MojElektromobil

Keď sa mi do rúk dostane plug-in hybrid, vždy je to úplne iný pocit ako pri testovaní elektromobilu. Nakoľko som zvyknutý jazdiť najmä na elektriku, každý návrat ku kombinácii s klasickým spaľovacím motorom je zaujímavý. Na plug-in hybridoch ma vždy v prvom rade zaujíma efektivita a možnosti využívania elektrickej časti pohonu. Dôležitá je ale aj dynamika, a to predovšetkým pri športových modeloch. Ďalší test patrí modelu Cupra Leon PHEV, ktorý už na prvý pohľad oslovuje športovým dizajnom.

To je aj podstata značky Cupra. Prívlastky športový a dravý nemajú zostať iba pri dizajne, ale hovoriť si ich máte aj za volantom. To je presne dôvod, prečo Cupra vznikla. Okolie sa za autom musí otáčať a vy ako majiteľ či vodič si zase musíte jazdu užívať. Keď som prvýkrát počul, že športová divízia Seat sa taktiež púšťa do výroby plug-in hybridných modelov, bol som prekvapený. Predsa len, ak niekto chce výkonnejší model s klasickým spaľovacím motorom, elektrifikovanej verzii sa asi oblúkom vyhne.

Osobne som ale za takúto kombináciu rád, nakoľko každá nová skúsenosť je dobrá nielen pre nás, ale aj pre samotnú automobilku. Záujem o elektrifikované modely sa navyše neustále zvyšuje.

Emotívny režim šport

Športové srdce Cupra Leon sa prejavuje exteriérom a interiérom, no v automobilke nezabudli ani na črevá. Nakoľko ide primárne o auto so športovým zážitkom, jazdné režimy sú tu ladené presne týmto smerom. Rozhodne tu teda nenájdete žiadny Eko režim a ani nič podobné. Najúspornejšia možnosť je režim Comfort a ďalšie režimy už zážitok z jazdy iba stupňujú.

Dobrou správou je, že sa ich nesnažili žiadnym šialeným spôsobom prekombinovať a celkovo sú tu na výber iba tri jazdné režimy. Teda okrem Comfort je tu aj Sport a Cupra, no ako bežný doplnok je tu tiež režim Individual, v ktorom si všetky dôležité nastavenia môžete upravovať podľa vašich predstáv. Máte radi tuhší volant, ale nepotrebujete až také reakcie plynového pedálu, prípadne preferujete skôr ticho, ale vyšší výkon? Môžete si to nastaviť.

Osobne som najčastejšie jazdil v Comforte, ale režimy Cupra a Sport som si nenechal ujsť. Bola by to škoda, keďže Cupra ponúka asi najvýraznejší prechod z pokojného režimu do dramatického športového prejavu. Naozaj, takýto skok som zatiaľ nezažil pri žiadnom plug-in hybride. Stlačením jedného tlačidla sa auto začalo správať značne odlišne. Rýchlejšia reakcia na plyn, silnejšia dynamika a burácajúci zvuk motora sú parametre, ktoré mi Cupra instantne dala do rúk a pod nohy.

Vzhľadom na skutočné parametre pohonnej sústavy je dynamika veľmi dobrá, ale zvukový prejav je umelý. V interiéri vám Cupra LEON dávkuje taký zvuk, ako keby ste sedeli v minimálne trojlitrovom šesťvalci. A presne tu nájde využitie režim Individual, kde si tento umelý zvuk môžete vypnúť.

Elektrická a hybridná jazda

Keď vás pri Cupra Leon zaujíma predovšetkým jazdný prejav, budete riešiť prevažne režimy Comfort, Sport a Cupra. V nastaveniach týkajúcich sa elektrickej jazdy môžete naraziť na ďalšie možnosti, ktoré už priamo súvisia s využívaním elektrického a spaľovacieho motora. Cupra Leon plug-in hybrid jazdí za bežných okolností v režime Hybrid, kedy môže ponúknuť maximálny výkon a zároveň aj optimálnu spotrebu kombinovaním elektrickej jazdy s benzínovým motorom. Vozidlo si v takomto nastavení samé reguluje, kedy je najefektívnejšie použiť spaľovací alebo elektrický motor.

