Renault Megane E-Tech 2022 na hradoch a zámkoch

Renault Megane e-Tech 2022 | Zdroj: Tomáš Kanálik

Nový Renault Megane E-Tech je veľmi príjemným prekvapením tohto roka. Na jeho vyskúšanie sme sa už dlhšie tešili a rozhodli sme sa ho poňať zážitkovejšou formou. Cez víkendy sme preto zamierili na hrady a zámky. Ako teda dopadla táto plne elektrifikovaná novinka pri našej zážitkovej jazde?

Renault Megane E-Tech: Cena a výbava

Cena za elektromobil Renault Megane E-Tech začína na 37 100 eurách za edíciu equilibre. V základe tak prináša disky kolies z ľahkých zliatin o veľkosti 18”, zadnú parkovaciu kameru, pádla pod volantom na nastavenie rekuperácie a podporu pre zrkadlenie vášho smartfónu. Verzia techno začína na 44 900 eurách. Nechýbajú jej zadné full LED svietidlá s 3D efektom “moiré”, vysoká stredová konzola s lakťovou opierkou či automatická dvojzónová klimatizácia.

Renault Megane E-Tech 2022 v teréne | Foto: Tomáš Kanálik

Model iconic je potom najlepšie vybaveným a ponúka 20” disky kolies z ľahkých zliatín, ikonický predný nárazník so zlatou “F1 lištou”, predné sedadlá elektricky nastaviteľné v 6 smeroch s funkciou masáže, bedrovú opierku pre vodiča či multimediálny systém openR link 12 s navigáciou, službami Google a prémiovým audio systémom Harman Kardon. Podrobnosti o jednotlivých možnostiach výbavy sa dočítate na stránke Renault.sk. My sme mali k dispozícii najlepšie vybavené prevedenie tohto elektromobilu.

Exteriér

Už z vonku je vidieť, že tento elektromobil bude vhodný pre rodiny. Dizajn je podľa nášho názoru veľmi pekný a auto sa páčilo i nášmu okoliu. Niektorým sa však nepáčili zlaté prvky na nárazníku a možno budete mať podobný názor. Ide o veľmi subjektívny faktor a je len na vás, či sa vám toto autíčko nakoniec zapáči, no my veríme, že tomu tak bude. Vyzerá celkom futuristicky a z určitého pohľadu aj pomerne široko.

Kežmarský zámok | Foto: Tomáš Kanálik

Príde nám, že na fotografii vyzerá o čosi väčšie a vyššie, ako je tomu v skutočnosti. Nemusíte sa však ničoho obávať, vo vnútri je miesta viac než dosť. Predné svetlá vyzerajú veľmi pekne, najmä teda tie obrysové. Kľučky sa zasúvajú do konštrukcie a akonáhle sa k dverám priblížite, automaticky sa vysunú. Otváranie zadných dverí je elegantne situované vedľa okna. Kufor otvoríte stlačením tlačidla pod logom výrobcu.

Kežmarský zámok | Foto: Tomáš Kanálik

Po uzamknutí auta sa automaticky stiahnu bočné spätné zrkadlá, čo rozhodne poteší. Port na napájanie sa trochu nezvyčajne nachádza vpredu na strane spolujazdca. Otvoríte ho zatlačením v časti, kde sa nachádza logo značky Renault. Zatvoríte ho pribuchnutím naspäť. Kapota sa otvára v spodnej časti pri vodičovi vedľa dverí.

Zadná strana auta | Foto: Tomáš Kanálik

Interiér

Vo vnútri automobilu je dostatok miesta. Ide o 5-miestne, 5-dverové vozidlo. Sedadlá sú potiahnuté umelou kožou a sedí sa na nich veľmi pohodlne. Nemali sme pocit, že by na nich malo byť počas teplých letných dní nejak horúco. Po otvorení predných dverí sa sedačka vodiča aj spolujazdca posunie smerom dozadu pre pohodlnejší nástup. Túto funkciu bolo potrebné najskôr zapnúť. Nastavenie polohy sedadla bolo taktiež riešené elektronicky a veľmi intuitívne. Maličkým ovládacím prvkom na boku sedačky pri dverách je možné upravovať polohu.

