Tento týždeň vám prinášame test elektromobilu, ktorý je na našom, ale aj globálnom trhu už nejaký ten piatok. Neskúšali sme ale nič staré, pretože Volkswagen nedávno priniesol faceliftovanú verziu elektromobilu, ktorý patril medzi jeden z prvých elektromobil značky. Išlo celkovo o tretí elektromobil, ktorý nadväzoval na celkom populárne modely Volkswagen e-UP! a e-Golf. Tie ale boli odvodené zo spaľovacích modelov, naopak v prípade ID.3 príde o prvý výlučne elektrický model postavený na platforme MEB. My sme ho opäť vyskúšali počas týždňa na viacerých trasách či nabíjačkách, a dokonca sme s ním išli aj do Prahy. Došiel tam však na jedno nabíjanie? Toto je test Volkswagen ID.3 Pure.
Test Volkswagen ID.3 Pure: Cena, výbava a konkurencia
Pekne postupne. Ak by ste sa rozhodli nad kúpou tohto modelu, v rámci výbavy máte celkovo k dispozícii na výber z troch možností. Najlacnejší variant s označením Pure by vás stál už od 30 990 €. O niečo drahšie by vás vyšla trieda Pure Limited, kde by ste si priplatili navyše ešte 1 500 €. Najvyššia verzia pro je samozrejme aj najdrahšie, pričom by ste museli z peňaženky vybrať minimálne 36 790 €.

My sme testovali práve druhú menovanú Pure Limited, pričom cena nami testovaného vozidla bola 32 890 €. V príplatkovej výbave tohto auta nájdeme napríklad nabíjací kábel (2,3 kW) za 190 €, či predĺženú záruku na 3 roky za 210 €.
Výbava Limited navyše zahŕňa napríklad aj vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant, navigačný systém Discover Pro, bezdrôtové nabíjanie telefónu, bezdrôtové spojenie telefónu s vonkajšou anténou, stmavené zadné okná, od B-stĺpika smerom dozadu alebo parkovaciu kameru Rear Assist. Teda takmer všetko, čo od moderného elektroauta očakávate.

Ako konkurenciu pre model ID.3 môžeme považovať napríklad také MG4 Electric. Ten ponúkne koeficient odporu vzduchu 0,27 Cx, 150 kW výkonu či 64 kWh batériu. Ďalším konkurentom je Cupra Born, ktorá okrem platformy s ID.3 zdieľa aj skelet a pohonné ústrojenstvo. Tá napríklad vo vrcholnej verzii VZ ponúka až 240 kW výkonu, 84 kWh batériu či WLTP dojazd maximálne až 599 kilometrov.
Ďalším elektromobilom, ktorý sa v tejto kategórii bije o priazeň zákazníkov je Peugeot e-308. Ten má ale vyššiu cenovku, „len“ 54 kWh batériu a dojazd 410 kilometrov. Podobnú cenu, avšak o čosi priestrannejšiu a vyššiu karosériu SUV ponúka aj nový elektromobil Škoda Elroq.
Parametre
Rozmery (dĺžka × šírka × výška) | 4 264 × 1 809 × 1 564 mm, rázvor 2 770 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 787 kg |
Celková hmotnosť | 2 260 kg |
Frunk | nemá |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,27 |
Maximálny výkon elektromotora | 125kW (170 k), pohon zadnej nápravy |
Krútiaci moment | 250 Nm |
Udávaný dojazd (WLTP) | 387 km |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,2 s |
Kapacita batérie | 55 kWh (52 kWh využiteľných) |
Výkon DC nabíjania | 145 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 7,2 kW |
Objem batožinového priestoru | 385 l / 1 267 l |
Cena testovaného vozidla | 36 790 € |
Test Volkswagen ID.3 Pure: Interiér a exteriér
Tým, že sa Volkswagen aj pri ID.3 snaží byť práve tým elektromobilom, ktorý si obľúbia masy ľudí, zodpovedá tomu aj celkové prevedenie interiéru. Nepôsobí vôbec lacno, to určite nie, no nemožno ho porovnávať s cenovo vyššie postavenými modelmi. Nenájdete tu takmer žiadne fyzické tlačidlá, i keď pár ich je na dverách pre elektrické otváranie okien (avšak len dve tlačídlá s prepínaním predných/zadných okien), či dotykové tlačidlá za volantom na ovládanie svetiel.