Spaľovací motor je účinnejší pri vyšších rýchlostiach, teda vyššej záťaži, zatiaľ čo elektrický motor sa oplatí využívať najmä pri jazde v meste alebo pomalšej plynulej jazde. Samozrejme, každý z motorov nemusí pracovať iba samostatne, ale dokážu aj spolupracovať. Vidieť to najmä pri rýchlejšej jazde, kedy sa občas a mierne zapája elektrický motor a pomáha znižovať spotrebu.

Navyše, spaľovací a elektrický motor pracujú súčasne pri dynamickej jazde, kedy je potrebný maximálny možný výkon. Ak je batéria vozidla dostatočne nabitá, Cupra Leon je možné prepnúť do režimu E-Mode. Vtedy je spaľovací motor vypnutý a pre jazdu sa využíva výhradne elektromotor.

Batéria a nabíjanie

Dojazd v čisto elektrickom režime je podľa normy WLTP do 52 kilometrov. Tak to uvádza automobilka na svojej stránke. Trakčná batéria je uložená v kufri, pričom jej celková kapacita je 12,8 kWh. Využiteľná kapacita je teda niekde okolo 10 kWh, čo je medzi plug-in hybridmi štandard.

Cupra tu siahla po palubnej nabíjačke s výkonom 3,6 kW, čo je štandard a aj jediná možnosť pri sesterskom modeli Seat Leon PHEV. Je naozaj škoda, že automobilky stále inštalujú tieto palubné nabíjačky. Teda, vôbec by mi nevadil aktuálny stav, keby bolo možné priplatiť si výkonnejšiu palubnú nabíjačku.

Palubná nabíjačka s výkonom 3,6 kW bez problémov postačuje pre domáce nabíjanie. Ak teda máte kde auto nabíjať, z bežnej domácej zásuvky, batéria sa nabije z 0 na 100 percent za asi 5 hodín. K autu je dodávaná 10A nabíjačka pre 230V zásuvku, teda s maximálnym príkonom 2,3 kW. Ak by ste chceli nabíjať plným výkonom, potrebujete silnejšiu nabíjačku, prípadne wallbox. S ním by sa batéria nabila za 3 a pol hodiny.

To nie je zlé, no výkonnejšia nabíjačka sa hodí najmä pri nabíjaní v nákupnom centre alebo v obchode, kde štandardne trávite menej času. S výkonnejšou palubnou nabíjačkou získate dvakrát viac energie za rovnaký čas.

Podľa cenníka automobilka k autu nedodáva kábel Typ 2 – Typ 2 pre nabíjanie z verejných nabíjacích staníc. Je potrebné si ho zakúpiť za 157 eur.

Test – kombinované trasy

S Cupra Leon PHEV som si otestoval spotrebu na rôznych úsekoch, či už v meste alebo aj na krátkych kombinovaných cestách. Auto som preberal plne nabité a natankované. Dojazd na elektrickú energiu vtedy auto predpokladalo 49 kilometrov a na benzín 560 kilometrov. Celkový kombinovaný dojazd tak len tesne prekročil 610 kilometrov. Nakoľko som mal plnú batériu, hneď som to využil na test spotreby elektrického dojazdu. Vonku bolo ešte chladnejšie, na displeji mi ukazovalo 6,5 stupňa a poriadne fúkalo. Prvý úsek som prešiel v rámci Bratislavy s využitím diaľnice a smerom z Ružinova do Petržalky. Mal som za sebou 23 kilometrov a auto predpokladalo elektrický dojazd ešte 27 kilometrov.

To stále sedelo s pôvodným odhadom, no spotreba bola až 23,1 kWh / 100 km. Z Petržalky som už išiel cez mesto a diaľnicu do Karlovej Vsi a odtiaľ som išiel do Auparku. Nakoľko som striedal rýchlejšiu jazdu s pomalou a išiel som cez celkom kopcovitý terén, dojazd na elektrickú energiu napokon klesol. Čisto v elektrickom režime som spravil 45 kilometrov so spotrebou 21,6 kWh / 100 km. Pre druhý test som si zvolil kombinovaný trasu, na ktorej testujem najnižšiu spotrebu elektromobilov. Síce prvá tretina je mierne do kopca, druhé dve tretiny sú z kopca a dá sa jazdiť veľmi úsporne.