Sedadlo vodiča | Foto: Tomáš Kanálik

Je možné taktiež nastaviť si profily s konkrétnou polohou pre šoférov. Stačí si tak len sadnúť a sedadlo sa po zvolení vášho profilu nastaví do vami predtým zvolenej polohy. Veľmi užitočné. Predná sedadlá sú vyhrievané. Popravde sme ohrev príliš necítili, no to bolo zrejme tým, že počasie nebolo extra chladné. Veríme, že v zime bude možné pocítiť nejaký rozdiel. Za zmienku stojí aj funkcia masírovania, ktorá je, bohužiaľ, veľmi slabá, pomalá a ledva ju ucítite.

Priestor vpredu | Foto: Tomáš Kanálik

Sedadlá vzadu sú pohodlné a ostane aj dostatok miesta aj pre nohy, no niekomu bude chýbať zadná opierka na predlaktie. Spomenieme, že opierky na hlavu sú pomerne vysoké, respektíve zadné okno je celkom nízke. V spätnom zrkadle toho tým pádom veľa neuvidíte. Túto nevýhodu elegantne rieši displej, ktorý je v ňom zabudovaný. Stačí zatlačiť na čiernu páčku pod zrkadlom.

Zadné sedadlá | Foto: Tomáš Kanálik

To trochu zmení svoju polohu a aktivuje zobrazovanie výhľadu zo zadnej kamery. Je dôležité zmieniť, že obraz sa zdá byť oproti realite podstatne viac priblížený. Kvalita kamery taktiež nie je najvyššia, no na tento účel bohate postačí. V daždi je aj napriek tomu potrebné pravidelne utierať stieračom zadné okno, keďže daná kamera sa nachádza za ním.

Priestor vzadu | Foto: Tomáš Kanálik

Systém

Po nastúpení do vozidla vás privíta zvučka od Renaultu s peknou animáciou, ktorú je možné vypnúť. Nám sa to však páčilo a pridáva to na prémiovom pocite z auta. Následne sa ukáže operačný systém Android. Ten je veľmi pekne spracovaný, avšak chvíľku potrvá, kým sa v ňom zorientujete. Ponúka päť kariet. Tou prvou sú mapy s navigáciou. Ide samozrejme o Google Mapy.

Displej a navigácia cez Google Mapy | Foto: Tomáš Kanálik

Odporúčame vám využívať práve tieto mapy namiesto tých z vášho telefónu prostredníctvom Android Auto. Dôvod je taký, že táto implementovaná aplikácia dokáže komunikovať priamo s vozidlom a ponúkne prehľad o zostávajúcom percentuálnom nabití batérie po príjazde do cieľa. Ukazuje to ako v priebehu jazdy so zapnutou navigáciou, tak aj počas plánovania trasy.

Pred vybitím dokážu Google Mapy taktiež nájsť miesta, kde môžete ísť elektromobil nabiť, čo je veľmi užitočné. Musíme uznať, že na indikátor zostávajúceho stavu nabitia v cieli je možné sa spoľahnúť. V prípade, že budete častejšie rekuperovať, možno vám ešte ostane nejaké to percento k dobru. Ak ste vlastníkom iPhonu, poteší, že v systéme sa nachádza aj podpora pre Apple CarPlay. Túto službu sme vyskúšali taktiež a fungovala bez najmenších problémov.

Čo už tak bezproblémovo nefungovalo je prehrávanie hudby cez Bluetooth audio, prípadne prostredníctvom Android Auto. Po niekoľkých skladbách sa prehrávanie zastavilo a nemohli sme ho spustiť až do reštartu celého systému. Dialo sa to na prakticky ktoromkoľvek Android zariadení a mali sme aj problémy zrušiť párovanie jedného telefónu.

Možnosti prehrávania hudby | Foto: Tomáš Kanálik

Z nejakého dôvodu sa auto naň neustále pripájalo. Veríme, že ide o nejaký softvérový bug, ktorý sa podarí čoskoro opraviť. Vyskúšali sme rôzne možnosti, no nefungovali a niekoľkokrát sme preto skončili iba s alternatívnym riešením, a to so spusteným rádiom. Myslíme si, že vy sa s týmito problémami nestretnete, no stáli za zmienku.