Zmenu oproti predchádzajúcej verzii môžeme spozorovať pri voliči smeru jazdy. Tá bola predtým umiestnená „až“ k displeju vodiča, čo nie pre každého bolo výhodné riešenie. Teraz tu však nájdeme už samostatnú páčku, ktorá je umiestnená za volantom napravo, a teda o niečo bližšie k samotnému šoférovi. Potešil ma dostatok úložných priestorov všetkých možných typov, či sieťka pod displejom na rôzne dokumenty či karty, držiaky na pitie, či priamo pod lakťovou opierkou.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Test Audi S6 Avant e-tron: Elektrické kombi poteší vodiča aj rodinu. Kúpa SUV či dieselu nedáva zmysel
- Renault 5 E-Tech: Podarené autíčko do mesta aj na kľukaté okresky. Rodinu doň ale nezmestíte | Prvé jazdy
- Test Tesla Model Y Juniper: Vydarený facelift s množstvom vylepšení
Tá je rozdelená na dve tak, aby sa mohli opierať obaja cestujúci vpredu. Ja som vyššieho vzrastu a stávalo sa mi, že som mával bežne ruku položenú cez obe opierky, čo by sa pri cestovaní viacerých osôb nemuselo veľmi páčiť spolucestujúcim. Keď už sme pri tých viacerých osobách, podarilo sa mi zobrať tento elektromobil aj na dlhšiu cestu, a to do Prahy. A nebol som v aute sám, bral som totiž ďalších troch pasažierov. A výsledok?


Ak sa zameriame zatiaľ len na pohodlie cestujúcich, tak tých som sa viackrát počas jazdy spýtal, či majú dostatok miesta a pohodlia. Nikdy som nepočul inú odpoveď, ako áno, aj keď som na nich dosť naliehal, aby boli úprimní. Je pravda, že ja ako šofér som nesedel úplne podľa svojich preferencií, a teda som musel byť posunutý viac vpredu, no vôbec nemôžem povedať, že by som sa po jazde (ale aj počas nej) cítil rozlámaný alebo mal nejaké bolesti.
Dokonca sme dozadu napratali aj tri menšie až stredné kufre, čiže by ste sa určite nemuseli báť s týmto autom vybehnúť aj niekam na dovolenku. Ak sa ešte pozrieme na rozdiely medzi staršou ID.3 a touto novou, vyzdvihnúť môžem napríklad väčší 12,9-palcový stredový displej infotainmentu, ktorý je okrem iného aj vybavený najnovších softvérom, ktorý je responzívny a celkovo veľmi rýchly. Použité boli aj nové udržateľné materiály povrchov, či už sedadiel alebo iných častí, alebo pribudlo aj atraktívnejšie náladové osvetlenie s viac ako 30 farebnými prevedeniami.


