MojElektromobil

Otestovali sme Peugeot iOn v rámci projektu VIBRATe. Ak ste o tomto pojme ešte nepočuli, jedná sa o skratku, vytvorenú zo slov VIedeň BRATislava e-mobility.  Ide o dvojročný pilotný cezhraničný projekt na podporu elektromobility v strednej Európe a podieľajú sa na ňom slovenské aj rakúske spoločnosti. Zámerom je vytvorenie „zelenej diaľnice“, teda ekologického prepojenia medzi dvomi susednými mestami a štátmi.

Jeho základom má byť sieť nabíjacích staníc pre elektromobily, pričom k dispozícii budú stanice na rýchle i normálne nabíjanie. Na účely projektu dostali používatelia do dennej prevádzky 20 elektromobilov, ktoré sa budú môcť dobíjať na oboch stranách hranice. Počas dvojročnej skúšobnej fázy sa tak otestuje ich využitie v každodennej prevádzke.

Cieľom projektu je preukázať celkovú funkčnosť elektromobility v regióne s tromi miliónmi obyvateľov a naštartovať využívanie tohto spôsobu dopravy, šetrnej k životnému prostrediu. VIBRATe sa dá tiež vyjadriť prehľadne v číslach:

  • prvý stredoeurópsky cezhraničný projekt na podporu elektromobility
  • rozpočet projektu 1 250 000 €
  • spolufinancovanie vo výške 72 % z verejných zdrojov, primárne z Programu cezhraničnej spolupráce Slovensko – Rakúsko 2007 – 2013
  • 20 používateľov elektromobilov v regióne
  • do 5 staníc pre širokú verejnosť
  • 4 rýchlonabíjacie stanice pozdĺž diaľnice medzi Bratislavou a Viedňou; 1 v Bratislave
  • o 45 kg CO menej ako pri aute so spaľovacím motorom

Toľko teda na úvod, pokiaľ vás tento projekt zaujal, viac sa dozviete na oficiálnej stránke Vibrate. Prejdime teraz priamo k meritu veci, teda k dojmom a poznatkom, ktoré sme získali pri testovaní elektromobilu Peugeot, ktorý je súčasťou projektu.

Peugeot iOn

Peugeot iOn O elektro autách som mnoho počul a čítal, teraz sa mi naskytla príležitosť vyskúšať si ho naživo. Na pár dní sa mojim dopravným prostriedkom stalo autíčko Peugeot iOn. Malé auto, ktoré však určite neprehliadnete na ceste. Aj vďaka jeho atypickýmu vzhľadu a výrazným nápisom po všetkých stranách „Jazdím na elektriku“. Auto je ideálne vozidlo na cesty do mesta – veľmi dobre jazdné vlastnoti, nulová spotreba paliva, žiadne emisie, malé rozmery pre parkovanie takmer kdekoľvek v meste, či jednoduchý ale praktický interiér. To je len zopár základných vlastností, ktoré vyznačujú tento automobil. Vzadu nájdeme aj priestor pre batožinu, aby som bol presný, označil by som to priestor pre nákupné tašky. Nie je veľký, ale na víkendový nákup pre menšiu rodinu tak akurát.

Technické údaje

Motor: elektrický synchrónny s permanentným magnetom, najvyšší výkon: 46 kW (67k) v rozsahu 3500-8000 otáčok, max. krútuaci moment: 180 Nm – 2000 ot./min, yp batérie a jej kapacita: Litium-ionová / 16 kWh, prevodovka: automatická v pákou pre výber prevodových režimov (P,R,N,D), max.rýchlosť: 130 km/hod, max.zrýchlenie: 2,9 m/s, celková dĺžka: 3480 mm, šírka karosérie: 1475 mm, výška karosérie: 1610 mm, rázvor: 2550 mm, pohotovostná hmotnosť: 1120 kg, celková dovolená hmotnosť: 1450 kg, objem priestoru pre batožinu: 168 litrov, počet miest na sedenie: 4, pneumatiky: Dunlop s nízkym profilom 15“, predné 145/65 R15, zadné 175/55 R15, cena: od 28.000 EUR.