Užitočným indikátorom je funkcionalita s pomenovaním “Driving Eco”. Tá vám ukáže, ako veľmi ekologickým vodičom ste. Zhodnocuje pravdepodobne vaše schopnosti brzdenia, akcelerácie či predvídania. Poväčšine času sme dostávali hodnotenie 75 / 100. Auto nás teda bralo ako “Eco” vodičov, no stále je priestor na zlepšenie.

Ovládacím prvkom na pravej strane volantu si môžete meniť zobrazované informácie v pravej časti displeja za volantom. Vidieť môžete aktuálnu spotrebu, celkovú prejdenú vzdialenosť, práve prehrávanú hudobnú skladbu alebo podcast, percentuálne vybíjanie / nabíjanie akumulátora pomocou rekuperácie a tak ďalej.

Režimy jazdy

Renault Megane E-Tech disponuje tromi predvolenými režimami jazdy a jedným personalizovaným módom. Ide o režimy Eco, Comfort, Šport a Perso. Eco rozsvieti LED osvetlenie interiéru zelenou farbou, Comfort zas modrou a Šport červenou. Pôsobí to veľmi pekne. Farby módu Perso si viete prispôsobiť podľa vlastnej chuti a nechýba možnosť zapnutia dynamických farieb, ktoré sa v čase menia.

Režimy jazdy | Foto: Tomáš Kanálik

V meste môžete vyskúšať Eco režim, ktorý optimalizuje vašu jazdu pre čo najnižšiu energetickú spotrebu. Rýchlosť viditeľne poklesne, tak ako aj reakcie auta na stláčanie pedálu pri akcelerácii. Povoľuje však jazdu v maximálnej rýchlosti 105 – 110 km/h. Pre navýšenie rýchlosti je potrebné stlačiť pedál na akceleráciu za istú hranicu, ktorá na určitú dobu vypne Eco mód. Názov režimu Comfort potom hovorí za všetko. Podvozok je v tomto režime mäkší a máme dojem, že lepšie absorbuje nerovnosti na ceste.

Renault Megane E-Tech 2022 v teréne | Foto: Tomáš Kanálik

Nemá žiadne rýchlostné obmedzenie a ide o ideálny režim prakticky na akúkoľvek cestu. Režim Šport zariadi, aby volant bol počas jazdy tuhší a auto sa lepšie drží v zákrutách. Vodič bude mať lepšiu istotu na ceste s viacerými prudkými zákrutami či v tvrdšom teréne. Akcelerácia je taktiež o čosi agresívnejšia, čo urobí radosť nadšencom rýchlejších rozbehov.

Asistenčné systémy

Renault Megane E-Tech disponuje asistentom držania v pruhoch, tempomatom, indikátorom mŕtveho uhla či funkciou automatickej aktivácie ručnej brzdy (autohold). Vozidlo taktiež pomocou implementovaných senzorov sníma dopravné značenia a na displeji za volantom vám ukáže aktuálnu maximálnu povolenú rýchlosť.

Posledný spomínaný asistent však nie je dokonalý, keďže sa nám stalo, že senzory zaznamenali značku maximálnej rýchlosti napríklad aj z kamiónov nachádzajúcich sa pred nami. Za zmienku ale stále stojí, že softvér ponúka zapnúť možnosť automatickej úpravy rýchlosti na základe dostupných informácií z dopravného značenia. Keďže sme už naznačili že nejde o úplne spoľahlivú funkciu, radšej by sme to nezapínali.

Volant | Foto: Tomáš Kanálik

Tempomat fungoval naozaj skvelo. Auto dodržiavalo bezpečnú vzdialenosť a po vozovke išlo rýchlosťou konkrétneho vozidla pred nami. V prípade, že by osoba pred nami zabrdzila, Renault Megane E-Tech na to taktiež zareaguje spomalením. V kombinácii s asistentom držania sa v pruhoch ide o takého drobného autopilota, ktorý vám pomôže s ovládaním na diaľnici či rýchlostnej ceste. Rozhodne však nestrácajte pozornosť, za plné vedenie vozidla ste stále zodpovední vy a upozorní vás na to aj systém.

