZZ najmä výrazné dvojfarebné lakovanie a elektrický pohon namiesto spaľovacieho motora. Sériová verzia ID. Buzz bola predstavená v marci 2022 s uvedením na trh v druhej polovici roka.

Volkswagen predstavil už v roku 2001 pod názvom Microbus Concept
Volkswagen predstavil už v roku 2001 pod názvom Microbus Concept

Napriek prechodu od tradičnej spaľovacej pohonnej jednotky na najvyšší stupeň elektrifikácie sa model ID. Buzz po 30 rokoch vracia ku koreňom z pohľadu koncepcie pohonu – motor uložený vzadu pod podlahou a pohon zadnej nápravy, ktorý vydržal v ponuke Volkswagenu až do roku 1992. Vďaka menším rozmerom elektromotora a jeho príslušenstva však nezaberá podstatnú časť nákladového priestoru na rozdiel od jeho predkov.

Na platforme MEB

Odklon nastal v oblasti použitia osobnej platformy, čo platí nielen pre elektrický ID. Buzz (platforma MEB), ale aj pre spaľovací Multivan T7 (platforma MQB). Táto zmena prístupu sa odzrkadľuje najviac v cestovnom komforte pre posádku a jazdných vlastnostiach, ktoré sú napriek odlišnej stavbe karosérie oveľa viac podobné osobnému automobilu než dodávke.

Na druhú stranu so sebou prináša nevýhody vo forme nižšej užitočnej hmotnosti (443 až 529 kg v závislosti od konfigurácie), vyššej servisnej náročnosti a všeobecne drahšej konštrukcii. Kto si obľúbil predchádzajúce generácie Multivanu pre jeho schopnosť ťahať brzdený príves až do hmotnosti 2,5 tony, bude sklamaný.

Batéria s kapacitou 77 kWh ponúka solídny dojazd v rozpätí 394 až 425 km v cykle WLTP

ID. Buzz sa z dôvodu vysokej pohotovostnej (min. 2 471 kg) aj celkovej (3 000 kg) hmotnosti dostáva na limity schopností osobnej platformy MEB a výrobca udáva maximálnu hmotnosť brzdeného prívesu 1 000 kg, resp. maximálnu prípustnú hmotnosť súpravy 4 000 kg. Vysoká pohotovostná hmotnosť v kombinácii s dlhým rázvorom poskytuje vysokú mieru jazdnej stability v priamom smere. Nízko uložené ťažisko vďaka akumulátoru uloženému pod podlahou umožňuje agilitu a malé bočné náklony v zákrutách aj napriek vyššej stavbe karosérie.

V ostrom kontraste oproti bežným riešeniam známym zo sveta úžitkových automobilov je pri modeli ID. Buzz bohato nadimenzovaná viacprvková zadná náprava, ktorá obsahuje množstvo hliníkových prvkov. To znamená vyššiu pevnosť pri nižšej (neodpruženej) hmotnosti, pre cestujúceho vyšší komfort a pre vodiča lepšie jazdné vlastnosti. Toto riešenie je na úrovni prémiových osobných automobilov. 

Ticho vnútri

K výbornej izolácii posádky od nerovností z ciest prispieva aj vyšší profil pneumatík (vpredu 235/55 R19, vzadu 255/50 R19) a celkovo veľké kolesá, pre porovnanie so súčasným Multivanom T7 ide o rozdiel viac než 5 cm na priemere kolesa, ktoré vďaka tomu nemá tendenciu vhupnúť do každého výtlku.

Počas testu sa prejavilo výrazne vyššie opotrebovanie bočných hrán predných pneumatík v porovnaní so zadnými, čo je skôr opakom očakávania vzhľadom na uloženie motora vzadu, zadný náhon a taktiež rekuperáciu energie cez zadnú nápravu. Príčinu tak možno hľadať v geometrii prednej nápravy, ktorá z dôvodu absencie motora vpredu umožňuje až neuveriteľný uhol natočenia predných kolies.

