Aktualizácia: O vyjadrenie ku priebehu zásahov sme požiadali aj Prezídium Hasičského a záchranného zboru. Jednotlivé prípady boli doplnené o tieto informácie.
Elektromobily síce nehoria často, no ide o veľmi diskutovanú tému, pretože sa ňou zaoberajú nielen médiá (ktoré sa chcú chytiť bombastickej témy), ale zaujímajú sa o ňu aj bežní ľudia, ktorí elektromobilite nerozumejú a nemajú s ňou skúsenosti.
Trištvrte roka žiadny, za deň dva požiare
V Bratislave sa 26.11.2024 v popoludňajších hodinách odohrali dva požiare elektromobilov na vzdialenosti len 2,5 kilometra. Tieto požiare spolu nesúviseli.
Na Slovensku upútal pozornosť nedávny požiar z marca 2024, no ukázalo sa, že elektromobil niekto úmyselne podpálil. Navyše, batéria zostala podľa informácií nepoškodená aj napriek tomu, že vozidlo takmer kompletne zhorelo.
Ku koncu roka 2023 boli na Slovensku evidované 3 požiare elektromobilov, vyššie spomenutý prípad je štvrtým. Avšak minimálne v dvoch z prípadov išlo o úmyselné podpálenie. Pripomíname, že na Slovensku jazdí už 15 tisíc elektromobilov.
Požiar elektromobilu Volkswagen ID.4 v Bratislave 26.11.2024
Neďaleko bratislavského nákupného centra Avion sa odohral prvý z nich. Išlo o vozidlo zaparkované pred budovou sídla spoločnosti, ktorá prevádzkuje flotilu niekoľkých desiatok elektromobilov. V tomto prípade to bol Volkswagen ID.4 Pro vyrobený v roku 2023.
Elektromobil nebol pripojený k nabíjačke, no údajne tam údajne zaparkoval krátko po (DC) rýchlonabíjaní v tesnej blízkosti. Napriek šľahajúcim plameňom sa hasičom podarilo zabrániť požiaru priľahlej budovy, na prvý pohľad je zrejmá len zadymená fasáda budovy na Galvániho ulici.
Presná príčina požiaru je zatiaľ v štádiu zisťovania, ku podrobnostiam prípadu sme požiadali o vyjadrenie Prezídium Hasičského a záchranného zboru SR, ktorý nám zodpovedal naše otázky. Zaujímalo nás aj to, aký bol použitý postup pri hasení a ako dlho zásah trval, keďže častokrát sa po internete objavujú informácie o dlhých hodinách a nemožnosti uhasiť vysokonapäťovú batériu štandardnými postupmi.
Vznik požiaru bol svedkami spozorovaný ako plameňové horenie spod vozidla z miesta uloženia trakčnej batérie vozidla na ľavej strane vozidla pod dverami vodiča. Hasiči požiar zlikvidovali a vozidlo naložili do kontajneru na skladovanie elektromobilov po požiari.
Zásah na Galvániho ulici začal približne o 14.30 hod., požiar bol lokalizovaný do 10 minút a automobil bol do kontajnera naložený o 16.00 hod. Na likvidáciu požiaru automobilu na Galvániho ulici bola ako hasiaca látka nasadená voda s tuhým zmáčadlom, ktoré zefektívnilo hasenie.
Obhliadkou batérie bolo v tomto mieste zistené prerazenie krytu batérie spôsobené požiarom. Ako možná príčina vzniku požiaru je preverovaná bližšie nešpecifikovaná prevádzkovo-technická porucha trakčnej batérie vozidla.
V dôsledku požiaru vznikla majiteľovi vozidla priama materiálna škoda predbežne vyčíslená na 53 000 EUR a majiteľovi požiarom poškodenej budovy na 20 000 EUR.
Hasičský a záchranný zbor SR
Požiar elektromobilu Kia EV6 GT v Bratislave 26.11.2024
Druhý požiar má príčinu zjavnú už na prvý pohľad. Po dopravnej nehode, kedy vozidlo po šmyku narazilo do stĺpu trakčného vedenia električkovej trate, zostal elektromobil krížom cez cestu a začalo sa z neho dymiť.
Nárazom došlo k poškodeniu trakčnej batérie vozidla a následnému vznieteniu batérie v mieste nárazu. Hasičom sa podarilo zabrániť plamennému horeniu. Následne bola odpojená batéria elektromobilu.
Zásah pri dopravnej nehode elektromobilu na Vajnorskej začal krátko po 15.20 hod., chladenie podvozku pokračovalo približne do 16.20 hod. a približne o 17.00 hod. bolo vozidlo naložené do kontajneru.
Pri nehode došlo k zraneniu jednej osoby, ktorá bola prevezená do jednej z bratislavských nemocníc.
Hasičský a záchranný zbor
Polícia uzavrela cestu na Vajnorskej ulici v Bratislave a upozornila na riziká prekračovania maximálnej rýchlosti. Nehoda a požiar sa týkala športovej verzie elektromobilu Kia EV6 GT s výkonom 585 koní z roku 2023.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Test MG Cyberster GT: Má zmysel elektrický kabriolet? Vyskúšali sme ho cestou k moru do Chorvátska
- Elektromobilita s Ivett: Všetko, čo potrebujete vedieť o nabíjaní elektromobilov
- Dlhšie káble, lepší algoritmus: Tesla rieši problémy s nabíjaním iných elektromobilov na Superchargeroch
Čo sa stalo s elektroautami po požiari?
V oboch prípadoch boli elektromobily po cca. 1,5 hodine od začiatku zásahu hasičskej jednotky naložené do špeciálneho kontajnera určeného na skladovanie elektromobilov po požiari.
Hasičský a záchranný zbor dodáva:
„na mieste, kde boli oba karanténne kontajnery (bez naplnenia vodou) s elektromobilmi zložené, sa počas noci a nasledujúceho dňa naďalej nachádzala hasičská jednotka, ktorá vozidlá monitorovala. Títo hasiči boli pripravení zasiahnuť, ak by sa požiar znovu rozhorel.“
Tak ako je to v prípade (oveľa častejších) požiarov vozidiel so spaľovacím motorom, aj požiar elektromobilu sa už stáva bežnou súčasťou hasičskej praxe. Či už ide o rôzne školenia alebo cvičenia (akého sme sa aj my na jar zúčastnili), aj slovenskí hasiči sú na tieto situácie už pripravení a dokážu zvládnuť aj viacero požiarov elektromobilov v jednej chvíli, a to za krátky čas a s osvedčenými postupmi.