Súvisiacie články
Ovládacie prvky na dverách na strane vodiča | Foto: Tomáš Kanálik

Niekedy, keď sme chceli prejsť do iného pruhu, volant zaprotestoval a museli sme ním trhnúť o čosi silnejšie. Možno to bolo tým, že sme trochu neskoršie zapli smerové svetlo. Nejak často a to však rozhodne nestávalo. V prípade, že sa niekto bude nachádzať vedľa vás alebo v takzvanom “mŕtvom uhle”, začne svietiť indikátor v bočnom spätnom zrkadle. Ak sa niekto bude nachádzať naľavo od vás, začne svietiť ten na ľavom zrkadle a naopak, ak sa cudzie vozidlo bude nachádzať v pravom pruhu, rozsvieti sa LED v tom pravom. Skvelá je aj 360-stupňová kamera, ktorá vám dá prehľad o vašom okolí.

Nabíjanie

Nabíjať sme zvykli na 50 kW nabíjačke od GreenWay, keďže Poprad nedisponuje rýchlejšími nabíjačkami. To nám však problém nerobilo. Náš Renault Megane E-Tech podporoval maximálne AC nabíjanie o výkone 22 kW a DC nabíjanie dosahuje najvyšší možný výkon 130 kW.

Nabíjací konektor | Foto: Tomáš Kanálik

Nabitie z 33 % na 100 % prebehlo za 79 minút. Na rýchlejšej nabíjačke by ste sa dozaista dočkali úctyhodnejšieho času. Pri plne nabitej batérii nám systém zvykol hlásiť dojazd približne 356 km. Batéria má podľa údajov od výrobcu použiteľnú kapacitu 60 kWh. Pri výpočtoch možných dojazdov vzhľadom na spotrebu sme teda brali do úvahy tento fakt.

Nabíjanie | Foto: Tomáš Kanálik
Nabíjanie - aplikácia GreenWay | Foto: Tomáš Kanálik
Nabíjanie - aplikácia GreenWay | Foto: Tomáš Kanálik
Nabíjanie - aplikácia GreenWay | Foto: Tomáš Kanálik
Nabíjanie - aplikácia GreenWay | Foto: Tomáš Kanálik

Cestovanie po obci

V priemere sme v meste zaznamenali spotrebu medzi 10 – 12 kWh na 100 km s priemernou rýchlosťou 38 km/h. Záleží samozrejme na konkrétnej situácii. Jeden test nám ukázal 10,4 kWh na 100 km, z čoho vieme usúdiť, že na jedno nabitie vieme takýmto spôsobom najazdiť približne 577 km. S režimom Eco a správnym spôsobom vedenia vozidla bude možné udržať spotrebu na veľmi nízkej úrovni.

Zámčisko pri Poprade (Kvetnica) – na kopci sa nachádzajú ruiny starovekého hradu | Foto: Tomáš Kanálik

Cestovanie medzi obcami po ceste 2. triedy

Z Popradu sme pravidelne dochádzali aj do susednej obce Svit. Po celkovej prejdenej vzdialenosti 11 km s priemernou rýchlosťou 38,3 km/h sme boli svedkami priemernej spotreby elektrickej energie na úrovni 10,2 kWh na 100 km. To je opäť skvelý výsledok. Z batérie nám pritom ubudli asi len 2 %. Štatistiky zo spiatočnej cesty boli pritom prakticky rovnaké.

Renault Megane E-Tech 2022 v teréne | Foto: Tomáš Kanálik

Z Popradu sme sa aj do Tatranskej Štrby. V cieli sme spozorovali, že nám z batérie ubudlo 7 %. Spiatočná cesta bola z kopca, čiže rekuperácia už zohrávala významnejšiu úlohu. Doma v Poprade sme mali z úrovne nabitia batérie menej o 5 %.

Kežmarský zámok

Prvým hradom, respektíve zámkom, ktorý sme navštívili, bol Kežmarský zámok. Mnohí ho však pomenúvajú ako Kežmarský hrad. Ten stojí na mieste kostola z 13. storočia a v roku 1462 bol prestavaný na hrad. V 17. storočí ho následne zrekonštruovali na zámok, ktorý je dnes sídlom Múzea v Kežmarku. Zámok sa nachádza vo veľmi peknej historickej lokalite.