Vozenie po meste je ideálne

Karoséria vozidla je štvormiestna a aj pri plnom obsadení sa cestujúci cítia pohodlne. Auto síce cíti vyššiu hmotnosť a „uberie si“ viac z dojazdu, no napriek tomu si stále zachováva svižný odpich na zelenej. Čo sa týka spotreby a výdrže batérie, skutočná vzdialenosť sa pohybovala okolo 80 km na jedno rýchle nabitie. Batérie bola vtedy dobitá na 80%, celkový čas nabíjania sa pohyboval v rozpätí 25-30 minút. Plne nabitý automobil ukazuje dojaz až 130 kilometrov. Je však závislý aj od počasia. Ak vonku prší alebo je na ceste sneh a zapnete klimatizáciu, dojazd rapídne klesá. Pri zapnutí klimatizácie sa dojazd hneď znížil o 25-30 kilometrov. Mal som možnosť vyskúšať si šoférovanie aj za daždivého počasia, zapnutý ventilátor tiež rýchlo vybíjal batériu. To isté platí, ak som išiel po výpadovke priemernou rýchlosťou okolo 90 km/hod. Maximálna rýchlosť, ktorá sa mi podarila z tohto e-autíčka dostať bola 123 km/hod. Človek má však pocit, že sa každú chvílu odlepí od vozovky a vzlietne. Samozrejme, toto auto je ideálne na cesty do mesta a rýchlosť okolo 50 km/hod mu maximálne vyhovuje. Pri zastavení na semafóre je v aute počuť ticho. Auto sa ticho aj rozbieha, necítiť ani preraďovanie prevodových stupňov automatickej prevodovky. Veľmi príjemný pocit, človek si na to rýchlo zvykne. V čase testovania iOn som prestal úplne počúvať rádio. To ticho som si proste užíval.

Tankujeme elektrinu

Jediná čerpacia stanica, kde sa viete dobiť, je benzínka Slovnaft na začiatku Petržalky. Jej strategické postavenie vám umožňuje prakticky dobiť auto z okruhu 10-15 kilometrov. Po celodennm testovaní som vždy prichádzal k stanici s dojazdom 2-4 kilometre. Dokonca raz sa mi stalo, že vozidlo ukazovalo už nulový dojazd. Podľa inštrukcií som však vedel, že rezerva auta je ešte ďalších 10-15 kilometrov, čo sa aj reálne potvrdilo. Auto má dva moduly na nabíjanie – jeden pre rýchle dobitie, avšak len na max. kapacitu 80% batérie za dobu cca 30 minút. Druhý je na pomalé nabitie celého auta. Vhodné je hlavne nabíjať v noci, pretože to trvá 6-8 hodín.

Cena: oplatí sa?

Peugeot iOn si u nás len tak nekúpite. Ak by ste sa nad tým však zamysleli, museli by ste nachystať sumu okolo 28-30 tisíc EUR. Autá v podobnej kategórie a veľkosti sú však výrazne lacnejšie, niektoré modely aj 3-4 krát. Ak si poviete, že tento rozdiel by bolo možné ušetriť na pohonných hmotách, nie je to celkom pravda. Ani lacnejšie nabíjanie batérie, nižšia spotreba elektrického auta nedokáže vykompenzovať cenu vozidla. Zmeniť by sa to mohlo vtedy, ak by sa zmenili podmienky a prístup k elekto autám, štát by dokázal poskytnúť benefity vo forme dotácií, či iných výhod pre majiteľov takýchto áut v mestách. Prípadne by ste si len takéto auto prenajímali, ako sa to snažia robiť v sesedných Čechách

Výnimočné auto a zábavné jazdenie po meste

Na testovaciu jazdu v Peugeote iOn sa tak ľahko nezabúda. Pozitívne hodnotím spracovanie auta a prevodovky, jazdné vlastnosti v meste sú na veľmi dobrej úrovni a šoférovanie som si užíval. V meste si človek veľmi rýchlo nájde priestor na zaparkovanie. Ak odhliadneme od ceny, vedel by som si predstaviť takéto auto ako druhé vozidlo v rodine, typický mestský pomocník. Nabijem si auto doma v garáži a 3-4 dni cestujem do práce, do mesta na nákupy a späť domov. Pre dlhšie výlety počas víkendov zase vytiahnem svoje „veľké“ naftové, či benzínové vozidlo. Elektronické autá v meste určite majú svoje miesto a podľa mňa to je len otázkou času, kedy sa začnú pravidelnejšie objavovať aj na našich cestách. A s vylepšovaním dojazdu na jedno nabitie sa táto situácia zmení rýchlejšie. Už veľa v tomto smere ukázala spoločnosť TESLA, ktorá dokáže so svojim elektromobilom prejsť na jedno nabitie približne 500 km.

Zdroj: MôjAndroid.sk 


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

17. marca 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+