To má pozitívny vplyv hlavne na manévrovanie s vozidlom v mestskom prostredí, predovšetkým počas parkovania, a neguje negatívne aspekty dlhého rázvoru. Výrobcom udávaný polomer otáčania 11,09 metra je v tejto triede bezkonkurenčný. 

Na rozdiel od prednej nápravy s 18“ dvojpiestovými kotúčovými brzdami s plávajúcim strmeňom sú na tej zadnej použité brzdové bubny. Tie sú pre elektromobily s motorom uloženým vzadu štandardom, keďže na zadné kolesá sa prenáša brzdový účinok rekuperácie kinetickej energie prostredníctvom elektromotora. Riešenie s použitím brzdového bubna je finančne menej nákladné, uzavretý bubon neemituje častice brzdového prachu a naopak sa doň nedostávajú nečistoty z cesty. To znamená, že aj jeho servisná náročnosť je v porovnaní s kotúčovými brzdami nižšia, tie pri minimálnom používaní (účinok bŕzd nastupuje až po rekuperácii) podliehajú hĺbkovej korózii zapríčinenej vzdušnou vlhkosťou, či kyslým prostredím.

Veľa miesta pre pasažierov

Celková dĺžka vozidla 4 712 mm pôsobí ako malá, značný podiel na úspore miesta má absencia motora v prednej časti. Komu by takáto veľkosť a 5 miest nestačilo, Volkswagen avizoval pre rok 2024 uvedenie verzie s predĺženým rázvorom o dodatočných 250 mm a celkovou dĺžkou vozidla 4 962 mm. Vďaka nárastu dĺžky pribudne aj tretí rad sedadiel, čo poteší predovšetkým väčšie rodiny, ktoré na prepravu potrebujú sedemmiestne vozidlo.

Celková dĺžka vozidla je 4 712 mm

Miesta predných pasažierov sú prekvapivo uložené viac dozadu, čo do veľkej miery eliminuje oslňovanie vodiča počas jazdy napriek bohato presklenej kabíne. Výhľad z vozidla je veľmi dobrý, kritiku by si však zaslúžili obloženia B-stĺpikov (v prípade ID. Buzz sú to stĺpiky prednej hrany predných dverí). Tie sú azda kvôli vývodom ventilácie nadmerne hrubé a obmedzujú hlavne výhľad doľava do takej miery, že dokážu úplne schovať cyklistu či chodca pred zrakom vodiča.

Kabína pôsobí vzdušne, ponúka široké spektrum odkladacích priestorov aj USB-C nabíjacích konektorov, poteší aj možnosť jednoduchého prechodu medzi vodičovým a spolujazdcovým sedadlom vďaka absencii stredového tunela. Použité materiály pôsobia príjemne, vyčítať možno len slabo pôsobiaci dekor palubnej dosky s vrúbkovanou grafikou, ktorý je ale na dotyk hladký a vyrobený z lacného tenkého plastu, pri dotyku vyvoláva rôzne pazvuky a po vyššom kilometrovom nájazde na slovenských cestách možno očakávať ich prenos do uší pasažierov.

Príplatková výbava

Testované vozidlo bolo vybavené príplatkovými komfortnými prednými sedadlami s oddelenými lakťovými opierkami po oboch stranách predných sedadiel, čo poteší najmä pri dlhej ceste. Sedadlo vodiča je taktiež vybavené jednoduchou masážnou funkciou, ktorá pracuje na princípe cyklického dofukovania bedrovej opierky v smere dopredu, dozadu, hore a dole. Opierka hlavy je na rozdiel od iných modelov Volkswagen posuvná len hore a dole, bez možnosti pohybu vpred a vzad.