Zmeny sa však udiali aj vonku. Vpredu nájdeme napríklad nový nárazník s výraznejšími bočnými otvormi, pričom zmizla čierna lišta pod čelným sklom. Nové príplatkové IQ.Light LED Matrix s charakteristickým X-motívom nahradili predchádzajúce svetlá, a pribudol nový farebný odtieň s názvom Dark Olive Green. Jemne sa znížil aj celkový aerodynamický koeficient odporu vzduchu, no vôbec nie nejak výrazne. Predtým mal hodnotu 0,267 Cd, teraz už má len 0,263 Cd. Pre porovnanie, taký Hyundai Ioniq 6 má koeficient 0,21 Cd, alebo taká Tesla Model 3 ho má 0,219 Cd.
Jazda, výkon a rekuperácia
Ako som už spomínal, okrem kratších presúvaní po meste, na čo je toto auto naozaj skvelé, som ho zobral vyvetrať aj na dlhšiu trasu. To ako si poradil v oblasti spotreby a nabíjania si pozrieme neskôr, teraz sa pobavme výhradne o jazdných vlastnostiach. Ide o menšie a relatívne ľahšie elektroauto, ktoré je položené blízko k ceste. To znamená, že v zákrutách drží aj pri vyšších rýchlostiach ako prilepené k vozovke, a často ide o veľmi zaujímavú jazdu.


Áno, nerovnosti na cestách je vo vnútri mierne cítiť, no testoval som už aj také autá, ktoré na tom boli oveľa horšie a každá jama znamenala veľké problémy. Ak by som mal niečo vyzdvihnúť, tak je to jednoduchosť, s akou sa dá auto zaparkovať či predkom alebo zadkom. Z môjho pohľadu som videl okolie naozaj zreteľne a neriskoval som tak zbytočné šuchnutia kolies či iné nepríjemné situácie. Spomenúť môžem aj adaptívny tempomat, ktorý sa ovláda priamo na volante. Ten fungoval naozaj dobre, pričom tu ale nebolo vedenie v strede pruhu, jedine upozornenie na prekročenie čiary vibráciou.
Čo sa týka výkonu, tak na auto tohto typu je ho naozaj dostatok, pre niekoho menej skúseného možno až príliš. To sa ale dá regulovať napríklad nastavením rôznych jazdných režimov. Odozva na stlačenie pedálu je tu okamžitá, no pokiaľ ho nebudete stláčať s prílišnou intenzitou, rozhýbanie auta bude bezproblémové. Celkovo sa bavíme o výkone 125 kW pri 250 Nm krútiaceho momentu.


Rekuperácia je už tradične riešená písmenom B, ku ktorému sa dostanete keď dvakrát „zaradíte“ D na voliči smeru jazdy (nie je riešená tlačidlom ako to býva u konkurencia). K dispozícii je aj adaptívna rekuperácia, no nedobrzdí vám úplne (one pedal drive), ako to niektoré modely dokážu. Podobne ako nedávno testovaná Škoda Elroq, aj tu musíte v prípade úplného zastavenia použiť brzdu, za to tu však bol Auto Hold, ktorý vám auto podrží na mieste bez toho, aby sa vám po pustení brzdy samé rozpohybovalo.
Test Volkswagen ID.3 Pure: Dojazd a spotreba
Podľa štandardu WLTP, by mal byť dojazd na úrovni 387 kilometrov. To však ako vo väčšine prípadov platí len pri ideálnych podmienkach, ktoré pri bežných cestách budete hľadať len márne. Čo teda tá jazda do Prahy? Prešiel som to s posádkou na jedno nabitie pred jazdou, keďže to je z Bratislavy cca 330 kilometrov? Skúsený elektromobilista určite vie, že to je takmer nemožné, minimálne teda pri vyššej rýchlosti vozidla.
Celú cestu som išiel v priemere medzi 115 a 120 km/h, pričom som po ceste musel nabíjať, cca 60 kilometrov za Brnom. Bez posádky by to bolo o niečo lepšie, no aj tak by som to bez nabíjania nedal. Pozrime sa na spotrebu. Tá bola počas celej cesty do Prahy spriemerovaná na 18,5 kWh/100 km. Cestou naspäť som sa už pozrel konkrétne na priemery pri jednotlivých rýchlostiach. Ak som išiel 130 km/h, tak priemerná spotreba bola 22.0 kWh/100 km.