Vyrážal som s plne nabitou batériou, vonku bolo 10 stupňov a takmer celú trasu auto zvládlo v elektrickom režime. Podarilo sa mi prejsť 50 kilometrov so spotrebou 16,7 kWh / 100 km. Tento údaj je teda možné brať ako ideálny a zároveň odráža to, čo uvádza výrobca. Určite treba brať do úvahy teplotu okolia, ktorá bola stále nízka. Verím, že v už aktuálnych letných teplotách by Cupra Leon dokázala prejsť v meste aj 55 kilometrov.

Test – diaľničná spotreba

S Cupra LEON PHEV som sa opäť vydal aj na test diaľničnej spotreby. Batériu som nabil na maximum a prepol na hybridný režim, aby auto samé rozhodovalo o využívaní jednotlivých pohonov. Predpokladaný dojazd na elektriku bol s plne nabitou batériou 44 kilometrov. Na diaľnici som nastavil na tempomate rýchlosť 130 km/h hodinu. Vonkajšia teplota na trase nebola priaznivá a poriadne kolísala. Štartoval som, keď bolo vonku 8 stupňov, no do cieľa som prišiel s teplotou pod nulou. Po diaľničnom úseku s dĺžkou približne 130 kilometrov som mal v batérii ešte dostatok energie na 28 kilometrov elektrického dojazdu.

Spotreba bola v danom momente 7,4 l / 100 km a 2,6 kWh / 100 km. Do cieľa ešte zostávalo približne 45 kilometrov, takže elektrický dojazd mi na to prirodzene nemohol postačovať. Nižšia rýchlosť sa ale napokon prejavila na spotrebe. Auto už častejšie využívalo elektrický motor, ale spaľovací zapínalo najmä pri rýchlejšej jazde mimo obce. Spotreba paliva teda klesla na 6,5 l / 100 km a elektrickej energie zase stúpla na 4 kWh / 100 km. Batéria ale nebola vybitá úplne, keďže systém stále ukazoval 3 kilometre elektrického dojazdu.

Trasa – 191 km Spotreba paliva Spotreba el. Priemerná rýchlosť Poznámka
BMW X3 7,1 l / 100 km 90,2 km/h
Cupra LEON PHEV 6,5 l / 100 km 4,0 kWh / 100 km 85 km/h
Renault Captur E-Tech 6,3 l / 100 km 9,6 kWh / 100 km 89 km/h
Citroën C5 Aircross Hybrid 6,2 l / 100 km 4,7 kWh / 100 km 77 km/h
Škoda Octavia IV 5,4 l / 100 km 5 kWh / 100 km 73 km/h Husté sneženie

Spotreba Cupra LEON je pri porovnaní s ostatnými modelmi viditeľne vyššia ako by som možno čakal. Síce ide o športový model, samotný spaľovací motor rozhodne netrhá asfalt. Samotný spaľovací motor má 4 valce, objem 1,4 litra a výkon 110 kW, čo je v podstate identický motor, aký má Škoda Octavia iV. S ňou sme síce dokázali dosiahnuť výrazne lepšiu spotrebu, no na trase sme museli ísť pomalšie, keďže takmer celú cestu husto snežilo.

A čo naša priemerná spotreba za celý test? Prešli sme 801 kilometrov so spotrebou 5,6 l / 100 km a 4,8 kWh / 100 km.

Jazdní asistenti a infotainment

Jazda v Cupra LEON PHEV môže byť zábavná, ale aj bezpečná. Nami testovaná verzia bola vybavená všetkými potrebnými jazdnými asistentmi, ktoré sú už v súčasnosti nepísaným štandardom. Nechýbal tu teda adaptívny tempomat s aktívnym udržiavaním v jazdných pruhoch. Jazda po diaľnici je vďaka tejto funkcii veľmi komfortná. Najmä automatické brzdenie zvyšuje vašu bezpečnosť. Asistenčné systémy fungovali veľmi dobre a napríklad k nepríjemnému „fantómovému“ brzdeniu neprišlo ani raz. Držanie v pruhoch funguje v rámci možností alebo skôr podľa toho, ako dobre sú namaľované čiary.