Kežmarský zámok | Foto: Tomáš Kanálik

Toto historické miesto bola zároveň ideálnym miestom na vyhotovenie fotiek nášho elektromobilu Renault Megane E-Tech 2022. Kežmarský zámok sa od našej počiatočnej lokácie nachádzal 16,6 km. S priemernou rýchlosťou 34,2 km/h sme v cieli zaznamenali úbytok nabitia batérie o 5 % v porovnaní s predošlým stavom nabitia. Softvér nám ohlásil spotrebu 14,6 kWh na 100 km. Jazdili sme po ceste druhej triedy s maximálnou rýchlosťou 90 km/h. Poväčšine času sme ale jazdili o dosť pomalšie kvôli hustejšej premávke. Jazda prebiehala v režime Eco.

Kežmarský zámok | Foto: Tomáš Kanálik

Ľubovniansky hrad

Na Ľubovniansky hrad sme išli po ceste 2. triedy. Maximálna rýchlosť teda dosahovala 90 km/h, čiže Eco režim bol plne postačujúci. Pod hradom nám softvér ukazoval prejdenú vzdialenosť 53,1 km, pričom spotreba sa zastavila na úrovni 13,5 kWh na 100 km. Veľmi pekný výsledok. Nesmieme zabudnúť ani na priemernú rýchlosť, ktorá bola 36,3 km/h. Cestu sme začali v Poprade s batériou nabitou na 87 %. V cieli nám ostalo 71 %, čiže za celú cestu sme stratili z batérie len 16 %.

Ľubovniansky hrad | Foto: Tomáš Kanálik

Ľubovniansky hrad sa týči nad mestom Stará Ľubovňa. Ide o čiastočne zrekonštruovanú stavbu, ktorá sa nachádza na vápencovom kopci vo výške 548 m.n.m. priamo nad cestou a riekou Poprad. Z hradu je pekný výhľad na okolie.

Hrad Plaveč

Z Kamenického hradu sme smerovali ešte na hrad Plaveč, ktorý sa od nás nachádzal 18 km. Ide v podstate už len o zrúcaninu hradu, ktorý bol postavený výhradne z kameňa okolo roku 1294 ako pohraničná pevnosť. Celá cesta z Popradu bola dlhá 71 km.

Plaveč | Foto: Tomáš Kanálik

Spotreba sa nám na hrade Plaveč zdvihla na 14,4 kWh na 100 km, pretože sme s elektromobilom išli do kopca. Ten výhľad a výsledné fotografie však rozhodne stoja za to, ktoré boli okrášlené o zlaté podvečerné slnečné lúče.

Plaveč | Foto: Tomáš Kanálik

Turniansky hrad

Z Košíc na Turniansky hrad sme sa dostali po 34 km trase. Išlo o cestu po rovinke, ktorá zahŕňala úseky s maximálnou povolenou rýchlosťou 130 km/h. Po týchto úsekoch sme jazdili maximálkou. Na klasickej ceste druhej triedy rýchlosť samozrejme klesla 90 km/h a cez obce 50 km/h. To nám dáva výslednú priemernú rýchlosť 56 km/h s priemernou spotrebou 16,4 kWh na 100 km.

Turniansky hrad | Foto: Tomáš Kanálik

Zo spiatočnej cesty vyplývali obdobné štatistiky. Po celom výlete a prejdenej vzdialenosti takmer 70 km sme mali naspäť v Košiciach z úrovne nabitia batérie menej o 25 %. Turniansky hrad je dnes zrúcaninou zo 14. storočia. Nachádza sa na krasovom vrchu vo výške 375 m.n.m. nad obcou Turňa nad Bodvou. Situovaný je len 5 km od maďarských hraníc.