Pri 110 km/h to bolo 18,9 kWh/100 km a pri 120 km/h to bolo 19,8 kWh/100 km. Treba ale brať do úvahy, že som šiel takouto rýchlosťou vždy cca tých 40 kilometrov, pričom jednotlivé úseky sa niekedy líšili svojim profilom, a teda niekde som šiel viac dole kopcom ako v inom prípade. Na našom testovacom prímestskom okruhu dosiahla ID.3 priemernú spotrebu 11,5 kWh/100 km, čo je veľmi slušný výkon.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - letné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Tesla Model Y Juniper AWD | 11,4 kWh / 100 km | 657 km | 22 °C |
Volkswagen ID.3 Pure | 11,5 kWh / 100 km | 478 km | 7 °C |
Ford Capri AWD | 12,0 kWh / 100 km | 658 km | 20 °C |
Audi S6 e-tron Avant | 13,3 kWh / 100 km | 714 km | 22 °C |
Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC | 15,0 kWh / 100 km | 787 km | 14 °C |
Počas celého testovania sa priemerná spotreba Volkswagen ID.3 Pure Limited zastavila na 17,4 kWh/100 km. Prepočítajme si to teraz na relatívny dojazd:
- diaľnica 130 km/h – 236 km
- diaľnica 120 km/h – 262 km
- diaľnica 110 km/h – 275 km
- prímestská jazda – 452 km
- jazda v meste – 334 km
- celkovo počas testovania – 298 km
Batéria a nabíjanie
Najmenšia batéria v predchádzajúcej generácii Volkswagenu ID.3 bola vo verzii Pure, kde bola využiteľná kapacita na úrovni 45 kWh. Naša testovacia nová Pure verzia síce prichádza rovnako s najmenšou batériou (oproti verziám Pro a GTX), no jej kapacita narástla na 55 kWh, pri čom využiteľná kapacita je 52 kWh. Potom tu ešte je 58 kWh možnosť vo verzii Pro, Pro S zas dostalo 77 kWh baterku a najvyššiu kapacitu nájdeme vo verzii GTX. Tu máme až 79 kWh využiteľných.


Ako si môžete pozrieť na grafe vyššie, zobrali sme tento elektromobil aj na 300 kW nabíjačku. Prišli sme tam s piatimi percentami, takže takmer úplne vybitou batériou, no odchádzali sme s úplne nabitou baterkou na 100 %. Tento proces celkovo trval 42 minút, ale do 100 % SoC na rýchlonabíjačke bežne nikto nenabíja.
Ak sa pozrieme na referenčný čas nabíjania, ktorý sa väčšinou udáva v rozmedzí 10 až 80 % SoC, to sa nám podarilo nabiť za 24,5 minúty, čo je hlavne v pomere k cene vozidla veľmi dobrý výkon. Maximálny nabíjací výkon vystúpal na 151,6 kW. Všetky ostatné informácie nájdete priamo v grafe.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Inovovaný Volkswagen ID.3 vo verzii Pure prišiel na náš trh celkom potichu, no verím, že má potenciál začať búriť vody v oblasti elektromobility. Oproti pôvodnej verzii výrobca vylepšil takmer všetky kritizované oblasti. Cenu pri tom dokázal znížiť, takže ide o jeden z tých lacnejších elektromobilov, ktoré sa náš trh doposiaľ dostali, a preto môže byť akousi vstupnou bránou do tohto sveta pre mnohých zákazníkov, či už firiem alebo fyzických osôb.
Ja som si testovanie užil, a za mňa môžem povedať, že sa nemusíte báť toho, ako sa hovorí, že ide len o vozenie do mesta. Áno, je primárne na to určený a zodpovedá tomu aj dojazd v tejto verzii, no ak sa raz za čas rozhodnete navštíviť aj iné vzdialené miesta, nie je to vôbec pre toto auto žiadny problém. Má pár nedostatkov, asi ako každé auto, no jeho kladné stránky výrazne prevyšujú počtom tie záporné, a ja z testu odchádzam „s úsmevom na tvári“.