Čomu som nemohol prísť na chuť ani po niekoľkých dňoch bol infotainment. Síce ide o ten istý systém ako v iných koncernových autách Volkswagen Group, mierne bol zmenený. Seat, respektíve Cupra, si ho upravil podľa seba a takmer celý týždeň som s ním bojoval. Prišiel mi dosť neprehľadný, na jednej obrazovke bolo až príliš veľa informácií.

Orientovať som sa v ňom naučil rýchlo, no keď som sa chcel dostať k potrebnému nastaveniu, často som sa mýlil, prípadne som ju nedokázal nájsť. Bolo to zvláštne a poriadne som si zvykal až v závere testovania. Mám pocit, že Cupra sa orientáciu snažila zjednodušiť, no výsledok je presný opak.

Ide ale iba o môj názor, pre vás to môže byť naopak prehľadné. Treba si to určite osobne vyskúšať. Sú tu aj svetlé stránky, ktoré som našiel napríklad na kokpite. Ten je prehľadný, a to aj napriek tomu, že tu tých informácií nie je zrovna málo. Rozloženie virtuálneho kokpitu si môžete meniť podľa potreby. Za čo Cupra LEON chválim je zobrazovanie zostávajúcich percent v batérií. Túto informáciu má len málo plug-in hybridov a pri Cupra LEON ju nájdete priamo v kokpite.

Dravý exteriér a komfortný interiér

Cupra LEON vyzerá skvelo. Dizajn sa automobilke skutočne podaril a v kombinácii s farbou v nami testovanej verzii pôsobí ešte dravšie. Sebavedomí postoj, agresívna predná maska s miernym chladičom, ale výrazným znakom a ostrými svetlami pridáva na rešpekte. Na prednú časť nadväzuje zvyšok karosérie, ktorá sa ťahá dozadu s veľkou rezervou pre kufor. Ostré línie striedajú oblé len výnimočne a platí to aj na zadnej strane. Tu na seba upozorňujú opäť svetlá, ktoré už prichádzajú aj mierne oblým pôdorysom, ale ukončené sú zrezaním do špica. Obe zadné svetlá prepojuje efektný LED pás.

Rázvor kolies 2683 milimetrov je skôr stred, ktorý sa mierne prejavuje aj na zadných sedadlách. Je tu síce dosť priestoru, tlačiť sa tu nebudete, no natiahnuť sa tu nedokážete. To sa ale dalo očakávať a autu to nevyčítam. Preto by som sa skôr zameral na interiér, ktorý vyzerá tiež veľmi sľubne. Občas som narazil aj na lacnejšie materiály, no ako celok pôsobí veľmi dobre. Interiér z každého pohľadu upozorňuje na typické ostré hrany, a to napríklad na volante alebo aj na výduchoch klimatizácie. O konektivitu a komfort je postarané pre pasažierov vzadu aj vpredu. Trojzónová klimatizácia neurazí, ale naopak prítomnosť dvoch USB-C konektorov dnešnú generáciu určite poteší.

Záverečné hodnotenie

Cupra LEON je veľmi zaujímavý plug-in hybrid v športovom tele. Vnútornosti síce nedokážu prekonať najvyššiu dostupnú verziu s čisto benzínovým motorom, ide o dobre vyváženú konfiguráciu. Ak potrebujete športovo vyzerajúce auto s dostatočnou dynamikou, ale aj s možnosťou lokálne bez-emisnej elektrickej jazdy, Cupra LEON môže byť dobrá voľba. Určite má svoje chyby a Cupra má priestor na vylepšenie do ďalšej generácie, ide o solídny začiatok. Ešte väčšia batéria, zlepšenie efektivity a možnosť priplatiť si za výkonnejšiu palubnú nabíjačku by autu jednoznačne prospeli.

Ak by sme sa mali pozrieť po konkurencii, môže ísť napríklad o Škoda Octavia RS iV, čo je vlastne totožné auto len v inom tele. RS plug-in hybridnú Octaviu sme testovali ešte v januári a na nás spravila veľmi dobrý dojem. V tejto cenovej kategórii veľká konkurencia nie je, no ak by ste mohli ísť vyššie, uvažovať sa dá aj o BMW 330e.

Cena nami testovanej verzie Cupra LEON PHEV bola 41 676 €

Plusy:
+ dravý exteriér
+ športový interiér s dostatočným priestorom v kufri
+ slušný jazdný zážitok

Mínusy:
– pomalá palubná nabíjačka

11. mája 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+