Tentokrát sme na testovanie dostali plug-in hybrid, ktorý na elektrinu prejde podľa výrobcu približne 85 kilometrov. To už je zaujímavé číslo, a to najmä pri takto veľkom vozidle. Nejde totiž o hocijaké auto, ale o obrovské luxusné SUV, ktoré skrýva pod kapotou až 475 koní. Toto je test BMW XM 50e.
Test BMW XM 50e: Cena. výbava, konkurencia
To, že nejde o lacné auto vidíme už na prvý pohľad. Dizajnovo aj rozmermi sa blíži k triede luxusných vozidiel, a keď ešte navyše otvoríme dvere, v tomto fakte sa utvrdíme. Cena verzie 50e začína na 127 950 €. Už tradične ale novinárska testovačka neprichádza v základe, ale s viacerými príplatkovými možnosťami. Po ich zarátaní sa cena testovaného modelu vyšplhala na 142 481 € s DPH.
Za príplatok 3 060 € sme si mohli vyskúšať, aké je to jazdiť na 23-palcových diskoch Star-spoke. Ak by ste chceli mať zabudované ťažné zariadenie, priplatíte si ďalších 1 395 €. Podsvietená predná mriežka chladiča je za 620 €, červené športové brzdy M za 517 €, či nabíjací kábel za 403 €. Za prémiový zvukový systém Bower & Wilkins by ste si ešte priplatili 4 755 €.
Konkurencia sa hľadá ťažšie, no predsa len existuje. Patrí sem napríklad aj Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+. Toho cenovka začína na 152 000 €, pričom ponúkne výkon 634 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Za cenu približne 100 000 € zoženiete aj plug-in hybridné Volvo XC90. To patrí dlhodobo k najbezpečnejším autám vôbec.
Test BMW XM 50e: Parametre
Rozmery | 5110 x 1755 x 2005 mm |
Rázvor | 3105 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2620 kg |
Celková hmotnosť | 3220 kg |
Kapacita akumulátora | 29,5 kWh |
Elektrický dojazd | 84 km |
Výkon elektromotora | 197 koní |
Krútiaci moment elektromotora | 280 Nm |
Spaľovací motor | Benzín, 6 valcov |
Výkon spaľovacieho motora | 230 kW (313 koní) |
Krútiaci moment spaľovacieho motora | 450 Nm |
Kombinovaný výkon sústavy | 350 kW (475 k) |
Systémový krútiaci moment | 700 Nm |
Prevodovka | 8-stupňová |
Objem batožinového priestoru | 527 litrov |
Cena testovaného vozidla | 142 481 € |
Jazda, výkon a rekuperácia
Tu asi nemám čo vytknúť. Ide o prepojenie dvoch odlišných svetov. Zatiaľ čo v elektrickom režime nepočujete aj vďaka dobrému odhlučneniu interiéru takmer nič, akonáhle prepnete športový režim, zrazu auto naberá úplne iný význam. Benzínový, štvorlitrový šesťvalec znie naozaj zaujímavo a okrem toho tu máte tlačidlo, ktoré vám jeho zvuk (v interiéri) ešte ozvláštni.
Jazdné vlastnosti sú na vysokej úrovni, nezáleží od zvoleného režimu. Veľmi dobre dokáže v hybridnom režime prepínať medzi jednotlivými typmi pohonu, čo niektorým autám stále chýba. Okrem toho na volante nájdeme tlačidlá M1 a M2, ktoré vás prehodia do plne personalizovateľných režimov, ktoré si viete nastaviť podľa svojej chuti. Ovládať okrem štýlu jazdy môžete napríklad aj tuhosť podvozku či odozvu na pedál akcelerátora.
Keď už sme pri zrýchlení, tak výkonovo určite za konkurenciou nezaostáva. Stará sa o to systémový výkon 475 koní pri 700 Nm krútiaceho momentu. Dokonca verzia Label Red, ktorá má výkon 550 kW, dostala označenie najvýkonnejšie sériovo vyrábané auto M divízie značky. V minulom roku sme mali možnosť vyskúšať verziu s výkonom 653 koní, pričom z 0 na 100 km/h vyštartovala za 4,3 sekundy. Naša 350 kW verzia to dokázala za 5,1 sekundy.
Rekuperácia je nastavená automaticky a nie je tu žiadny režim „B“, ako tomu býva zvykom. Je vyladená na veľmi príjemnú úroveň a zároveň je adaptívna, a teda prispôsobuje intenzitu situácii na ceste.
Interiér a exteriér
Ako som už písal vyššie, ide o vysokú triedu, ktorá má už veľmi blízko k tým úplne najluxusnejším vozidlám. Vo vnútri asi najviac zaujme 3D tvarované stropné čalúnenie. Strecha nie je síce otvárateľná ani priehľadná, no za to je krásne podsvietená. Zatiaľ čo vzadu máme príjemné kožené sedačky, pohodlné aj pri dlhých cestách, tie vpredu sú o niečo viac športové, no stále rovnako príjemné pre cestovanie.
Sú samozrejme elektricky nastaviteľné, no nechýbajú ani ventilovanie, vyhrievanie či masážna funkcia. Sedadlo šoféra má aj pamäťové funkcie, a teda si viete tlačidlami na dverách určiť vodiča, ktorému sa sa má prispôsobiť. V interiéri nechýba ani množstvo fyzických tlačidiel, ktorých bolo naozaj požehnane. Milovníci klasických áut by sa dokonca mohli sťažovať, že ich je až priveľa.