Zadné sedadlá sú pohodlné, krajné miesta na sedenie ponúkajú mierne tvarovanie, prostredné je rovné. Disponujú širokým spektrom posunu sedadla aj polohovateľným operadlom, avšak sú delené v pomere 2:1 (ľavé sedadlo je spojené s prostredným), a teda neumožňujú úplnú variabilitu. Priestor vzadu je veľmi bohatý, krajní pasažieri majú k dispozícii aj sklopné stolíky na predných operadlách.

Výrobca ponúka tri druhy čalúnenia – základné látkové v neutrálnom tmavom farebnom vyhotovení, alebo príplatkové čalúnenia látka + eko koža či ArtVelour + eko koža ponúkané v štyroch dvojfarebných vyhotoveniach zodpovedajúcich ponuke dvojfarebného lakovania exteriéru, teda modrá, zelená, žltá a oranžová vždy v kombinácii s bielou. Voľba bledého látkového čalúnenia nie je praktickou voľbou, ľahko sa viditeľne zašpiní a jeho údržba vyžaduje zvýšenú námahu.

Z tohto pohľadu je jednoznačne lepšou voľbou čalúnenie Artvelour. Od modelového roku 2024 sú ale príplatkové čalúnenia vždy kombinované s volantom čalúneným bielou kožou, ktorý taktiež výrazne podlieha znečisteniu. Volant padne do ruky príjemne, ako je u vozidiel značky Volkswagen zvykom. Snáď len tlačidlá ovládania s haptickou odozvou by mohli menej zasahovať do venca volantu, pri manévrovaní napr. počas parkovania môže ľahko dôjsť k nechcenému stlačeniu ak má vodič väčšie ruky.

Batožinový priestor až 1100 litrov

Rozmery batožinového priestoru sú 1 300 x 1 204 x 1 180 mm (d x š x v) pri 5 miestnom usporiadaní so zadnou lavicou posunutou úplne vzad, s možnosťou zväčšenia dĺžky až do 2 232 mm či už posunom alebo sklopením zadných sedadiel. Veko batožinového priestoru sa vyklápa do dostatočnej výšky, s ukladaním predmetov nebudú mať problém ani vyššie postavy.

Nakladacia hrana vo výške 632 mm je pre umiestnenie elektromotora pod podlahou umiestnená mierne vyššie (v priemere o cca. 50 až 100 mm) než v prípade spaľovacích konkurentov. Volkswagen ponúka praktickú medzipodlahu na umiestnenie dlhodobo prevážaných predmetov (napr. nabíjací kábel), pre bežné použitie napr. na nákup alebo cestovné tašky sa vďaka nej netreba krčiť hlboko do batožinového priestoru.

V nárazových testoch Euro NCAP dosiahol ID. Buzz výsledok 5 hviezdičiek najmä vďaka vysokému hodnoteniu v oblasti ochrany dospelých aj detských pasažierov a asistenčných systémov. Horšie sa mu darilo len v oblasti ochrany zraniteľných účastníkov cestnej premávky (chodci a cyklisti).

Cenník ID. Buzz

Aktuálna ponuka obsahuje len jednu verziu „Pro“ so základnou cenou 65 976 € s DPH. Túto verziu možno doplniť rôznymi balíčkami výbavy, odporúčame najmä balíček asistenčných systémov obsahujúci adaptívny tempomat s funkciou „Stop & Go“, balík Styling obsahujúci predné Matrix LED svetlomety IQ. Light, či praktické balíčky Comfort / Comfort Plus. Pri záujemcovi o ID. Buzz možno predpokladať aj kladenie dôrazu na dizajn, veľmi efektné je dvojfarebné lakovanie karosérie, keďže vďaka nemu vyniknú charakteristické línie vozidla a odkaz na pôvodný VW T1.