Turniansky hrad | Foto: Tomáš Kanálik

Cesta z Popradu do Košíc

Nesmieme zabudnúť ani na skúšku dojazdu na diaľnici. Eco režim nám povoľuje jazdiť „ekologicky“ približne len do 105 km/h, tak sme sa rozhodli prepnúť na režim Comfort, ktorý nás už nijako neobmedzoval. S prejdenou vzdialenosťou 120,7 km, priemernou rýchlosťou 84,9 km/h a spotrebou 15,8 kWh na 100 km sme v cieli zaznamenali pokles percentuálneho nabitia batérie o 33 %. S touto spotrebou by sme celkovo dokázali prejsť na jedno nabitie asi 380 km.

Priestor vpredu | Foto: Tomáš Kanálik

Spiatočná cesta bola pre auto o čosi náročnejšia, keďže Poprad sa oproti Košiciam samozrejme nachádza vo väčšej nadmorskej výške. V konečnom výsledku sme po ceste nazad mali nabitie batérie zredukované o 39 %. Spotreba sa navýšila na 17,7 kWh na 100 km. Radi by sme ale podotkli, že svoju rýchlosť sme obmedzili na asi 110 km/h kvôli tomu, aby sme do Popradu vôbec došli, keďže nám v Košiciach nezostal čas na nabíjanie.

Našťastie vďaka rekuperácii sme do cieľa prišli, avšak veľmi tesne. Celý výlet Poprad – Košice – Turniansky hrad – Košice – Poprad sme zvládli na jedno jediné nabitie so 4 % pred pripojením k nabíjačke. Priemerná rýchlosť počas cesty z Košíc do Popradu sa zastavila na rovných 90 km/h.

Je potrebné zmieniť, že elektromobily nie sú len mestské autá a kilometre sme najazdili na diaľnici v pomerne vysokých rýchlostiach aj s kombináciou režimov Comfort a Sport. Eco mód bol potom využitý pred príchodom k nabíjačke a po spomínanej ceste späť. Ten vie celkový dojazd radikálne predĺžiť, no musíme priznať, že na cestu po diaľnici sa až tak z hľadiska komfortu veľmi nehodil.

Cesta z Popradu do Bratislavy

Renault Megane E-Tech sme vyskúšali aj na dlhšej trase Poprad – Bratislava. Vybrali sme sa smerom cez Čertovicu, takže išlo o kombináciu ciest 2. triedy, rýchlostnej cesty a diaľnice. Začínali sme so 100 % a nastavili si režim Comfort. V približne troch štvrtinách cesty sme si dali približne polhodinovú pauzu na 50 kW nabíjačke v Beladiciach.

Nabíjanie – aplikácia GreenWay | Foto: Tomáš Kanálik

Išlo o nabíjačku Shell, ktorú sme využili v rámci roamingu cez GreenWay. Po 24-minútovom nabíjaní nám pribudlo 28 % (nabitých 17,03 kWh), čo úplne postačilo na príchod do Bratislavy s asi 11 % nazvyš v samotnom cieli. Prešli sme trasu dlhú 337,9 km. Priemerná rýchlosť bola 78,6 km/h a priemerná spotreba elektrickej energie zas 18 kWh na 100 km. Za predpokladu, že by sme mali vždy takúto spotrebu, na jedno nabitie by sme vedeli prejsť približne 333 km.

Záverečné zhodnotenie

Renault Megane E-Tech nás veľmi príjemne prekvapil. Ide o elektromobil, ktorý je rozhodne vhodný aj pre rodiny s deťmi. Vyznačuje sa ikonickým dizajnom, modernou výbavou, útulným interiérom a skvelými funkciami pre asistované riadenie.

Renault Megane E-Tech 2022 v teréne | Foto: Tomáš Kanálik

Jeho cena taktiež nie je v základe extrémne vysoká. Naša verzia je samozrejme drahšia, no je na vašom zvážení, či všetky tie prídavné prémiové vlastnosti potrebujete. My vám vieme Renault Megane E-Tech vrelo odporučiť. Na ceste sedí ako uliate, má dostatočný výkon a viac než slušný dojazd. Pokiaľ s ním plánujete jazdiť poväčšine prípadov v meste, ide o ideálneho nového člena do rodiny. Rozhodne vás však nesklame ani na diaľnici.

Ľubovniansky hrad | Foto: Tomáš Kanálik
Koleso | Foto: Tomáš Kanálik
Čo sa ukrýva pod kapotou? | Foto: Tomáš Kanálik
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.