Drvivá väčšina súčasných elektromobilov používa jednostupňovú prevodovku, čo znamená, že nemajú tradičnú manuálnu alebo automatickú prevodovku s viacerými stupňami, ako poznáme zo spaľovacích vozidiel. Elektromobily totiž vedia pracovať v širokom spektre otáčok a ponúkajú okamžitý krútiaci moment, takže nepotrebujú zložité prevodové systémy.
Elektromobily väčšinou ponúkajú len jednostupňovú prevodovku
Navyše, jednostupňové prevodovky sú jednoduché a spoľahlivé. Existujú však aj niektoré modely s dvojstupňovou prevodovkou, ide však o prémiovejšie a výkonnejšie kúsky. Napríklad Porsche Taycan či Audi e-tron GT. Hlavnou výhodou je najmä vyššia efektivita pri vyšších rýchlostiach.

Koncern Stellantis si teraz nechal v USA patentovať dokonca trojstupňovú prevodovku pre elektromobily. Electrive spomína, že by mohla byť určená predovšetkým na zlepšenie terénnych vlastností budúcich elektromobilov. Patent bol podaný už v októbri 2023 a udelený bol 1. mája 2025.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Ako ušetriť pri kúpe nového auta viac než 16-tisíc eur? Na skladoch sme našli zaujímavé kúsky
- Elektrické pickupy od KGM sa predávajú ako teplé rožky, prídu aj do Európy. Čo sa stalo so značkou Ssangyong?
- Nabíjanie výkonom až 403 kW. Nové BMW iX3 oficiálne láme rekordy
Načrtáva výkonné a kompaktné riešenie zamerané na dosiahnutie výkonu v teréne, a zároveň účinnosti na diaľnici. Práve tieto dva parametre sú pri jednostupňových elektromobiloch často v rozpore. Patentovaná prevodovka má obsahovať štyri spojky, z ktorých sú dve brzdové a dve trecie.
Elektromobily, ktoré by mali novú trojstupňovú prevodovku dostať, ešte oznámené neboli. Špekuluje sa o tom, že by mohlo ísť o nové terénne vozidlá Ram alebo Jeep, prípadne novú generáciu výkonných modelov Dodge. Ako to naozaj bude a kde sa trojstupňová prevodovka uchytí, ukáže až čas.