Adaptívny tempomat funguje veľmi dobre a plynulo, nedochádza k prehnaným reakciám typu plný plyn vs. plné brzdy, veľká časť energie sa pri spomalení zrekuperuje naspäť do akumulátora. Naopak asistent udržiavania v jazdnom pruhu pracuje systémom „od buka do buka“, jeho použitie je limitované a v kombinácii úzkej kľukatej cesty a širokého vozidla cyklicky núti vodiča k jazde v strede pruhu. V základnej výbave je systém autonómneho núdzového brzdenia so schopnosťou rozoznávania chodcov a cyklistov.

Aktuálna ponuka obsahuje len jednu verziu „Pro“ so základnou cenou 65 976 € s DPH

Zaujímavým riešením je LED pásik naprieč prístrojovou doskou, ktorý sa v prípade aktivácie systému varovania pred zrážkou rozsvieti načerveno, alebo pri zapnutej navigácii na ňom pred odbočovaním na križovatke v danom smere dvakrát prebehne svetelný prúd modrej farby. Ťažko pochopiteľná je úplná absencia systému sledovania mŕtveho uhla, ktorý predstavilo Volvo už pred 20 rokmi a sám Volkswagen ho už niekoľko rokov ponúka aj v najmenších modeloch ako Polo, pričom potreba tohto systému rastie lineárne s veľkosťou vozidla.

Výkon a dojazd

Pohon vozidla obstaráva elektromotor s výkonom 150 kW a max. krútiacim momentom 310 Nm, čo autu poskytuje slušnú dynamiku a zrýchlenie z 0 na 100 km/h v priebehu 10,2 sekundy. V roku 2024 výrobca plánuje rozšíriť ponuku pohonu o silnejší motor s výkonom 210 kW a krútiacim momentom vyše 500 Nm, ktorý sa predstavil už v modeli ID. 7. Spolu s ním bude uvedená aj nová batéria s vyššou kapacitou až 86 kWh. Už tá súčasná s efektívnou kapacitou 77 kWh ponúka solídny dojazd v rozpätí 394 až 425 km v cykle WLTP, s normovanou spotrebou 20,4 až 22,2 kWh / 100 km.

Spotreba počas jazdy

Počas testu sa nám v kombinovanom režime mesto / medzimesto / diaľnica podarilo dosiahnuť spotrebu 19,4 kWh / 100 km. V teste sme využili aj diaľničnú rýchlosť 130 km/h a opakovane aj maximálne dynamické schopnosti vozidla v kombinácii s úspornou jazdou. Vyššie cestovné tempo však znamená vyššiu spotrebu približujúcu sa k hodnote 30 kWh / 100 km, a tak za ideálnu cestovnú rýchlosť možno považovať tempo do 110 km/h, keď sa vozidlo drží stále okolo 20 kWh / 100km.

Výrobcom stanovené hodnoty nabíjania (170 kW DC nabíjanie z 5 na 80 % kapacity batérie za 30 min) sa nám overiť nepodarilo, ale možno ho považovať za reálne dosiahnuteľné, keďže ešte aj pri 80 % nabití akumulátora sa dobíjal rýchlosťou 75 kWh.

Záverečné hodnotenie ID.Buzz

Volkswagen ID. Buzz predstavuje kombináciu vlastností, ktorá bola ešte pred 10 rokmi nepredstaviteľná. Veľké rodinné auto s ikonickým dizajnom, ktoré je praktické a zároveň aerodynamické, komfortné a zároveň s dobrými jazdnými vlastnosťami, rýchle a zároveň s nízkymi prevádzkovými nákladmi. Po rozšírení ponuky o sedemmiestne vyhotovenie, verziu s väčšou kapacitou batérie, či motor s vyšším výkonom, bude určite ešte atraktívnejšie.

Pochvalu si zaslúži možnosť plachtenia, vozidlo si vďaka vysokej hmotnosti a nízkym jazdným odporom (vrátane aerodynamického s hodnotou Cx 0,285) zachováva svoju kinetickú energiu a v prípade potreby zníženia rýchlosti je možné citlivo dávkovať rekuperáciu.

 

18. novembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+