Veľkú väčšinu funkcií si totiž viete nastaviť pomocou stredového displeja infotainmentu. Ide o model najnovšej generácie, tak ako dostali BMW i7 alebo i5. Čo som si pochvaľoval, je zachovanie fyzickej páky voliča smeru jazdy. V dnešnej dobe výrobcovia vymýšľajú stále väčšie a väčšie bizarnosti, pritom im BMW ukázalo, že to ide spraviť oveľa elegantnejšie. V interiéri si môžete všimnúť množstvo prvkov z karbónu, čo pridáva autu ten povestný športový nádych, ako sa na triedu M patrí.
V exteriéri je to trošku o inom. Aspoň mne navonok auto pripomína jednu vec – napnuté svaly. XM-ko je veľké a najmä mohutné auto, ktoré vzbudzuje rešpekt u všetkých účastníkov premávky. To podčiarkujú elegantné 23″ disky. Dizajn je ale niečo, čo je veľmi subjektívne. Veľa ľuďom sa toto auto nepáči, iným zase áno. Hlavy tento model ale otáčal hlavy okrem iného aj tým, že dostal výraznú limetkovú farbu (Sao Paulo Yellow).
Test BMW XM 50e: Batéria a nabíjanie
BMW XM 50e má aj napriek tomu, že nejde o elektromobil, celkom veľkú batériu. Tá má kapacitu až 29,5 kWh, čo sa doťahuje už aj na niektoré menšie či staršie elektromobily, ako napríklad Nissan Leaf (39 kWh). Po pravde ale menšia batéria by nedávala zmysel, keďže musí rozpohybovať viac ako 2,5-tonové vozidlo. Zároveň to, že je veľká, hmotnosti vozidla neuberá.
Dokážete ju nabíjať maximálnym výkonom 7,4 kW, čo je radikálne menej, ako niektoré modely od konkurenčného Mercedesu (50 kW DC nabíjanie). Pri takomto nabíjacom výkone ho nabijete za približne 4,5 hodiny. Na dnešnú dobu ide skôr o podpriemer, a to najmä v tejto cenovej hladine.
Test BMW XM 50e: Spotreba a dojazd
Tu dochádza k miernym pochybnostiam. Zatiaľ čo spotreba je prijateľná keď máme nabitú aj batériu, tak to isté sa nedá povedať pri vybitej batérii. Vtedy je už cítiť, že naozaj máme pod kapotou silný motor, ktorý musí rozpohybovať viac ako 2,5 tony železa. Výrobca v oficiálnych údajoch o aute uvádza priemernú spotrebu na úrovni 10,2 l/100km.
Samozrejme museli byť vykonané oficiálne testy a nemohli túto hodnotu len tak vystreliť do vetra. Pri našom teste sme sa však k tejto hodnote úplne nedostali. Pri eko jazde sme vždy videli na displeji spotrebu v najlepšom prípade okolo 11-12, no niekedy až okolo 15-16 l/100 km. Ide ale o plug-in hybrid, kde by sa pre dosiahnutie plnohodnotného zážitku využívať aj možnosť nabitia batérie a ekologickejšej jazdy.
Čo sa týka elektrického pohonu, tu je výrobcom udávaná spotreba podľa WLTP 31,5 kWh/100 km, čo by malo byť ekvivalentom 83 kilometrov dojazdu. Tieto hodnoty môžeme potvrdiť, keďže nám sa spotreba pri testovaní hýbala na úrovni 30 kWh/100 km. Pri 110 km/h na diaľnici to bolo 31,5 kWh/100 km. V hybridnom režime a rýchlosti 130 km/h sa spotreba zastavila na 22,6 kWh/100 km a 1,9 l/100 km.
Auto zvykne aj pri diaľničnej jazde využívať elektromotor, pričom sa batéria celkom rýchlo v hybridnom režime vybije. Mne 70 % stačilo na prejdenie nejakých 110 km, potom sa vybila a spotreba paliva začala narastať. Pri ceste do Trenčína z Bratislavy som za 130 kilometrov na diaľnici mal spotrebu paliva 6,9 litra / 100 km a 13,5 kWh / 100 km elektrickej energie. Ešte spomeniem aj udávaný dojazd čisto na benzín, ktorý je 679 kilometrov.
Galéria
Test BMW XM 50e: Záverečné hodnotenie
BMW XM vo verzii 50e je jedno skvelé auto, ktorého vlastníctvom bezpochyby zvýšite svoj sociálny status. Láka totiž pohľady všetkých naokolo, pretože je naozaj jedinečné ako dizajnom, tak aj jazdnými vlastnosťami. Je to podľa mňa niečo podobné, ako vlastniť Mercedes Triedy G, kde všetkým naokolo dávate najavo, že máte peniaze a nebojíte sa ich použiť na kúpu auta.
Potešia najmä programovateľné jazdné režimy, zaujímavý zvukový prejav či priestrannosť. Tú ešte dopĺňa aj pohodlie, keďže sedadlá boli naozaj vysokej kvality, pričom tie predné vás navyše ešte aj držali v „škrupine“ aby ste nelietali zo strany na stranu. Rovnako je špičkovo nastavený podvozok, cez ktorý necítite ani niektoré jamy. Je to zároveň veľmi zábavné auto, ktoré odporúčam si aspoň na chvíľu vyskúšať.